Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Järvinen 385

  • Järvinen 385

    Publicerad av frasse2 på 6 maj, 2010 vid 19:32

    Kan kanske tyckas att jag är neandertalian eller 130 år gammal, men sanningen är att, vid 45 års ålder, har jag nu skaffat mig min första vindsurf. Med den hoppas jag kunna få lite nöje under sommaren. Hoppas också att min son får lite upplevelse.

    Det är alltså en järvinen 385, ser väldigt stabilt ut 🙂
    Nästan komplett, saknas bara fena och centerbord. Det är därför jag skriver här. Jag behöver skaffa mig detta, annars driver man åt sidan ju.

    Vid centerbordbrunnen (eller vad det heter) står det “System allgaier”.
    centerbord.jpg
    Har nån ett centerbord som passar här? Går det att få tag på?

    Fenan ska sätta i en renna lik bilden:
    fena.jpg
    Är detta standar? Går det att köpa? Eller har nån en gammal som skulle passa mig för en billig penning?

    Jag bor i Tyresö
    Hälsningar
    Francois

    speedkenta svarade 14 år sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Knatte

    Gäst
    6 maj, 2010 vid 20:48

    Min första kommentar är faktiskt oj:smile:
    Vill inte lägga sordin på din stämning på något sett, men jag tror faktiskt att du kan få problem att hitta centerbord och fena till denna brädan. Vi pratar om en bräda som är ca 25 år gammal..
    Har du passande rigg till ekipaget redan eller skall detta också fixas?
    Jag tror att hålla utkik på blocket kan vara den bästa lösningen eller kolla runt hos surfshoppar mm. Eventuellt så kan du använda en US-box fena till din bräda, då det ser ut som att du har ett sådant fäste. Kan du nog fixa för några 100-lappar. Men antagligen inte värt att lägga ut så mycket pengar på en sådan bräda. Kanske det finns någon här på konfen som har något liggande???

    Men mitt bästa tips och som jag tror andra också kommer säga, är nog att titta efter något komplett modernare paket. Järvinen 385 är riktigt gamla prylar och saker från 2000-talets början och frammåt är väldigt mycket bättre eller saker från slutet av 90-talet i alla fall.

  • tsss

    Medlem
    6 maj, 2010 vid 21:09

    hej Francois

    Du är välkommen att gå med i TWC (kolla twc.nu) så ska vi få ut dig på vattnet både med Järvinen och med litet bättre grejor som gör att du kommer igång snabbare.
    Jag hade själv en Järvinen modell 1981, salig i åminnelse. (hamnade på tippen i Lysvik, Värmland år 1999) Och på klubben finns en i brädstället, högst upp för att hålla presenningen på rätt plats…

    Brädan är ju användbar när det inte blåser, men inte någon bra nybörjarbräda. Rigg från 80-talet är bara att kasta… eller använda som festdekorationer

    Går du med i TWC kan du låna modernare grejor utan kostnad. Om du inte vill gå med så kom ned i alla fall så kan vi nog leta fram ett passande centerbord och en fena till din Järvinen.

    Och var inte orolig för åldern, tyvärr är nog 45 bast ett snitt i TWC, coh jag själv är nog äldste aktive i klubben…

    så din son behövs för att dra ned medelvärdet!

    hälsn Tomas/ kassör i TWC

  • speedkenta

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 05:55
    Frasse2;610340 wrote:
    Kan kanske tyckas att jag är neandertalian eller 130 år gammal, men sanningen är att, vid 45 års ålder, har jag nu skaffat mig min första vindsurf. Med den hoppas jag kunna få lite nöje under sommaren. Hoppas också att min son får lite upplevelse.

    Det är alltså en järvinen 385, ser väldigt stabilt ut 🙂
    Nästan komplett, saknas bara fena och centerbord. Det är därför jag skriver här. Jag behöver skaffa mig detta, annars driver man åt sidan ju.

    Vid centerbordbrunnen (eller vad det heter) står det “System allgaier”.
    centerbord.jpg
    Har nån ett centerbord som passar här? Går det att få tag på?

    Fenan ska sätta i en renna lik bilden:
    fena.jpg
    Är detta standar? Går det att köpa? Eller har nån en gammal som skulle passa mig för en billig penning?

    Jag bor i Tyresö
    Hälsningar
    Francois

    Detta är en bra bräda från förr
    Fakta är att du kan nytillverka ett centerbord själv
    En av våra klubbmedlemmar i ÖWC (han har 4 st småbrädor JP) brukar plocka fram den i lättvind med en V-8 rigg och sticka iväg i lättvind.
    När ingen annan planar gör han det
    Sen är det ju ingen bräda för nybörjare. Det är en tävlingsmaskin från förr
    Centerbordet var även på medeltiden väldigt dyrt (1000lapp)

  • frasse2

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 06:21

    Jag har allt rigg och allt verkar funka, t.o.m. mastfoten. Bara fena och centerbord saknas.

    TWC? Det är i Tyresö dessutom, nära. Ska dit i helgen. Ska jag fråga efter Tomas kassören?

    Mvh
    Francois

  • tsss

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 07:25
    Frasse2;610385 wrote:
    Jag har allt rigg och allt verkar funka, t.o.m. mastfoten. Bara fena och centerbord saknas.

    TWC? Det är i Tyresö dessutom, nära. Ska dit i helgen. Ska jag fråga efter Tomas kassören?

    Mvh
    Francois

    hej

    Du kan få en fena av oss och även kanske ett centerbord, vi har en hög som ligger o skräpar, så vi får se om något passar.
    Själv är jag nog inte nere i helgen, ska jobba med båten. Kontakta mig på noll- sju- tre 6287887 så kan vi synas när jag har tid.

    (Det var ju ok kvalitet på Järvinen, men efter 30 år så är dom hala, tyngre än nånsin och hopplöst föråldrade. För att (halv-) plana med en Järvinen så krävs det riktigt duktig seglare med stor rigg i blåsigt väder – så om du vill börja med windsurf så använd inte museiföremål, det gör vägen minst sagt krokig. )

  • frasse2

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 13:02

    Det spelar ingen roll att det är gammalt för att prova 1 sommar eller 2 (planing gör jag på min 470 [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=HOcibQbtifY&feature=fvsr”]YouTube- 470 Sailing FRA29[/ame]).

    Jag går till TWC i helgen och även ringer dig nästa vecka.

    Stort tack!
    Francois

  • dberg

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 16:37

    Dom hade ju god segling! Framåtvolter kan man ju göra med en tvåmansjolle (det har jag provat), men bakåt är ju lite svårare… Tack och lov att du har insett detta och tagit ett steg mot ännu mer action på vattnet!

  • frasse2

    Medlem
    7 maj, 2010 vid 21:04
    dberg;610483 wrote:
    Dom hade ju god segling! Framåtvolter kan man ju göra med en tvåmansjolle (det har jag provat), men bakåt är ju lite svårare… Tack och lov att du har insett detta och tagit ett steg mot ännu mer action på vattnet!

    Haha, nej, har inga ambitioner att göra volter, är för lugn av mig.

    Men det är svårt att hittar gastar, de flesta av mina kolleger verkar ännu lugnare än mig. Kanske vill en windsurfare tar det lite lugnt en dag, och segla 470 med mig? Har trapetsselle…

  • speedkenta

    Medlem
    8 maj, 2010 vid 09:49
    Frasse2;610529 wrote:
    Haha, nej, har inga ambitioner att göra volter, är för lugn av mig.

    Men det är svårt att hittar gastar, de flesta av mina kolleger verkar ännu lugnare än mig. Kanske vill en windsurfare tar det lite lugnt en dag, och segla 470 med mig? Har trapetsselle…

    Inga problem brädan är så stror att man kan slå en kullerbyta på den

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Järvinen 385

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.