• Publicerad av r3wefew på 25 februari, 2006 vid 12:21

    Tängte skaffa mig nyttbegangnat segel och har lite funderingar kring challagenr k-onda -05… Hur är seglet helt allmänt i svenska förhållanden? Hur bra funkar det till freestyle eller vanlig segling? jag har inte hittat några bra testresultat på seglet…..

    Oregistrerad svarade 18 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • endy

    Medlem
    27 februari, 2006 vid 08:24
    r3wefew wrote:
    Tängte skaffa mig nyttbegangnat segel och har lite funderingar kring challagenr k-onda -05… Hur är seglet helt allmänt i svenska förhållanden? Hur bra funkar det till freestyle eller vanlig segling? jag har inte hittat några bra testresultat på seglet…..

    Jag har seglat K’onda under förra året, seglet är Challengers bulletproof vågsegel.
    Jag har användt det för vågsegling och freestyle i storlekar 4,0-5,6, det går utmärkt att köra freestyle med det, väldigt bra kontroll.
    Seglarvikt för K’onda är ca 60-80kg

    Lättare att svara på mer specifika frågor om du har.

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 februari, 2006 vid 09:22

    Jag har seglat med K-onda men sålde de snabbt. Det är ett rent sideshore segel och fungerar inte bra för svenska vågförhållanden eller freestyle eftersom det saknar bottendraget. Satsa på något annat.

    /Ej sponsrad av surfbutiken

  • endy

    Medlem
    27 februari, 2006 vid 09:42
    Oregistrerad wrote:
    Jag har seglat med K-onda men sålde de snabbt. Det är ett rent sideshore segel och fungerar inte bra för svenska vågförhållanden eller freestyle eftersom det saknar bottendraget. Satsa på något annat.

    /Ej sponsrad av surfbutiken

    Visst är seglet mer riktat på sideshore än onshore för finns modellen Bash med mer bottendrag är K’onda
    Men seglen tar lite tid att lära sig att rigga vilket gör enorm skillnad på hur mycket drag du får i det.
    Jag väger 89kg och har bytt till Bash för jag ville ha lite mer power, så för lite tyngre seglare fungerar det ej så bra.

    Väger man mindre och inte är lika beroende att så mycket drag är det väl utmärkt med ett sådant segel.
    Jag skulle aldrig rekommendera det till något som jag personligen inte tycker det fungerar till.

  • lars_k

    Medlem
    27 februari, 2006 vid 09:43

    Senaste vågsegeltestet i tyska SURF, där de delar upp seglena i side- och onshore lades K-onda i onshore-kategorin, dvs bland segel med mkt drag. Dock har jag för mej att den hamnade den ganska “mitt i”, dvs hyfsat drag och fortfarande bra on-off i vågridningen.
    Håller inte med om att man måste ha fett med drag och onshore segel i sverige. Jag kör rena sideshoresegel och gillar det skarpt. Är dock mest ute efter vågridning och är ganska lätt…

  • ekern

    Medlem
    28 februari, 2006 vid 09:57
    Oregistrerad wrote:
    Jag har seglat med K-onda men sålde de snabbt. Det är ett rent sideshore segel och fungerar inte bra för svenska vågförhållanden eller freestyle eftersom det saknar bottendraget. Satsa på något annat.

    /Ej sponsrad av surfbutiken

    Tja!
    Har seglat konda 05 ( från 4,2 till 5,3) i en säsong nu. Konda seglena är helt klart de segel med skönast känsla som jag ägt. Tidigare har jag haft segel med mer kraft vilket kan ha sina fördelar ibland. Jag tycker dock att det är bättre att ha en rigg som nästan försvinner i handen än en rigg som du måste kämpa för att hålla. Har du en rigg som är lätt i handen blir allt annat så mycket lättare. Givetvis påverkar ju mast också på känsla och lätthet.. Det som kan tänkas vara negativt med konda är när man seglar med dem i marginella onshore förhållanden kan vara svårt att börja plana iband (kan ju bero på min teknik oxå). Jag tycker man glider igenom vindhål bra och dom har en mjuk känsla!

  • andrew

    Medlem
    3 mars, 2006 vid 11:56

    Håller helt med ekern!! Jag seglade på k-onda + challenger mast hela 05 och är supernöjd! Riktigt sköna segen med bra balans och det där med dåligt drag kan ja inte hålla med om, ok det är ju inga race segel direkt men det var du väl inte ute efter?!
    Kör bara i vågor med storlekar 4.2-5.9 och onshore, sideshore, allt går kanon!
    Men som sagt, det är speciellt att rigga, mycket nedhal! annars känns det as-skumt…

    Köp o prova!!! mitt tips, (nöjd k-onda seglare!)

  • Oregistrerad

    Gäst
    6 mars, 2006 vid 20:53
    r3wefew wrote:
    Tängte skaffa mig nyttbegangnat segel och har lite funderingar kring challagenr k-onda -05… Hur är seglet helt allmänt i svenska förhållanden? Hur bra funkar det till freestyle eller vanlig segling? jag har inte hittat några bra testresultat på seglet…..
    Bara att köpa! Jämför pris och prestanda med övriga märken. Har kört med K-ONDA i två år nu helt såld på seglen. Testa och prova själv!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.