Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kabelpark Sverige – Undersökning

  • Kabelpark Sverige – Undersökning

    Publicerad av project-cabelpark på 30 september, 2008 vid 07:57

    Hej
    Det har synts en hel del inlägg angående en svensk kabelpark på Steffo det gångna året.
    Som det ser ut idag så finns det ingen renodlad kabelpark i Sverige. Men det förs diskussioner med kommuner coh andra beslutsfattare på flera håll runt om i vårt avlånga land. Och det är verkligen riktigt kul att det har börjat rulla på!

    Via länken nedan kommer ni till en liten “marknadsundersökning” för att se hur intresset bland redan aktiva vatten- och brädsportutövare är.
    Undersökningen kommer främsta att användas som ett underlag för en diskussion med beslutsfattare i vår kommun, för att påvisa intresset, engagemanget och nyttan med en kabelpark. Men när undersökningen är genomförd kommer resultatet att finnas tillgängligt för de som är intresserad av att använda det i en förhandling med sin kommun. Eventuellt så kommer resultatet även att presenteras här på Steffo.

    Har ni några frågor eller förslag på ändringar i undersökningen skriv dem här eller skicka ett mail till project_cabelpark@live.se

    Undersökningen hittar ni här:
    http://www.strawtown.se

    Tack för visat intresse!
    / Project Cabelpark Sweden

    danneman svarade 15 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • larry

    Medlem
    30 september, 2008 vid 09:12

    Du får gärna berätta vad en cabelpark är så blir det lättare att ta stälning.

    Är det en sån där lift som man åker vattenskidor och wakeboard efter?
    Fanns på Skara sommarland när jag var där för 25 år sen. Kanske finns kvar. Bara ett tips.

    //L

  • svenne

    Medlem
    30 september, 2008 vid 09:17
    LARRY;503783 wrote:
    Du får gärna berätta vad en cabelpark är så blir det lättare att ta stälning.

    Är det en sån där lift som man åker vattenskidor och wakeboard efter?
    Fanns på Skara sommarland när jag var där för 25 år sen. Kanske finns kvar. Bara ett tips.

    //L

    Skillnaden är att i Skara sommarland var kabeln i nöjesparken. I det här fallet ÄR kabeln nöjesparken. 🙂

    http://www.cablepark.dk/faq/cable/

    Kul om det blir av, men jag håller mig till cykel de dagar det inte blåser.

  • slim_jim

    Medlem
    30 september, 2008 vid 09:18

    Håller med Larry, vad pratar vi om?

    Googlade lite och vad jag förtår så är det som en skatepark man har slängt i sjön, med hopp och ramper och så, men varför heter det kabelpark ?!?

  • larry

    Medlem
    30 september, 2008 vid 09:59
    Svenne;503784 wrote:
    Skillnaden är att i Skara sommarland var kabeln i nöjesparken. I det här fallet ÄR kabeln nöjesparken. 🙂

    http://www.cablepark.dk/faq/cable/

    Kul om det blir av, men jag håller mig till cykel de dagar det inte blåser.

    OK!

    Jag är tudelad.

    Självklart skulle jag tycka det var skitkul att åka. Man skulle nog få slita mig därifrån. Förmodligen lika kul som att åka vågmaskin, vilket jag inte heller har testat.

    Samtidigt är det unika med vind och vågsporter att man längtar och leter ställen, vind och vågor. Wakeboard räknas ju inte dit riktigt för mig, men man får i alla fall längta efter spegelblankt vatten ibland. Det är nånting med liknande mojänger som känslomässigt inte känns rätt.

    Miljövänligare än båt i alla fall och garanterat roligt, så bygg ett i varje kommun bredvid skateboardlandet som också borde finns i varje komun.

    //L

  • surfslusken

    Medlem
    30 september, 2008 vid 11:33

    En kabel i parken har man väl vart tvungen o lägga på väg hem efter en kväll på stan nån/nåra ggr.

  • marden

    Medlem
    30 september, 2008 vid 11:39

    jag tycker ni ska spänna en kabel tvärs över apelviken så det också finns lite wakeboard åkare att slås om vågorna med

    kom på att det kanske skulle ta bort en del kitare så det kanske jämnar ut sig

  • challq

    Medlem
    30 september, 2008 vid 13:03
    Mården;503826 wrote:
    jag tycker ni ska spänna en kabel tvärs över apelviken så det också finns lite wakeboard åkare att slås om vågorna med

    kom på att det kanske skulle ta bort en del kitare så det kanske jämnar ut sig

    Lägger fram förslaget nästa kommunfullmäktige-möte.
    Går nog igenom på stört så vi kanske får den tills nästa månad.
    Viken är ju till för alla, right? 😉

  • nachoman

    Medlem
    30 september, 2008 vid 14:10

    Nu utgår jag från att en kabelpark är en sådan som man åker vattenskidor efter/i/under/på. För övrigt mycket lik en skidlift om mina erfarenheter från MonteNegros egen kabelpark är överensstämmande med dagens kabelpaker. Det här kanske inte är rätt forum fråga om folk är intresserade av detta. Det skiljer sig ju ganska mycket från vindsurfing som är en extrem frihetskänsla där man varken är styrd av bullrande motor framför sig och ej heller en kabel. Visst kan det vara kul att åka vattenskidor nån gång då och då men var gång jag gör det slås jag av hur fort jag tröttnar.

    Hur som helst, lycka till med kablarna, kanske kommer förbi och drar några varv nån gång. 🙂

  • antikrundan

    Medlem
    30 september, 2008 vid 17:18
  • pure

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 06:33

    @challq 503844 wrote:

    Lägger fram förslaget nästa kommunfullmäktige-möte.
    Går nog igenom på stört så vi kanske får den tills nästa månad.
    Viken är ju till för alla, right? 😉

    Vill bara påpeka att en sådan kabel i luften skrämmer vissa fridlysta fågelarter så det kommer aldrig att godkännas av sveriges ornitologer http://www.sofnet.org

  • styret

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 06:54

    http://www.youtube.com/watch?v=Bm_Z03oC-AQ

    Gaaanska glassy! den där är j helt sjukt hightech men typhoon lagoon verkar ju inte sådär sjukt invecklad.

    http://www.youtube.com/watch?v=c5ges4Amqoo

    Ölands djurpark nästa!

  • danneman

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 08:44

    En sådan hade ju vart riktigt kul att ha i sverige .. hoppas det blir nånstans i närheten av Varberg.

  • surfslusken

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 19:07

    @DanneMan 504142 wrote:

    En sådan hade ju vart riktigt kul att ha i sverige .. hoppas det blir nånstans i närheten av Varberg.

    Tycker de vore bättre om ni kunde ha skiten uppe i Götet!!

  • r_k

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:42

    Undra hur stora vågor dom kan prestera i skara http://www.sommarland.se/index.cfm/sv/parken/attraktioner/?atID=9

  • danneman

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 18:16

    @surfslusken 504304 wrote:

    Tycker de vore bättre om ni kunde ha skiten uppe i Götet!!

    skit ska skit ha 😉 jag skiter faktiskt egentligen var dom lägger den men nånstans i närheten vore kul.. fattar inte varför dnna park har så stort motstånd på detta forum????

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kabelpark Sverige – Undersökning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.