Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

  • maglu

    Medlem
    22 december, 2008 vid 13:59

    Armbågsskydd och hjälm om det är is. Inget som normalt kan ta tvärstopp så ryggskydd känns inte som någon vits
    …har inte slagit mig, bara glidit en bit.

    Men har inte kört på snö…då kanske ryggskydd kan vara bra.

  • surfen

    Medlem
    22 december, 2008 vid 14:14

    Kör så det ryker! Men glöm inte isdubbarna……

    God Jul

  • mossberg

    Medlem
    22 december, 2008 vid 15:31

    Hjälm, knä- och armbågsskydd är skönt att ha på is. I övrigt, använd hakskydd ifall kastfallet är framme (5 stygn i hakan här…).

  • mx-iggesund

    Medlem
    22 december, 2008 vid 15:58

    Jag har bara hjälm.
    Man bara glider om man ramlar på blankis.
    När jag ska stanna kliver jag av brädan och vrider upp seglet mot vinden och använder det som broms, samtidigt som jag nöter skosulor.

    Vart inget surf idag 🙁
    Kanonvind, men det kom 7cm snö i går kväll.
    Provade iaf att glida ner för en backe med brädan och den verkade gå stabilt rakt fram.

    /Magnus

  • tsss

    Medlem
    22 december, 2008 vid 16:55

    @JPS 522321 wrote:

    Hur långt är det från nosen av brädan till centrum mastfot?
    – Jag har två positioner på mastfoten. 47 och 53 cm från nosen. Har bara testat 53 ännu och det funkade bra.

    Sedan är det ytterligare ca 35 cm bak till framkant på första stroppen vilket också känns rätt så lagom.

    Skenan (planslipad) har 4-5 cm utstick från brädan. Skulle inte vilja ha mindre.

    Den enda förändringen jag vill/borde göra är att ändra lite på vinkeln på skenan. Den har en tendens att få ojämn kontaktyta pga främre delen av skäret sticker ut för mycket i förhållande till brädans lutning. Gick det att förstå?

    Ovanstående problem skulle säkert vara enklare att fixa om man monterar skenan i ett spår i skidan och har olika många distanser fram och bak i infästningen.

    hej

    Jo, jag förstod hur du menade. Mx Iggesund har ju löst problemet med en sned fena. (Och kanske skapat ett nytt problem med extra-taggen på slutet! Jag gillar den eleganta användningen av en hyllkonsol till fena samt slang som fotstropp! Nu är vi långt ifrån kolfiber och kevlar! )
    Då kör jag nog med att fräsa ett spår och montera Skridskon på översidan. Och pröva att shimsa i framkant av skridskons fäste.

  • maglu

    Medlem
    23 december, 2008 vid 13:37

    Lite issurf på lunchen. Har snöat i helgen, men var bara puder så det gick riktigt bra. Lågskor och jeans var inte idealiskt dock, blev riktigt halkigt med all snö på brädan. Halkade av vid ett tillfälle och smackade i isen med ryggen…skönt med armbågskskydd och hjälm =).
    Fick en förbipasserande att slänga iväg några foton…

  • tsss

    Medlem
    23 december, 2008 vid 14:25

    @Maglu 522582 wrote:

    Lite issurf på lunchen. Har snöat i helgen, men var bara puder så det gick riktigt bra. Lågskor och jeans var inte idealiskt dock, blev riktigt halkigt med all snö på brädan. Halkade av vid ett tillfälle och smackade i isen med ryggen…skönt med armbågskskydd och hjälm =).
    Fick en förbipasserande att slänga iväg några foton…

    Ser att det är en snowboard. Hur är den utrustad? Stroppar? Fena?

    snygga bilder – julstämning!

  • maglu

    Medlem
    23 december, 2008 vid 14:50

    Nope, en isbräda med medar. Fick ploga lite snö, men var bara puder så det gick bra. Ingen enorm toppfart med snömotstånd (och problem med fäste för fötterna av all snö)…knappa 30km/h enl gps:en.

    Inga stroppar…därför halkade jag av

  • trasurfarn

    Medlem
    25 december, 2008 vid 13:55

    Tjaba!
    Kunde inte låta bli o visa en nostalgisk bild när jag höll på med wintersurfern:
    Kul grej, men tog dålig höjd och jag kände mig för låst.
    Kör med en Kitewing/Skimbat sedan ett flertal år nu o tycker det är toppen!
    Träsurfarn

  • tsss

    Medlem
    26 december, 2008 vid 22:40

    @Träsurfarn 522767 wrote:

    Tjaba!
    Kunde inte låta bli o visa en nostalgisk bild när jag höll på med wintersurfern:
    Kul grej, men tog dålig höjd och jag kände mig för låst.
    Kör med en Kitewing/Skimbat sedan ett flertal år nu o tycker det är toppen!
    Träsurfarn

    På Träsurfarens bild ser man inte riktigt konceptet. Det är en aluminiumpinne som monteras mellan pjäxorna, på översidan. Den går att förskjuta något i förhållande till pjäxan och är inte helt fastlåst. Mitt på sitter ett enkelt rör som masten kan monteras på. På TWC har vi nog tre styckna såna här mojänger. Om nu någon vill riskera livet med denna konstruktion så kan du få en eller flera…

  • electric

    Medlem
    27 december, 2008 vid 20:20

    @tsss 522872 wrote:

    … Om nu någon vill riskera livet med denna konstruktion så kan du få en eller flera…

    Riskera livet??? Nej då, absolut inte! Jag kör frekvent med en sån här wintersurfer och det är helt suveränt. Enkelt att hantera och manövrera. Och om man riskerar att råka ut för nåt så är det bara att släppa bommen så lossnar riggen från mastfoten och man är “fri”.

    Om en eller ett par dagar är det dags för säsongspremiär här i Södertälje. Jag kollade själv Uttran idag: superfin kärnis, snöfritt, dock ännu bara 2 cm. Och jag såg på Isplanket någon som trodde på Måsnaren i morgon.

    /Lars

  • trasurfarn

    Medlem
    27 december, 2008 vid 20:43
    Electric;522974 wrote:
    Riskera livet??? Nej då, absolut inte! Jag kör frekvent med en sån här wintersurfer och det är helt suveränt. Enkelt att hantera och manövrera. Och om man riskerar att råka ut för nåt så är det bara att släppa bommen så lossnar riggen från mastfoten och man är “fri”.

    Om en eller ett par dagar är det dags för säsongspremiär här i Södertälje. Jag kollade själv Uttran idag: superfin kärnis, snöfritt, dock ännu bara 2 cm. Och jag såg på Isplanket någon som trodde på Måsnaren i morgon.

    /Lars

    Härligt att höra att du är en av de få som fortfarande kör med en Wintersurfer Electric! Kan du inte ta dig till Ältasjön i morgon? Där är det garanterat bra isar. Lyssna på 774 99 98 så får du höra. Jag har också hört domedagsprofeter som har pratat om livsfara och ont brutna ben när man wintersurfar. Men jag råkade aldrig ut för något allvarligt. Däremot tyckte jag det var lite jobbigt att ta mig i land med grejerna när vinden dog. Det är betydligt lättare att skrinna iväg med skimbatten över huvudet vilket är en av de saker som jag uppskattar med Skimbatten. Jag bifogar en bild på min polare när han wintersurfar söder om Trosa när det var så fantastiska isar 2003.
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    27 december, 2008 vid 21:37
    Träsurfarn;522977 wrote:
    Härligt att höra att du är en av de få som fortfarande kör med en Wintersurfer Electric! Kan du inte ta dig till Ältasjön i morgon? Där är det garanterat bra isar. Lyssna på 774 99 98 så får du höra. Jag har också hört domedagsprofeter som har pratat om livsfara och ont brutna ben när man wintersurfar. Men jag råkade aldrig ut för något allvarligt. Däremot tyckte jag det var lite jobbigt att ta mig i land med grejerna när vinden dog. Det är betydligt lättare att skrinna iväg med skimbatten över huvudet vilket är en av de saker som jag uppskattar med Skimbatten. Jag bifogar en bild på min polare när han wintersurfar söder om Trosa när det var så fantastiska isar 2003.
    Träsurfarn

    Hej igen!
    Jag kunde inte låta bli att bifoga en bild på när jag skimbattar.
    Det är så här jag kommer att se ut i morgon på Ältasjön. Fast på ett betydligt mera lättdrivet och slätare underlag än vad de var i Björkvik där denna bild är tagen. Jag tycker faktiskt det är rätt kul med mångfald även inom is-surfingen/-seglingen. Det är inte många som seglar med klassiska draksegel numera (sådana som man lutade sig emot). Jag har för mig att jag testa Argulanders en gång för några år sedan. Det funkade, men jag tyckte det var lite bökigt. I regel isseglar nog de flesta i dag med läsegel dvs
    du håller i någon form av bom precis som när du vindsurfar.
    En kompis till mig satte fyra skridskomedar på ngn form av rektangulär skiva
    skruvade fast pucken och körde med sin vindsurfingrigg. Det gick väl sådär.. Det blev lätt kraftiga och långa sladdar. Jag måste verkligen säga att det finns verkligen en och annan mycker snygg isbräda som har visats här på konfen och verkar riktigt avancerad med “trucks” (tror jag det heter). Var o en får hålla på med det han/hon tycker är kul.
    Härligt, härligt är det verkligen att surfa/segla på isen, men glöm inte bort att detta är nog den FARLIGASTE form av surfing/segling.
    Känner du till KUS?
    Kunskap
    Utrustning
    Sällskap

    Skimbattarn/Träsurfarn

  • argulander

    Medlem
    27 december, 2008 vid 22:57

    Ytterligare en Kitewingbild.

    Klas

  • electric

    Medlem
    28 december, 2008 vid 00:21

    @Träsurfarn 522977 wrote:

    Härligt att höra att du är en av de få som fortfarande kör med en Wintersurfer Electric! Kan du inte ta dig till Ältasjön i morgon? Där är det garanterat bra isar. … Träsurfarn

    Jag kan väl inte låta bli att komma. Då får man en dags försprång på polarna här i Södertälje (om de inte vågar sig ut på Måsnaren förstås).

    Betr att “fortfarande köra med en Wintersurfer”: Tja, så’n är jag. Byter bara upp mig när de grejor jag har pajar. Gissa varför jag har alias “Electric”: Jag envisades att köra med en Bic Electric Rock modell 1990 ända till år 2004 då fenboxen trillade ur.

    /Lars

Sida 4 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.