Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kajak seat på bräda

  • Kajak seat på bräda

    Publicerad av erin på 26 februari, 2010 vid 13:35

    Har ibland funderat på att skaffa ett tidsfördriv för de sommardagar då det inte blåser tillräckligt för ens formula. Jag är egentligen inte intresserad ickeplaning men kan ev. tänka mig en longboard om den också kan paddlas sittandes o/e stående.

    BIC Jungle har en sådan kajaksits har jag sett som kanske kan monteras på andra brädor också t.ex. KONA ? Finns det andra sits-fabrikat att tillgå ?

    Är det någon som erfarenheter av detta ? Kan det vara något att satsa på en sådan här kompromiss eller är det bättre att öka på prylberget med en
    riktig kajak i stället ?

    christer-b svarade 14 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jester

    Medlem
    26 februari, 2010 vid 14:29

    Jag kapar/bygger vidare på din tråd här…

    På båtmässan sprang jag på luftkajaker. Någon som har input om dessa? Jag tänkte använda en för att komma bort från TV-soffan när det inte blåser, och samtidigt få god träning.

    Länk. http://www.luftkajak.nu/

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    26 februari, 2010 vid 15:33
    erin;599779 wrote:
    Har ibland funderat på att skaffa ett tidsfördriv för de sommardagar då det inte blåser tillräckligt för ens formula. Jag är egentligen inte intresserad ickeplaning men kan ev. tänka mig en longboard om den också kan paddlas sittandes o/e stående.

    BIC Jungle har en sådan kajaksits har jag sett som kanske kan monteras på andra brädor också t.ex. KONA ? Finns det andra sits-fabrikat att tillgå ?

    Är det någon som erfarenheter av detta ? Kan det vara något att satsa på en sådan här kompromiss eller är det bättre att öka på prylberget med en
    riktig kajak i stället ?

    Klart du ska öka på prylberget. Kompromissa aldrig när det gäller leksaker. Köp en sån här: http://a22.video2.blip.tv/2410000839381/Mousley-V12Testing804.mp4 När du väl lärt dig behärska den kommer du ha sjukt roligt samtidigt som det är grym träning. Plattvatten kan du ligga å köra i 6 knop och får du lite småvågor och vind bakifrån kommer du upp i 7-8 knop. Större vågor på havet eller bakom motorbåtar kan du komma upp i 15 knop!

  • Knatte

    Gäst
    26 februari, 2010 vid 15:36
    Jester;599782 wrote:
    Jag kapar/bygger vidare på din tråd här…

    På båtmässan sprang jag på luftkajaker. Någon som har input om dessa? Jag tänkte använda en för att komma bort från TV-soffan när det inte blåser, och samtidigt få god träning.

    Länk. http://www.luftkajak.nu/

    Skall du satsa på något inom kajakbranschen så satsa på en vanlig hård glasfiberkajak:tongue:
    Allt annat är kompromisser som inte gör någon lycklig… Luftkajak är säkert praktiskt utrymmesmässigt, men sedan tar nog det roliga slut.
    Kan ju rekommendera beggade billiga estländska kajaker från 5-6 tusen eller lite bättre för 10000 tusen och uppåt:wink:

  • carl-r

    Medlem
    26 februari, 2010 vid 15:40

    Alltså akta dig för ännu en prylsport. Du kanske tror att det är en oskyldig kajak du behöver, men ack så fel du har.
    http://www.orust-kajak.se/samling.html

  • jester

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 09:00

    Knatte: har inte plats för en 5 meter lång kajak, bor liksom i en liten 2:a i Örgryte.. Där är problemet

  • badjanne

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 10:14

    Köp en Klepper den får du tom in i bilen.
    Köpte min 1971 och använder den fortfarande.
    Väldigt rubust och tål mycket sjö.
    Förr paddlade vi till Danmark och handlade pilsner men den.
    Nu ombyggd till segelkajak.
    http://www.avanzakayak.com/Klepper.htm

  • Knatte

    Gäst
    27 februari, 2010 vid 10:38
    Jester;599830 wrote:
    Knatte: har inte plats för en 5 meter lång kajak, bor liksom i en liten 2:a i Örgryte.. Där är problemet

    Det finns rätt många kajakklubbar/förvaringsplatser i GBG. Tror du snabbt tröttnar på mecket att blåsa upp eller montera ihop kajken varje gång. Helt plötsligt framstår rigga ett camberssegel som en enkel operation jämnfört med bygga ihop kajaken. Då är det bättre att hyra kajak varje gång än att mecka..:smile:

  • erin

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 15:07

    Verkar som jag är inne på en farlig väg mot ett nytt beroende.

    Tanken var att få bra argument ytterligare för att öka antalet surfingprylar med en longboard som kan användas till lite av varje t.ex. familjebräda. Kanske skulle jag inhandla en kajaksits och se om den kan monteras på min gamla Klepper 204 (230 liter 70 bred) som jag sålde till min sommarstugegranne och som tyvärr inte används alls numera. Jag tror att Walle’ns säljer sådana för BIC Jungle, kanske finns det andra fabrikat eller någon begagnad ?

    Och åter igen är det någon som provat och kan dela med sig hur det funkar ?

  • grrrr

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 15:21

    Dum fråga kanske men varför köper du inte bara en paddel? Då kan du ta en gammal bräda och suppa när det är vindstilla.

    Om du tröttnar på det kan du sen köpa en sits och sätta dig ner.
    Jag har för mig att det finns rätt många olika sitsar, det går säkert på vilken bräda som helst.

    Annars kan du köpa en sån liten sit-on-top för 2500kr på biltema, den får säkert plats i bilen och under sängen…

  • erin

    Medlem
    27 februari, 2010 vid 17:39

    Hade tänkt att testa lite SUP också men det är ju bekvämare att sitta. Är inte ute efter någon kick utan mer glida omkring på i väntan på vind men skall vara en bräda (ingen båt) som jag törs låna ut till någon nybörjare också. Paddlar kan jag nog köpa på Biltema dock , bra tips!

    Lågbudgetlösning ligger närmast till hands i detta fall då jag även funderar på en större formularigg än den 9,5:a som jag har nu och då minskar ju väntan.
    Sen kanske jag behöver lite kompletteringar i andra änden av vindregistret också :santa:

  • jesper-b

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 17:41
    sailorstiffrigg;599787 wrote:
    Klart du ska öka på prylberget. Kompromissa aldrig när det gäller leksaker. Köp en sån här: http://a22.video2.blip.tv/2410000839381/Mousley-V12Testing804.mp4 När du väl lärt dig behärska den kommer du ha sjukt roligt samtidigt som det är grym träning. Plattvatten kan du ligga å köra i 6 knop och får du lite småvågor och vind bakifrån kommer du upp i 7-8 knop. Större vågor på havet eller bakom motorbåtar kan du komma upp i 15 knop!

    Shit vad jag skulle vilja ha en riktig surfski. Nu blev det en race-SUP från Bark istället, men som sagt det går ju alltid att hitta argument – bra sådana – till att skaffa mer kul…

    /JB

  • christer-b

    Medlem
    2 mars, 2010 vid 21:24

    Jester: Jag håller med Knatte i hans resonemang. Har själv en 5.25 m lång glasfiberkajak som jag använder vid lite vind men även för att hålla igång kroppen. Vi är ca 15st kajaker som ligger på en båtklubb sommar som vinter och det kostar 1100 kr/st per år.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kajak seat på bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.