Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing JN Prima Donnans “new school” bom–seriös PREVIEW

  • JN Prima Donnans “new school” bom–seriös PREVIEW

    Publicerad av zebulon på 15 juni, 2005 vid 23:48

    Halloj!

    Alla JN Prima Donna wakestyle-åkare som fått vänta ett tag! Nu börjar det ändå hända saker…

    Här kommer ett par bilder samt en precis översatt råkopia som beskriver nya 3+1 systemet!
    (Har mailat alla kunder men får bounce på alla hotmailare av nån anledning…)

    Och, JA, jag annonserar på Steffo–då får man mig veteligen använda forumet för att sprida produktnyheter för att nå alla användare. Ni som inte är intresserade av detta, LÄS DET INTE!!!

    /JOnas
    http://www.airborn.se

    marh svarade 18 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • zebulon

    Medlem
    15 juni, 2005 vid 23:49

    Bommen…

  • zebulon

    Medlem
    15 juni, 2005 vid 23:50

    powerloop…

  • zebulon

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 00:00

    Beskrivning JN CBS 3+1 linor (OBS! råkopia)

    Förklaring av funktionerna:

    Den nya JN-3+1 CBS “New School” är jämfört med CBS “classic” 2005 betydligt kortare och mer kompakt.

    Nytt:

      [*]Mycket tydlig linföring för enkel hantering

      [*]Fastän chickenloopen är större (öglan är större) är hela systemet mycket kortare

      [*]En ny konstruktion ser till att chickenloopen inte svänger längre, varken vid ringen eller vid quick-releasen

      [*]Slitstark quick-release av hög kvalité som fungerar under alla väderförhållanden och ska även efter många öppningar ha samma utlösningsmotstånd… 🙂

      [*]Quick-releasen är enkel att sätta ihop i vattnet efter användning

      [*]Mjukt neopren-skydd för quick-releasen med röd pil som visar öppningsriktning

      [*]Kardborrband för att stänga av quickrelease funktionen vid wakestyletricks (om det önskas)

      [*]Löstagbar joystick (chicken-dick smirk.gif) för att inte låsa chickenloopen i kroken

      [*]Depowersträckan för bommen och dess skotningslängd kan justeras individuellt med multifunktionskulor

      [*]Alla delar av CBS-3+1 systemet kan vid behov bytas enskilt

      [*]Långlivad konstruktion av starkt material. Resultatet är minskning av alla skav-/slitageställen. Rostfri stål tripplering där V-(front)-linorna delar sig och alla linföringar är av rostfria stålringar.

      [*]Kolfiber-bom med genomgående EVA och ny ytstruktur för bättre grepp

      [*]Ovalt hål med slitstarkt plastögla som minskar slitage på skotningstampen

      [*]Powerloop för att kunna låsa bomen i max-power-läge

      [*]Mycket enkel knopkonstruktion utan skruvar som möjliggör byte av powerloopen mot en ny, som inkluderas vid leverans (hmm, man gissar att den slits…)

      [*]Powerloopen är så styv att man snabbt kan kroka i och ur men så mjuk att man inte skadar sig.

      [*]Enkel kontroll av rätt linlängd eftersom alla linor är lika långa vid kiten

      [*]Töjda linor kan enkelt justeras eftersom man kan flytta knoparna där de sitter fast

      [*]’Näslinan’ (lin-snutten som fästs i framtuben) har två fästknopar (för femte linan) för antingen normalvind eller starkvind. På så sätt kan kiten lätt justeras vid olika förhållanden.

      [*]Integrerad gummi-lina som ser till att den icke-spända delen av femte linan (under stoppkulan (där v-linorna delar sig) alltid håller spänningen

      [*]I nödsituation kan femte linan med säkerhetsfunktionan kortas ner extremt mycket (genom att haka fast änden med stålringen nära kroppen med karbinhake eller säkerhetleashen)
      [/list]

      Till slut den obligatoriska uppmaningen…

      “Den set-up:en (Depowerloop wakestyle super-slim) är kompromisslöst framtagen för professionella hardcore wakestyle kiteare. Den ska enbart användas under optimala vindförhållanden som kitare kan kontrollera till 100%”, som ju förstås inte finns…

      För att minimera vikten av denna set-up har den en quick-release mindre än ”classic set-up”. Det betyder att det finns en möjlighet MINDRE att koppla loss sig från kiten.

      /Jonas

  • kaiser

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 06:46

    tar en st. sådan tack.

  • chrille

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 07:23

    Varnar för den lilla “hook-in tampen” eftersom jag flera gånger har varit nära att fastna med fingrarna i den vid handlepass!
    Jag har ett liknande system på min Northbom och ska plocka bort min hook-in tamp(hos north är det en vajer).

    Kolla med JN angående det, alla North teamåkare klagar på det och har tagit bort den på sina bommar.

    /Chrille

  • kaiser

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 08:01

    dom lösningarna moddas ändå alltid bort av den glade amatöråkaren

    gillar inte när man har pungtryck o inte får av powerlocken.

  • zebulon

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 08:10

    Tack Chrille!

    Vet att MikeTK och Kristin Boese (m.fl.) varit med & utvecklat o haft synpunkter så de borde ju haft samma problem isf–men jag framför till JN.

    /J

  • pjoter

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 09:08

    har inte kört så mkt unhooked men va hjälper det att ha powerlock då? håller man i bommen så ger den ju full power å när man tappar den så suiciden tar i så e de väl gött å få den depowerbiten.?

    har iofs aldrig förstått va man ska ha powerlock till.

  • matthias

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 09:16

    powerlock har ingen funktion vid urkrokad åkning, det blir ju automatiskt full kraft. däremot kan det vara jobbigt om kiten har full kraft även när man tappar den. powerlock kanske kan vara bra om man vill låsa kraften i hopp och göra bord offs till exempel. för övrigt fattar jag inte vad som e så newschool eller hard core me den bommen. helt vanlig bom med krimskrams som går sönder eller som man trasslar in sig i. själva greppet ser dock grymt skönt ut.

  • rambo_johnson

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 09:20

    powerlock är passé

  • matthias

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 09:27

    minst sagt

  • pjoter

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 10:52

    gött. då har jag fattat rätt alltså.

  • marh

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 17:09

    Var är krimskramset? Jag tycker att den ser ovanligt ren ut om det inte är 5:e linan du menar. Där e ju precis vad man behöver: en saftey release, stoppbollar på depowerlinan och en 5:e lina (som då kan diskuteras men kan vara bra om man kör unhooked). Sen e det ju bara att ta bort powerlocken om man inte vill ha den ju.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing JN Prima Donnans “new school” bom–seriös PREVIEW

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.