Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

  • surfslusken

    Medlem
    5 december, 2008 vid 19:46

    Helt uppenbart har ju nån testat, eller så e de animerade filmen jävligt bra gjord.

  • koa

    Medlem
    5 december, 2008 vid 20:04
  • simpa

    Medlem
    5 december, 2008 vid 20:22

    Jag har byggt något liknande för snöunderlag. En bred störtslopp-skida (helst en monoski) med en regel längs med nästan hela skidan (ca 8 cm hög). I fram på regeln sitter pucken. I bak på regeln sitter det en skateboard som man står på (Bra fäste), man kan även sätta stroppar om man vill det. Sedan en justerbar fena i bak på skidan, man kan alltså höja och sänka fenan beroende på hur mycket snö det är.
    Det fungerar helt OK.

    Finns bilder på liknande byggen här på konfen, bara att söka ifall det låter intressant.

  • trimmarn

    Medlem
    5 december, 2008 vid 20:47

    Det ser så skönt svängigt ut.

  • danneman

    Medlem
    5 december, 2008 vid 22:04

    fan va grymt jag vill göra en sån eller sådana ..

  • bicless

    Medlem
    5 december, 2008 vid 22:31

    Jag är också sugen på nått liknande.
    Jag har köpt in några av denna isbräda. Den levereras med 3 olika medar för olika snödjup och en boardbag. Skall bli kul att testa. Om den funkar bra kommer vi sälja den på surfspot.

  • simpa

    Medlem
    5 december, 2008 vid 22:44

    Vad kommer denna skapelse kosta? Lär antagligen fungera lite bättre än mitt bygge då den är lite för smal och vill gärna sjunka i den djupa snön..

  • bicless

    Medlem
    5 december, 2008 vid 23:43

    Du kan se den Iceboarden in action på film här:

    http://www.surfspot.se/public/ice_slalom.wmv

    Priset ej klar ännu. Med de inköpspriser vi har på proverna blir det ca 6000 för ett kit med bräda, 3 olika meduppsättningar och boardbag. Sen man man ju antingen förenkla eller lyxa till beroende på vart man vill landa. Färger och annat kan skräddarsys vid behov. Vill någon prova så hojta till. Kommer finnas i Stockholm och Norrköping.

  • ulrik

    Medlem
    5 december, 2008 vid 23:49

    En bred störtslopp-skida (helst en monoski)

    Hmm. Varför helst en (mono-)skida snarare än två, som i första filmen? I den verkar freestyle-beteendet underlättas betydligt av att ha två skidor där den ena t.ex. kan stämma inför sväng osv.

    Prestanda hos alpina skidor är ju löjligt överlägsen snowboard utom i vissa former av lössnöåkning, kanske. Gissa hur långt efter en snowboard åkare skulle komma en alpin åkare i Hahnenkamm-rennen…

  • simpa

    Medlem
    6 december, 2008 vid 00:26

    @Ulrik 519783 wrote:

    Hmm. Varför helst en (mono-)skida snarare än två, som i första filmen? I den verkar freestyle-beteendet underlättas betydligt av att ha två skidor där den ena t.ex. kan stämma inför sväng osv.

    Prestanda hos alpina skidor är ju löjligt överlägsen snowboard utom i vissa former av lössnöåkning, kanske. Gissa hur långt efter en snowboard åkare skulle komma en alpin åkare i Hahnenkamm-rennen…

    Jag har tävlat i alpint i 12 år så jag är med på hur du tänker. Men nu står du goofy/regular stance.

    Nu pratar vi om helt olika förutsättningar. Vill du ha kort svängradie, visst kör på ett par slalomskidor med en radie på 17 meter. Men det kommer inte att fungera när du står på det här viset. Till att börja med, ca 2 dm djup snö. Med en monoski håller du dig någorlunda “flytande” och får en bra svängradie i och med att du sjunker igenom lite när du svänger. Dessutom är den tillräckligt kort.

    För hårt packad snö, då har du nytta av en bra svängradie. Men då kommer du få det svårt att hålla dig i kurs eftersom du inte kan nyttja en fena fullt ut. Nu pratar jag alltså regular/goofy stance, så som jag vill ha det. Precis som på en surfbräda. Men det kommer fortfarande inte fungera bättre med en kortare skida med bra svängradie i varken djup snö eller hårt packad snö.

    Du kan heller inte snurra som killen på filmen i 2 dec snö. Och vid sådanna förhållanden som han seglar i handlar det inte om någon svängradie. Han flyter/glider och där har du t.o.m större nytta av en monoski.

    Är cptrött så kanske lullar lite. Jag snackar alltså fortfarande om goofy/regular stance.

  • argulander

    Medlem
    6 december, 2008 vid 01:14

    Systemet med en monoski funkar faktiskt bra även i rätt lös snö, men bättre är att använda en backhoppningsskida som är bredare och mer bärig. Såg detta i Estland på VM i is och snösegling redan -96. Backhoppningsskidan med upphöjd plattform var det enda som funkade på lite djupare mjuk snö. Det är dock extremt viktigt att valla riktigt om man ska få någon fart på det hela.

    Klas

  • bananen

    Medlem
    6 december, 2008 vid 08:44

    Jag köpte en kitewing för några år sedan. Kul pryl, mångsidig, har testat pbåde på is och snö, både i pist och på plant. Har dock lagt den lite på hyllan sedan jag knäckte en kota i badgastein.

    På is är det suveränt kul! Lade upp en snutt från förr-förra vintern, men det var ingen “stor” dag. http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=389&catid=15&page=1

  • trimmarn

    Medlem
    6 december, 2008 vid 09:21

    Det lär väl krävas en del vind för att få igång ett segel. När man ser Argulander mfl som kör skimbat så verkar det funka i lättare vind oxo. Själv har jag kört med kite och det ger ju en del uppåtdrag så man sjunker ju inte igenom så mycket. Men de vore ju grymmast att få köra med vindsurf riggen. Jag ska spika på en lösning likt den på filmen på ett par gamla lagg så man e redo om snön/isen kommer 🙂

  • argulander

    Medlem
    6 december, 2008 vid 14:02

    @trimmarn 519802 wrote:

    Det lär väl krävas en del vind för att få igång ett segel. När man ser Argulander mfl som kör skimbat så verkar det funka i lättare vind oxo. Själv har jag kört med kite och det ger ju en del uppåtdrag så man sjunker ju inte igenom så mycket. Men de vore ju grymmast att få köra med vindsurf riggen. Jag ska spika på en lösning likt den på filmen på ett par gamla lagg så man e redo om snön/isen kommer 🙂

    Jo, Kitewing eller Skimbat som är samma sak är verkligen skitkul på is. Dessutom väsentligt mindre struligt än vindsurfingsläde. Behövs inte mer än 3-4 m/s om isen är bra. Måste man segla på snötäckt is med skidor krävs betydligt mer vind. Hela vingen går ner i ett fodral som inte är större än ett vanligt skidfodral, sen behöver man bara skridskor och hjälm (+ ev hängsele och lite mer skydd om man vill). Skulle vinden ta slut eller om man startar i lä är det bara att åka skridskor med vingen över huvudet, mindre jobbigt än att släpa en vindsurfsläde gåendes på isen. Kitewingen har mycket bra seglingsegenskaper på is, det går tex bra att kryssa högt i vind, slöra mycket fort etc, mycket lätt att göra manövrar, går bra att hoppa. Mycket lätt att lära sig för en vindsurfare.

    I Stockholmstrakten kan man ringa 08-744 99 98 om man vill veta var vi seglar när det finns is. Möjlighet att pröva Kitewing kan ibland ordnas.

    Klas

  • argulander

    Medlem
    6 december, 2008 vid 14:27
Sida 1 av 17

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.