Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameraköp!

  • Kameraköp!

    Publicerad av challq på 28 september, 2008 vid 14:43

    Hej och hallå!
    Tänkte köpa mej en ny digitalkamera som jag bland annat tänkte knäppa lite surfbilder med.
    Men ska såklart ta lite kort på andra grejer också.
    Den jag har nu är väl ett par år gammal och ligger på 5 mpixlar med 3x optisk zoom,
    det jag tänkte byta upp mej till är en kompakt långzoomare som jag såg på netonnet.se,
    nämligen Canon PowerShot SX10 IS.
    Är det någon som har erfarenhet av den här kameran eller någon annan i samma prisklass, 2000 – 3500 :- ?
    Jag är nybörjare på fotografering, men har lite småsusning om hur man ska ta en bra bild med tanke på att
    jag har gått fotokurs och full rörlig bild utbildning på gymnasiet för ett par år sedan.
    Är det dumt att köpa den här kameran, ska jag spara lite pengar och satsa på en digital systemkamera istället för kompaktkamera?
    Det som jag gillade med den här kameran är att den värkar mångsidig så att man kan använda den till allt,
    fast det finns säkert en baksida med det hela också.
    Kom gärna med tips då jag tänkte köra och köpa den imorgon (måndag) innan ev. surf.

    ola_p svarade 15 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • Knatte

    Gäst
    28 september, 2008 vid 16:35

    Skall du bara fota runt lite sådär, så funkar denna säkert bra. Men har du planer på att ta lite surf eller actionkort, så finns det bara ett alternativ egentligen..
    Digital systemkamera:tongue:

    En kompakt långzoomare är för långsam i autofokus/avtryck för att det skall bli bra kort. (Om man är lite kräsen alltså..)
    Den är för ljussvag och man kan inte styra slutartider/bländare så som man vill.
    Men annars tror jag säkert denna kameran är jättebra, då föregångaren fick bra kritik mm.

    Men vill du bli lite seriös surffotograf så hade jag slagit till på en beggad Canon EOS 350D eller 400D som du nästan kan köpa för samma pengar. Lägg ut någon tusenlapp på en 75-300 mm optik så har du en garanterad bättre uppsättning.

    Tex. http://www.blocket.se/vi/18289396.htm?ca=15_s
    http://www.blocket.se/vi/18277390.htm?ca=15_s
    http://www.blocket.se/vi/18163079.htm?ca=15_s

  • challq

    Medlem
    28 september, 2008 vid 16:44
    Knatte;503286 wrote:
    Skall du bara fota runt lite sådär, så funkar denna säkert bra. Men har du planer på att ta lite surf eller actionkort, så finns det bara ett alternativ egentligen..
    Digital systemkamera:tongue:

    En kompakt långzoomare är för långsam i autofokus/avtryck för att det skall bli bra kort. (Om man är lite kräsen alltså..)
    Den är för ljussvag och man kan inte styra slutartider/bländare så som man vill.
    Men annars tror jag säkert denna kameran är jättebra, då föregångaren fick bra kritik mm.

    Men vill du bli lite seriös surffotograf så hade jag slagit till på en beggad Canon EOS 350D eller 400D som du nästan kan köpa för samma pengar. Lägg ut någon tusenlapp på en 75-300 mm optik så har du en garanterad bättre uppsättning.

    Tex. http://www.blocket.se/vi/18289396.htm?ca=15_s
    http://www.blocket.se/vi/18277390.htm?ca=15_s
    http://www.blocket.se/vi/18163079.htm?ca=15_s

    Yes, klart att jag vill ta lite actionbilder. Men då är det alltså inte denna kameran jag söker…
    Det som värkar jobbigt är det här med objektiven för systemkameror.
    På PowerShoten så var det ju både vidvinkel, tele och macro på samma gång, och det var ju det som lockade lite.
    Jag antar att man måste köpa 3 objektiv om man ska få alla de här funktionerna på en Eos, right?
    Skulle 20x optisk zoom räcka för att komma tillräckligt nära om man står på stranden och tar kort på en surfare 100 meter bort? Eller blir det fortfarande halvnära? Med min matematik skulle bilden bli som om man stog 5 meter ifrån… eller? :tongue:
    Hur mycket motsvarar 75-300 mm i “zoomning”, alltså hur många gånger närmare kommer man? Tack för svaret!

    Vad är det förresten för objektiv som följer med:

    Alltså, är det vidvinkel, tele & ett “vanligt”/macro?
    Blev nästan lite sugen på den annonsen alltså. Fast har ej råd med 5k. 🙁 (finns ju alltid “smsa-låna”) 😀

  • Knatte

    Gäst
    28 september, 2008 vid 17:13

    @challq 503290 wrote:

    Yes, klart att jag vill ta lite actionbilder. Men då är det alltså inte denna kameran jag söker…
    Det som värkar jobbigt är det här med objektiven för systemkameror.
    På PowerShoten så var det ju både vidvinkel, tele och macro på samma gång, och det var ju det som lockade lite.
    Jag antar att man måste köpa 3 objektiv om man ska få alla de här funktionerna på en Eos, right?
    Skulle 20x optisk zoom räcka för att komma tillräckligt nära om man står på stranden och tar kort på en surfare 100 meter bort? Eller blir det fortfarande halvnära? Med min matematik skulle bilden bli som om man stog 5 meter ifrån… eller? :tongue:
    Hur mycket motsvarar 75-300 mm i “zoomning”, alltså hur många gånger närmare kommer man? Tack för svaret!

    Vad är det förresten för objektiv som följer med: Alltså, är det vidvinkel, tele & ett “vanligt”/macro?
    Blev nästan lite sugen på den annonsen alltså. Fast har ej råd med 5k. 🙁 (finns ju alltid “smsa-låna”) 😀

    20 ggr zoom är ju mycket och blir mer lite mera än ett motsvarande 300 mm läge på annonsens “sigma apo dg 70-300mm” . (Din kamera ger max 560 mm i sitt mest zoomande läge..)
    Men grejen är att dessa 560 mm inte är tekniskt jämnförbara med en motsvarande löst objektiv.
    I din kamera skall allt samsas i ett hus. Det blir kompromisser på alla håll och kanter..
    Kolla på annons och vilka objketiv som finns där. Dessa motsvarar ungefär powershoten i omfång mm. Då fårstår du att man måste komprissa om allt skall ihop i ett skal…:blush:

    Tänk på en allt i ett stereo, där du har allt i ett paket och jämnför med en stereo som har allting separata delar?? Vilken låter bäst och vad vill du ha?
    Lite samma fråga här..
    Kan du leva med kompromisser och att bilderna inte blir toppklass och att du kanske inte kan fånga bilderna som du vill. I så fall räcker en kompaktkamera bra..

    Det var vidvinkel, normalzoom och telezoom i paketet som visades..:cool2:

    kolla här:
    http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/objektivet/objektivet2.html

    http://www.freeride.se/content/1692/

  • challq

    Medlem
    28 september, 2008 vid 18:14

    Intressant läsning!
    Skummade igenom all text, får väl läsa det lite noggrannare när det blir dags för riktig actionfotografering. 🙂
    För min del värkar det ändå vara smidigast med en allt-i-ett-kamera,
    dels för budgetten och dels för att jag vill kunna vara lite spontan när jag tar med kameran och inte se ut som en tysk fotbollsgalning påväg genom göta kanal. :smirk:
    Känns lite overkill med alla prylar man måste ha för en systemkamera.
    Men ack så roligt det hade varit att ta riktigt snygga bilder.
    Tror nog att jag får ägna ett par nätter åt att sova på saken.
    Om jag nu skulle köpa en kompaktkamera, vilket är då det bästa alternativet, om det ens existerar något?
    Jag förstår inte riktigt de “tekniska specifikationerna” när jag läser dem så det är lite svårt att avgöra för- och nackdelar om man ställer en kamera mot en annan.
    T.ex: Ljusstyrka optik: f/2,8-5,7Ljusmätning: Flerzon + centrumvägd + spot
    Auto, Auto High ISO samt manuell ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1600

    Men detta är säkert inte något man behöver bry sej om så mycket om man ligger på min nivå.
    Finns det kanske någon sida där man kan se bilder tagna med olika kameror?
    Typ som en listsida där man kan välja kamera och se hur bilderna ser ut…

  • Knatte

    Gäst
    28 september, 2008 vid 19:16

    @challq 503322 wrote:

    Intressant läsning!
    Skummade igenom all text, får väl läsa det lite noggrannare när det blir dags för riktig actionfotografering. 🙂
    För min del värkar det ändå vara smidigast med en allt-i-ett-kamera,
    dels för budgetten och dels för att jag vill kunna vara lite spontan när jag tar med kameran och inte se ut som en tysk fotbollsgalning påväg genom göta kanal. :smirk:
    Känns lite overkill med alla prylar man måste ha för en systemkamera.
    Men ack så roligt det hade varit att ta riktigt snygga bilder.
    Tror nog att jag får ägna ett par nätter åt att sova på saken.
    Om jag nu skulle köpa en kompaktkamera, vilket är då det bästa alternativet, om det ens existerar något?
    Jag förstår inte riktigt de “tekniska specifikationerna” när jag läser dem så det är lite svårt att avgöra för- och nackdelar om man ställer en kamera mot en annan.
    T.ex: Ljusstyrka optik: f/2,8-5,7Ljusmätning: Flerzon + centrumvägd + spot
    Auto, Auto High ISO samt manuell ISO 80, 100, 200, 400, 800, 1600

    Men detta är säkert inte något man behöver bry sej om så mycket om man ligger på min nivå.
    Finns det kanske någon sida där man kan se bilder tagna med olika kameror?
    Typ som en listsida där man kan välja kamera och se hur bilderna ser ut…

    Finns inga direkta sådan sidor.. men titta på dessa sidor och få lite info..

    http://www.fotosidan.se/
    http://www.cyberphoto.se/

  • swe22

    Medlem
    28 september, 2008 vid 19:23

    Canon PowerShot SX1 IS tycker jag verkar grymt allround. Släpps ut i butikerna först i december dock.. Kan filma full HD 1080p med den också. Ta actionbilder i serie 4 bilder/sek… 20x zoom

    canon_sx1_1.jpg

    canon_sx1_2.jpg

    canon_sx1_3.jpg

    Här har du bildexempel tagna med kameran http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/image_samples/samples_powershot_SX1_IS.asp

    Dock så är den inte så kompakt (585 g), typ lika stor som en mindre systemkamera…

  • styret

    Medlem
    28 september, 2008 vid 20:07

    http://www.dpreview.com/gallery/

    där finns rätt mycket sample images, kollade inte om din tilltänkta kamera var med.

    Jag tycker nog den kan vara ett bra alternativ om man känner att Systemkamera (slr) är lite mastigt. Jag själv använder visserligen systemkamera när jag fotar surf (för det mesta iallafall) men har börjat använda lite andra kameror mer och mer till andra grejer, där jag tycker att slr:en bara är klumpig.
    Finns ju en anledning till att många krigsfotografer använder mätsökarkameror istället för slr.

    Att nå upp till 560mm som den där kameran har som max brännvidd och sen nå ner ända ner till 28 är ju svårslaget och mej veterligen omatchbart på systemkamerabiten. Dock, som Knatte säjer, lite väl mycket kompromiss kanske. men 28-300mm (44-480 på typ 400d) bra optik i ett och samma objektiv går att få för en överkomlig peng.
    dock ungefär vad du har planerat att ge för hela kittet.
    tex:
    “Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di”

    den ahr ju dessutom fullt manuella inställningar om man vill köra på det och alla halvautomatiska program om man föredrar det.

    Det andra abret är ju hur det är med avtrycket. det är ju ofta ett problem på kompakter, dock så är ju den här kamerasorten någon sorts hybrid och jag tror canon har som mål att de här komerorna ska vara snabba i avtrycket om man bara fokuserat innan. det kan vara värt att testa i butiken hur det funkar.
    om du har läst ltie foto så har du säkert kolla på att kameran fokuserar när du har avtryckarn halvt nertryckt ch sen tar bilden när du klickar. testa det i butiken, tar den bilden tillräckligt fort efter att du tryckt av för att du ska vara nöjd?

    ett litet minus är sekvenstagningen. Många (jag är en av dom) gillar sekvenstagningen när dom fotar surf. Men jag tror det är en vanesak. Hur ofta publicerar man hela serier liksom? vänjer man sej att klicka vid rätt tid så är det bra mycket bättre i många lägen.

    Mitt råd går ungefär såhär.
    om du vill ha kamera NU och du tycker att de få minusen är något du kan leva med så köp den här. den är absolut inget dåligt köp.

    Kan du tänka dej att vänta lite och spara ihop ett par tusingar till och tänker att det där med foto nog kan bli roligare ju mer du plåtar så satsa på en billigare digital systemare och ett superzoom-objektiv.
    anything goes som man säjer.

    och kom ihåg, det är inte kameran som gör bilden, det är den som står bakom.

    sorry om det blev lite långt och upprepande från andras inlägg, är ltie schleten idag.

  • ola_p

    Medlem
    28 september, 2008 vid 23:55

    S5 IS är ett helt ok alternativ om man vill fota lite surf utan att dega för en systemkamera. SX1 IS lät ju onekligen som en rätt intressant kamera det med.

    Är du ute efter riktigt bra kvalitet så är ju en digital systemare svårslaget, men tänk också på att man skall orka släpa med sig den. (Småkamerorna har ju fördelen att de är lätta att ta med sig)

  • challq

    Medlem
    29 september, 2008 vid 16:36

    Sådärja, nu har jag varit runt lite i Varberg och kikat på kameror.
    Har gått in på alla tänkbara ställen som kan ha något.
    Det jag har fått höra är:
    – Björns Foto: “Nikon P80; den bästa superzoomarn”
    – Davids Tele: “Alla kameror värkar ju grymt bra i den här prisklassen”
    – Expert: “Jaa, vi får ju in lite nya kameror om ett par veckor…”
    – OnOff: “Alltså, du behöver en Systemkamera” + prat i 1 timma om Canon och Nikons systemkameror.

    Kan ju säga att detta inte har hjälpt mej det minsta, utan mer försvårat lite i mitt tänkande.
    Jag kom fram till först och främst att jag inte skulle skaffa en SLR, utan köra på en Hybrid, för jag såg mer fördelar med det:
    + Lätt att ta med sej.
    + “3” objektiv i ett.
    + Närmare zoom än ett 300 mm. objektiv.
    + Billig
    + Man behöver inte fundera på att lägga ut mer pengar på objektiv iom. att det inte går att sätta på nåt nytt. 😛

    – Sämre bilder
    – Går ej att uppgradera om man så vill det.
    – Seg sekvensfotning

    Systemkamera:
    + Bättre & skarpare bilder
    + Går att uppgradera med objektiv etc
    + Snabbare sekvensfotografering

    o kommer antagligen inte tröttna på den

    – tar mycket plats
    – dyr

    Fast nu när jag har varit i alla affärer är jag ändå lite sugen på en systemkamera, och det känns som om jag kommer bli besviken över vad jag än kommer köpa. Har förresten egentligen inte råd med nånting då jag kom på att jag måste göra en lackbehandling på bilen. Men tror jag ska satsa på att lacken håller ett litet tag till.
    Det var egentligen ingen som hade bra information om långzoom-kamerorna. Så jag tror jag ska surfa nätet lite till och sedan bestämma mej för något i morgon.
    Skulle nästan önska att jag var lite mer impulsiv i mitt tänkande. Då hade jag suttit här med en kamera nu. 🙂

  • swe22

    Medlem
    29 september, 2008 vid 16:59
  • Knatte

    Gäst
    29 september, 2008 vid 17:07

    @challq 503586 wrote:

    Sådärja, nu har jag varit runt lite i Varberg och kikat på kameror.
    Har gått in på alla tänkbara ställen som kan ha något.
    Det jag har fått höra är:
    – Björns Foto: “Nikon P80; den bästa superzoomarn”
    – Davids Tele: “Alla kameror värkar ju grymt bra i den här prisklassen”
    – Expert: “Jaa, vi får ju in lite nya kameror om ett par veckor…”
    – OnOff: “Alltså, du behöver en Systemkamera” + prat i 1 timma om Canon och Nikons systemkameror.

    Kan ju säga att detta inte har hjälpt mej det minsta, utan mer försvårat lite i mitt tänkande.
    Jag kom fram till först och främst att jag inte skulle skaffa en SLR, utan köra på en Hybrid, för jag såg mer fördelar med det:
    + Lätt att ta med sej.
    + “3” objektiv i ett.
    + Närmare zoom än ett 300 mm. objektiv.
    + Billig
    + Man behöver inte fundera på att lägga ut mer pengar på objektiv iom. att det inte går att sätta på nåt nytt. 😛

    – Sämre bilder
    – Går ej att uppgradera om man så vill det.
    – Seg sekvensfotning

    Systemkamera:
    + Bättre & skarpare bilder
    + Går att uppgradera med objektiv etc
    + Snabbare sekvensfotografering

    o kommer antagligen inte tröttna på den

    – tar mycket plats
    – dyr

    Fast nu när jag har varit i alla affärer är jag ändå lite sugen på en systemkamera, och det känns som om jag kommer bli besviken över vad jag än kommer köpa. Har förresten egentligen inte råd med nånting då jag kom på att jag måste göra en lackbehandling på bilen. Men tror jag ska satsa på att lacken håller ett litet tag till.
    Det var egentligen ingen som hade bra information om långzoom-kamerorna. Så jag tror jag ska surfa nätet lite till och sedan bestämma mej för något i morgon.
    Skulle nästan önska att jag var lite mer impulsiv i mitt tänkande. Då hade jag suttit här med en kamera nu. 🙂

    Utan att göra ditt val ännu svårare :tongue: Så tror jag att du kommer bli besviken på kvalitet/prestanda om du inte köper en systemkamera…
    Jag vet en del som har köpt långzoomare som har växt ifrån dessa snabbt och står i tankarna på att byta…
    Jag hade gått för en Canon EOS 350D eller 400D som du kan köpa för en överkomlig slant.. Med Canon får du absolut mera grejer för pengarna om du köper beggat:smirk:

  • challq

    Medlem
    29 september, 2008 vid 17:16
    Knatte;503597 wrote:
    Utan att göra ditt val ännu svårare :tongue: Så tror jag att du kommer bli besviken på kvalitet/prestanda om du inte köper en systemkamera…
    Jag vet en del som har köpt långzoomare som har växt ifrån dessa snabbt och står i tankarna på att byta…
    Jag hade gått för en Canon EOS 350D eller 400D som du kan köpa för en överkomlig slant.. Med Canon får du absolut mera grejer för pengarna om du köper beggat:smirk:

    Jo, det visaste hade väl säkerligen varit att slå till på en SLR.
    Är det så att alla Canon-objektiv passar till alla Canonkameror?
    Tror nämligen att jag har lite objektiv hemma från någon gammal analog kamera hemma, ska titta lite på vad det är för märke på dem.
    Hade varit kul om de gick att använda på min kommande kamera, om det nu blir en systemare. 😉
    Tack för alla tips hittills! agreement0.gif

  • Knatte

    Gäst
    29 september, 2008 vid 18:46

    @challq 503600 wrote:

    Jo, det visaste hade väl säkerligen varit att slå till på en SLR.
    Är det så att alla Canon-objektiv passar till alla Canonkameror?
    Tror nämligen att jag har lite objektiv hemma från någon gammal analog kamera hemma, ska titta lite på vad det är för märke på dem.
    Hade varit kul om de gick att använda på min kommande kamera, om det nu blir en systemare. 😉
    Tack för alla tips hittills! agreement0.gif

    Det finns flera gamla Canon objektiv som inte passar på en digital DSLR. Men är det bara objektiv som heter EF så passar det fint. (EF är objektiven som passar till Canons Autofokus kameror som heter EOS) Vi pratar om kameror från slutet av 80-talet och framåt.
    Heter objektiven FD eller FL så passar de inte..

  • ola_p

    Medlem
    30 september, 2008 vid 11:48

    Lägg till shutter lag på lista över saker som en kompakt är sämre på…

  • claes_feldt

    Medlem
    30 september, 2008 vid 21:11

    Måste lägga mig i lite här.
    Att köpa en compact kamera oavsett om den är en så kallad “superzoomare” osv. så kommer man bli grymt besviken om man har den där förhoppningen på att ta kanon bilder !
    Finns bara ett svar och det är system, tyvärr så enkelt är det!
    Det finns en massa bra digital kameror idag på marknaden inom system och mitt råd är att gå och titta och klämma på dom.
    Lyssna inte bara på en eller två personer, lyssna på flera och ta sedan ett eget beslut. Vissa kameror kanske inte passar din hand lika bra som polarens osv.
    Alla tillv. har oftast bra gluggar om inte annat så finns Tamron som piratglugg.

    Jag själv hatade Nikon på den analoga tiden och var en Minolta samt Canon fan av stora mått, idag är det Nikon som gäller för min del.
    I dagsläget fotar jag med D3 och har några justa gluggar som räcker för mitt fotograferande. Tänk dig för vid val av optik, det är lätt att dom blir hyllvärmare och där gör dom dig inte glad.
    Så ta det lugnt med ditt val och kika runt bland hyllorna i dina butiker.

    // Claes

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameraköp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.