Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameraköp!

  • Kameraköp!

    Publicerad av challq på 28 september, 2008 vid 14:43

    Hej och hallå!
    Tänkte köpa mej en ny digitalkamera som jag bland annat tänkte knäppa lite surfbilder med.
    Men ska såklart ta lite kort på andra grejer också.
    Den jag har nu är väl ett par år gammal och ligger på 5 mpixlar med 3x optisk zoom,
    det jag tänkte byta upp mej till är en kompakt långzoomare som jag såg på netonnet.se,
    nämligen Canon PowerShot SX10 IS.
    Är det någon som har erfarenhet av den här kameran eller någon annan i samma prisklass, 2000 – 3500 :- ?
    Jag är nybörjare på fotografering, men har lite småsusning om hur man ska ta en bra bild med tanke på att
    jag har gått fotokurs och full rörlig bild utbildning på gymnasiet för ett par år sedan.
    Är det dumt att köpa den här kameran, ska jag spara lite pengar och satsa på en digital systemkamera istället för kompaktkamera?
    Det som jag gillade med den här kameran är att den värkar mångsidig så att man kan använda den till allt,
    fast det finns säkert en baksida med det hela också.
    Kom gärna med tips då jag tänkte köra och köpa den imorgon (måndag) innan ev. surf.

    ola_p svarade 15 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • Knatte

    Gäst
    28 september, 2008 vid 16:35

    Skall du bara fota runt lite sådär, så funkar denna säkert bra. Men har du planer på att ta lite surf eller actionkort, så finns det bara ett alternativ egentligen..
    Digital systemkamera:tongue:

    En kompakt långzoomare är för långsam i autofokus/avtryck för att det skall bli bra kort. (Om man är lite kräsen alltså..)
    Den är för ljussvag och man kan inte styra slutartider/bländare så som man vill.
    Men annars tror jag säkert denna kameran är jättebra, då föregångaren fick bra kritik mm.