Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag – En ståseglare!

  • Jag – En ståseglare!

    Publicerad av anonym-anvandare på 8 mars, 2004 vid 15:11

    Savasti crap!
    Nu har jag/vi kommit hem från Thailand och Phuket. Runt 35 grader varmt har det varit varje dag. Mycket snorkel- och bad-vänligt, men bara två dager med bra vindsurfingförhållanden i Karon beach. Det var alltid vågor och de uppkommer mycket på grund av tidvattnet. De två dagarna som det var bra vindsurfingförhållande tror jag att många här i konfen skulle ha uppskattat. Jag hyrde en Fanatic raceboard med ett 5,7 segel och fick nog bekräftat det jag egentligen visste redan innan:
    Jag är och förblir en ståseglare och ingenting annat!
    Vågor är helt enkelt inte min grej! Visserligen var det dåligt halkskydd på brädan men jag gillar inte “stora” vågor och har väldigt liten erfarenhet av att vindsurfa på stora vatten. Mälaren och Hållsviken (Trosa) har ju faktiskt betydligt mer skyddade vatten än Andaman-havet mellan Thailand och Indien eller oskyddade sträckor längs den svenska kusten. Trots att jag har vindsurfat i 25 år nu så kommer jag nog aldrig att uppskatta att vindfsurfa på stora vågor. Jag känner ett obehag ,kan inte slappna av och känner mig mycket osäker. Det är stor skillnad mot när jag vindsurfade runt Lidingö. Då plockade jag upp nallen och ringde hem samtidigt som jag halvvindade sista benet in mot Islingehamnen. Men det var för två år sedan då jag fortfarande körde med min gamla F2 Lightning. Sedan ett år tillbaka har jag formulabrädan Lorch Silver Dolphin och jag märker hur jag börjar att utvecklas. Nu går det så fort så att till och med små vågor som jag kommer ifatt blir mera kännbara. Jag har väl inte den bästa formulatekninken, men jag tar mig fram och både njuter och utvecklas. Mitt mål är inte att bli en vågfreak. Jag vill hellre lära mig att “ståsurfa” lika avslappnat på formulabrädan som jag gör på min gamla “F2-pråm”. jag har två saker till att bekänna:
    Jag är lite av en badkruka och tycker inte om att vara med huvudet under vattnet tongue.gif
    Men med tanke på detta så har jag nog överträffat mig själv flera gånger om crazy.gif
    Per-Arne

    anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2004 vid 16:25

    Hej.

    Välkommen i klubben 🙂
    / hälsn ippa

  • teabag

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 20:41

    Hemma från Cabarete. Min allmäna känsla är samma som din.
    Hur i hela fridens namn skall vi i den vackraste av städer någonsin få upp träning nog att kunna handskas med stora vågor ?
    Formulavägen känns helt rätt.

    Samtidigt inte fan går det att ge upp. Man kan faktiskt ta sina stora brädor ut bland vågorna också..
    Bara man kan vattenstarts ligger man i vinnarhålet.

    Problematiken är väl att när man väl skall rida stora vågor med stora brädor att man helt enkelt inte kan rida dom lika snyggt som pojkarna med små bädor. Men överleva det gör man
    väl ?

    Länge leve pråmen….

  • kamaaina

    Medlem
    10 mars, 2004 vid 08:47

    Insikt är bra!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 10:18

    Var hyrde du utrustning i Karon Beach ?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 10:50

    mitt emot det stora vita hotellet vid strandserveringen och Hobikattorna. Dåligt utbud! En gammal Fanatic raceboard med dsåligt halkskydd och en 320. De hade bara små segel . Det största var på runt 5-6 tror jag.
    Per-Arne

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag – En ståseglare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.