Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JAG SPYR PÅ……..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 december, 2000 vid 14:29

    Undrar bara.. Anders skiver ju iallafall under sina inlägg, efter Jonas godkännande.. Vågar du inte ens fråga mamma? /anton

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 december, 2000 vid 14:33

    Har oxå fått den uppfattningen att det kan vara lite ojämn kvalite`på starboards brädor, både på vikten och finishen av dem jag har sett.

    Joppe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2000 vid 10:42

    Starboard har nog ökat lite väl snabbt, så troligtvis hänger inte kvalite`n med i samma tempo.
    Detta problem har man sett på andra “mindre” brädmärken.
    Först får man fram en produkt som många gillar, sen gäller det att kränga så mycke som möjligt då e risken att kvalite` blir lidande.
    De klagar kunnderna på och köper inte längre och man har inte råd att utveckla nya brädor. Företaget står med massa personal som är överflödig och man är tillbaka på ruta ett om inte ännu längre ner.
    God Jul Starboard

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2000 vid 11:19

    Jag har vägt min Carve111 D-ram, cirka 7 kilo, minst lika lätt som Wood-versionen! Som sagt har de flesta märken väldigt varierande vikt på sina brädor av samma modell, inte bara Starboard…..det är väl hur mycket spackel de använder som avgör…kom ihåg en av de första Seatrend widestyle jag såg nere på SP, den med usaflaggan, de vägde säkert 15 kilo, beroende på allt spackel! Dåliga tilverkningsmetoder beror detta på!

  • linsurfer

    Medlem
    18 december, 2000 vid 17:38

    Vad jag vet så byggs starboard av Cobra i Thailand. Alltså inte av starboards egen personal. Det enda som påverkar starboard isåfall är ju om de beställer för många brädor från Cobra och blir liggande på ett stort lager (lager kostar, det vet vi alla). Vad gäller kvaliten så bygger Cobra alla brädor med samma kvalite men med olika konstruktionssätt bestämt av “brädmärket”. Kvaliten blir alltså inte lidande av stor produktion.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2000 vid 10:24

    Den personalen jag menar är den som är i företaget alltså inte det jobb dem lejer bort. Så som alla företag som expanderar oavsett bransch måste man även utöka peronalen såsom ekonomi, marknadsföring, pr osv. Och det blir en hel del folk även om det låter som om fem pers skulle kunna göra detta.
    Ang. kvlalite´n på brädorna är det upp till företaget att avgöra, ha råd till.
    Thi gubbarna vet inte ett jota om vad de håller på med, dem bara gör det dem blir tillsagda. Så det gäller att ha kontrollanter som går där nere dagligen bara för att se att dem lägger kol “plattan” under fotstroppsplaceringen istället för i fören på brädan vilket dem inte har en aning om vad den gör för nytta osv. Så allt snack om att brädorna är gjorda i Cobra då är dem bra är skit snack. Till och med friggoliten i olika brädmärken är olika och det är inte samma Thi gubbe som gör den ena eller andra brädan. Så allt som är lika är att dem görs under samma tak.
    Gott nytt år

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2000 vid 10:31

    Var det skojarna på Surfman som vägde den åt dig

  • grinchen

    Medlem
    19 december, 2000 vid 10:35

    “Så det gäller att ha kontrollanter som går där nere dagligen bara för att se att dem lägger kol “plattan” under fotstroppsplaceringen istället för i fören på brädan vilket dem inte har en aning om vad den gör för nytta osv”

    Du verkar inte för insatt så du kanske skall hålla tyst? hahahaha Amatör

  • ola-h

    Medlem
    19 december, 2000 vid 14:29

    255, det är ju rena pråmen, Voodoo. Nej gör som jag och skaffa en riktigt rolig 235:a istället. Med linjär approximation inser man lätt att 235 är lika mycket roligare än 255 som 255 är roligare än 275.

    Ola H.

  • adde

    Medlem
    19 december, 2000 vid 14:43

    Du menar extra-polera, då måste den ju glida bättre i vattnet – också…

    Martin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2000 vid 16:32

    Du har tjatat om dina korta hemmabyggen så länge denna konfen existerat men om de nu är så otroligt bra och överlägsna allt annat varför har INGEN tillverkare gjort några 230-brädor? För övrigt ska man inte vara så fixierad vid längden utan det är framförallt rockerkurva, outline och volymfördelning som är avgörande för hur brädan fungerar på vågen. Det är inte mycket utanför skolbänken som är linjärt här i livet, ytterst tveksamt till om en brädas rolighetsfaktor är linjär….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2000 vid 17:10

    Starboard har…kolla fisharna!!

    ////////////////////////////
    //Starboard did it again!///
    ////////////////////////////

  • grinchen

    Medlem
    19 december, 2000 vid 17:45

    Hohoohooooo, där kom Starboard igen! aaaaaaaaaaaaaahahaha Fiska löst.
    Är det star överallt ellllller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 december, 2000 vid 07:45

    Där ser man, Starboard tycks exprimentera friskt och har ju lyckats ganska bra hittills. Känner mig dock lite tveksam till 43 cm tail på en vågbräda men det fungerar väl tydligen. Får lite hoppa snurr vibbar? Hur är den att rida vågor med? Går det? Någon som provat?

  • ola-h

    Medlem
    20 december, 2000 vid 08:03

    Just ovanstående medelande var iochförsig mest menat som ett skämt och en pik till Voodoo som ju gillar att markera att det skall vara småprylar om det skall vara skoj.

    Om man dock skall vara lite allvarlig så tror jag verkligen att många lättare vågseglare kör på alldeles för stora brädor, liksom många tyngre kör på för små brädor. Detta beror på att serietillverkarna ju helst bygger brädot till surfaren av standardstorlek och kanske också på att de brädor som går i serie mer liknar brädor som används av proffsen i tävling snarare än deras friseglingsbrädor. Jag läste t.ex. för ett tag sedan att Keith Teboul, som ju shapar quatro och är rätt liten, anser att en 8’0″:a (ca 244) är en “total floater” och då pratar vi ingen fish utan riktig vågdesign.

    Brädval är väldigt mycket en vanesak. Små seglare är vana att köra för stora brädor, vana att ha mycket extra volym och därmed egentligen också vana att ha brädor som är mindre “loose”. Jag har under rätt många år vant mig vid små brädor och har svårt att se när jag skulle behöva en vågis större än 245 till mina 65-67 kilo. Nyligen köpte jag en Proof som är 249, men riktigt radikal i designen. Brädan var iochförsig skön, men för mig kändes den faktiskt väldigt stor trots att volymen motsvarar min 235:a. Som sagt, en vanesak.

    Ola H.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JAG SPYR PÅ……..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.