Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP FreestyleWave vs Starboard Carve?

  • JP FreestyleWave vs Starboard Carve?

    Publicerad av sode på 29 maj, 2006 vid 07:31

    Tjena,

    som alltid gnider synapserna på i frågon om vilken bräda man skall välja… har tidigare varit inne på funderingar om Fanatic TripleX, och JP Super-X… Super-X:en fick (i nuläget) ge vika för FreestyleWaven, som fortfarande skall vara en snabb blaster (som jag kör mest: vindvågor/chop), men samtidigt vara manövrerbar och t o m kunna tas ut i lite vågor (något som jag aldrig provat mig på ännu). Hur står denna sig mot SB Carve, dels i fart, dels i manövrerbarhet/lätthet…? Förutom fart så är det väl lite hopp och dylikt som skulle vara skoj…

    Har funderat på storlekarna runt 100 liter…

    Gubbinfo: ca 75kg, seglar (4.7/)5.7/6.7 i nuläget på en F2 Max2air, med sele+stroppar…

    sode svarade 17 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfmeister

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 12:36

    Tjena!
    Det jag har hört är att Starboard Carve är betydligt mer allround än JP:n (har dock inte seglat Carve’n). Jag har själv seglat JP:n (´06) och de större storlekarna är enligt mig rätt “tråkiga”; de är väldigt förlåtande, fungerar kanon som freeride brädor men saknar det där lilla extra i vågorna. SB Carve ska vara mer “svängig” och ska passa bättre i vågor (du får också två fenor på köpet, en wave och en freeride= bra valuta för pengarna!). Jag tycker dock att du ska även titta på Fanatic Freewave 98 som är en riktigt grym bräda. Jag har själv en FW98 ´06 och har kört den både på platt vatten men även i vågor (Apelviken) och kan starkt rekommendera den. Grymt bra allround bräda, bra att hoppa med, rida vågor och riktigt snabb. Hade tidigare en JP Freestylewave 91 och tycker denna var mindre allround. Vill du ha en bräda som fungerar som freeride bräda men även är riktigt rolig i vågorna rekommenderar jag SB eller Fanatic före JP:n.
    SM

  • canoya

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 12:49

    Om du vill ha en Starboard som passar både i vågor och på plattvatten borde Kombat vara en bräda att kolla in.
    /Håkan

  • oscar

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 13:22

    Surfmeister blandar nog ihop Carve och Kombat. Carven är mer slalom än manöver.

  • pulver

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 13:30

    Skulle också säga att Carven är en snabb skön freeride men ingen vågbräda. En polare har kört Carve 131 i tre år och varit grymt nöjd. Jag köpte precis en JP FSW 91 (-04) på rekommonedation av en annan polare. Har kört 4 underbara dagar med den i veckan. Kanon! Svängig och pigg, planar tidigt, och känns väldigt stabil och vindtålig. Jag tycker den känns grym. Min lite tyngre polare kör på 98:an och är också helnöjd sedan några år. Alltså JP.n om du är sugen på at leka lite i vågor, Carven om du bara skall blasta. Båda brädorna är bra i sin genrer.

  • mattap

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 13:58

    Precis Pulver! Jag kör Carve 121L som freeride och JP FSW86L bump&jump i vågigare vatten.

  • surfmeister

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 14:19

    Sorry!
    Helt rätt! Blandade ihop Carven med Combat…….Carven är som sagt inte en lämplig bräda för vågor men Combat däremot är en “freestyle-wave” bräda som enligt utsago ska vara bra i vågor. Ska du välja mellan Starboard Carve och JP FSW är det helt klart JP:en som gäller då den är mkt mer allround.

    Sorry för blandningen…..

  • sode

    Medlem
    29 maj, 2006 vid 19:10

    Nån som vet hur mycket det skiljer i fart mellan carve, jp fsw, kombat…?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing JP FreestyleWave vs Starboard Carve?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.