Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameraköp!

  • styret

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 05:24

    det där med kvalitet är jag inte säker på att det stämmer.
    eller på ett sätt stämmer det. men vi kommer in i samma diskusion som vi alltid gör i det här prylforumet.
    Jag tror att man inte kommer märka någon apstor skillnad på en superzoom och en dslr med ett billigt tele.
    han är inte intreserad av att lägga skitmycket pengar.då kommer det antgligen bli en instegsmodell och sen ett typ tamron 70-300 som kostar strax över tusingen.
    Jag kör det och tycker att när man kommer ut i telelägena så lämnar det mycket att önska. det är bra för sina pengar och inne på 70 så är det skitbra. men frågan är om det är värt de där extra pengarna jämfrt med en superzoom.

    för att få den där toppkvallen som vi snackar om ska man ju helst gå på ett objektiv för minst 5 lakan eller allra helst ett vitt canontele. och så huset på det så är vi uppe i kanske 10 papp.
    När Challq ville lägga runt 3000…

    såhär blir det alltid på det här forumet.

    sen som du själv skriver challq. det har hänt många personer att kameran får stanna hemma för att det känns så meckigt/seriöst. Alltid bättre med bilder från en okej kamera än inga bilder från en superkamera.

  • swe22

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 08:25

    @challq 503586 wrote:

    Jag kom fram till först och främst att jag inte skulle skaffa en SLR, utan köra på en Hybrid, för jag såg mer fördelar med det:
    + Lätt att ta med sej.
    + “3” objektiv i ett.
    + Närmare zoom än ett 300 mm. objektiv.
    + Billig
    + Man behöver inte fundera på att lägga ut mer pengar på objektiv iom. att det inte går att sätta på nåt nytt. 😛

    – Sämre bilder
    – Går ej att uppgradera om man så vill det.
    – Seg sekvensfotning

    Systemkamera:
    + Bättre & skarpare bilder
    + Går att uppgradera med objektiv etc
    + Snabbare sekvensfotografering

    o kommer antagligen inte tröttna på den

    – tar mycket plats
    – dyr

    Om man nu kollar på den nya Canon PowerShot SX1 IS (eller 10:an utan HD filmning)

    Den tar ju snabbare sekvens action än både 5D och 450D. Det är även den första kompakten som har CMOS (liksom system) vilket gör att du hela tiden har fokus på det rörande objektet (AI Servo).

    Om man tittar shutter lag: 1/3200 sek mot 1/4000 sek på 450D. Det är ju ingen jätteskillnad direkt, jag tror absolut den är tillräckligt snabb.. Däremot skiljer det välidgt mycket på dom längre slutartider 1/8 sek mot 30 sek på 450D Det kan ju vara bra i mörker… men nu snackar vi inte surf.

    Sen så kan man ju fråga sig hur skarpa bilder blir det i 20x zoom??? Det får man väl reda på när den släpps…

    Tror detta blir bra surfkamera till amatören. Har man stålar ska man självklart ha en systemare med bra optik.

  • perkele

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 09:02

    Vi har köpt en Canon G9 att ha med på diverse upptåg där jag inte pallar ha med de “riktiga maskinerna” och den är hur grym som helst. Har allt du kan tänka dig att behöva.

  • spray

    Medlem
    1 oktober, 2008 vid 13:09

    Bättre bilder med systemkamera, ja det vore ju fantastiskt om man kunde köpa sig till bra bilder genom att bara uppgradera sin verktygsarsenal 😉

  • Knatte

    Gäst
    1 oktober, 2008 vid 14:16

    @Spray 504206 wrote:

    Bättre bilder med systemkamera, ja det vore ju fantastiskt om man kunde köpa sig till bra bilder genom att bara uppgradera sin verktygsarsenal 😉

    Köpa nytt och bättre och ÖÖÖÖÖva mycket är grejen :tongue:

  • ola_p

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 00:56

    @SWE22 504135 wrote:

    Om man tittar shutter lag: 1/3200 sek mot 1/4000 sek på 450D. Det är ju ingen jätteskillnad direkt, jag tror absolut den är tillräckligt snabb.. Däremot skiljer det välidgt mycket på dom längre slutartider 1/8 sek mot 30 sek på 450D Det kan ju vara bra i mörker… men nu snackar vi inte surf.

    Shutter lag != shutter speed.

    Shutter lag är fördröjningen efter att du tryckt av tills bilden tas, de flesta enklare kompakter har det problemet.

    Om alternativet att köpa systemkamera innebär typ en 450D + ett billigt 70–300 så skulle jag säga att de starkaste argumenten för det är:
    Negligerbart shutter lag
    Möjligheten till att shoppa lite schysst optik i området 10–100 mm (lite beroende på vad man skall fota), typ en 50/1.8 eller nått annat billigt och bra.
    Bättre på högt ISO.

    Trots shutter lag problemet så tycker jag att kompakt är ett vettigt alternativ om man inte vill lägga så mycket cash.

    Det går trots allt att ta ok bilder även med en riktigt skräpdålig mobilkamera.
    2876667313_85819781ae.jpg
    http://flickr.com/photos/olapersson/sets/72157607560151116/

    Justice @ Skol Beats

  • nlc

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 06:07

    Tycker det kommit fram bra argument från flera håll för både långzoom (typ Canon Powershot) och DSLR med teleobjektiv.

    Köpte själv en Powershot S3 för lite mer än två år sen isf en DSLR med objektiv och visst var den bra för det mesta men jag tyckte det var svårt att plåta surf med den mest beroende på shutterlag (bilden togs sällan vid det tillfälle jag ville) och den lilla sökaren (som dessutom inte är optisk). Kalla mig gammaldags, men jag vägrar stå med armarna rakt ut å blänga på en LCD på baksidan av kameran när jag fotar, särskilt på långa brännvidder.

    Det andra som jag störde mig på var att den lilla sensorn ger ett ofördelaktigt stort skärpedjup, vilket i mitt fall inte alltid överensstämmer med det sätt som jag vill göra mina bilder på. Vad gäller bildkvalité så var den dock klart godkänd och 6 Mpix räckte rätt länge för mig.

    Mitt tips är att du letar upp en beg långzoom typ S3 eller S5, så kan du för en rimligt liten peng se om det är grejen för dig. Fast nu kanske du redan har köpt? 😉

    //NLC

    PS Sen blev det ju både en 400D och en 40D och en telezoom och snart kasnke en till, men det är ju en annan historia… DS

  • swe22

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:03

    @Ola_P 504357 wrote:

    Shutter lag != shutter speed.

    Shutter lag är fördröjningen efter att du tryckt av tills bilden tas, de flesta enklare kompakter har det problemet.

    Ok! så shutter lag är inte samma som slutartid… Men om den kan ta snabbare sekvensbilder så måste den väl ändå ha en bättre “shutter lag”.. eller???

  • ola-h

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:59

    Inte nödvändigtvis.

  • swe22

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 11:36

    Då förstår jag inte riktigt.. Förklara gärna

  • ola_p

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 12:18

    Shutter lag är fördröjningen från dess att du tryckt av tills bilden tas. På en systemkamera så är det en extremt liten fördröjning, det känns ungefär som bilden tas exakt när man trycker av.

    Kompaktkameror har generellt sett större fördröjning, i vissa fall så mycket att det blir omöjligt att trycka av vid rätt tillfälle. Det har inte någonting med antalet bilder per sekund att göra (som mest handlar om hur snabbt du kan få ut datan från sensorn). Däremot så kan ju någotsånär snabb sekvenstagning innebära att man kan börja trycka av innan och hoppas att någon av bilderna i serien träffar rätt.

  • hellgren

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 14:19

    @styret 504093 wrote:

    det där med kvalitet är jag inte säker på att det stämmer.
    eller på ett sätt stämmer det. men vi kommer in i samma diskusion som vi alltid gör i det här prylforumet.
    Jag tror att man inte kommer märka någon apstor skillnad på en superzoom och en dslr med ett billigt tele.
    han är inte intreserad av att lägga skitmycket pengar.då kommer det antgligen bli en instegsmodell och sen ett typ tamron 70-300 som kostar strax över tusingen.
    Jag kör det och tycker att när man kommer ut i telelägena så lämnar det mycket att önska. det är bra för sina pengar och inne på 70 så är det skitbra. men frågan är om det är värt de där extra pengarna jämfrt med en superzoom.

    för att få den där toppkvallen som vi snackar om ska man ju helst gå på ett objektiv för minst 5 lakan eller allra helst ett vitt canontele. och så huset på det så är vi uppe i kanske 10 papp.
    När Challq ville lägga runt 3000…

    såhär blir det alltid på det här forumet.

    sen som du själv skriver challq. det har hänt många personer att kameran får stanna hemma för att det känns så meckigt/seriöst. Alltid bättre med bilder från en okej kamera än inga bilder från en superkamera.

    Du har så rätt så styret! Han sa att han inte var intresserad av att lägga så mycket pengar. Dock måste jag ändå rösta på att köpa en systemkamera. För även om han bara har råd med ett halvdant objektiv, som fortfarande tar lika bra bilder som en kompaktkamera, så kan han jäkligt enkelt köpa ett grymt bra objektiv när pengarna och lusten faller in. Nöjer han sig med en kompakt kamera nu så får han antingen köpa en hel ny kompakt sen eller en system då.

    Jag röstar starkt för system, en 20d nu exempelvis tar väl en 5 bilder / sek och kan inte kosta många kronor. Har en själv som jag köpte för några år sen och har fortfarande inte ens börjat fundera på att byta hus. Utan har istället lagt mina pengar på att köpa objektiv sakta men säkert. Och skulle jag väl tröttna på min kamera så har jag ju inte slängt några pengar i sjön då objektiven passar på en ny sen i framtiden. I det långa loppet blir den här lösningen billigast och bäst!

    Om du nu ska “envisas” med kompakt kamera så vill jag bara nämna casios nya som heter EX-F1. Kanske lite dyrare, har ingen aning… Men den kan filma med upp till 1200 fps om jag inte minns helt fel. För dom som inte förstod vad det innebär så har ni säkert alla sett slowmotion filmer när man skjuter sönder ballonger och ger folk på käften. Typ sånt kan man göra med den. Fett ball o filma surf då vill jag tro!

    Slut babblat! Jag röstar canon digital system!

    Nu drar jag till b-landa! Ses där!

    peace!

  • swe22

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 19:10

    Ola jag fattar.. men att säga att alla kompakter är sega håller inte riktigt tror jag… Den där Casion verkar ju sjukt snabb.. Men det är klart, det är ju skillnad att spara 6mp mot typ 12mp

  • ola_p

    Medlem
    5 oktober, 2008 vid 17:16

    @SWE22 504555 wrote:

    Ola jag fattar.. men att säga att alla kompakter är sega håller inte riktigt tror jag… Den där Casion verkar ju sjukt snabb.. Men det är klart, det är ju skillnad att spara 6mp mot typ 12mp

    Shutter lag är större på kameror utan riktig slutare. http://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_lag

    Visst kan Casion ta filmsekvenser med sinnesjukt många bilder per sekund, det är dock inte detsamma som lågt shutter lag.

    För actionfoto så är det överlägset att ha en riktig slutare. Därmed inte sagt att man inte kan ta bra bilder med en kompakt, det gäller bara att känna sin utrustning och kunna jobba sig runt begränsningarna.

    Det ÄR meckigare att släpa på en systemare, filerna kräver generellt lite mer efterbearbetning (kompakter har generellt ganska kraftiga kontrastkurvor och uppskärpning, mindre frihet att förändra efteråt men en användbar bild direkt ur kameran). Och det springer iväg i pris om man verkligen vill ha ett tydligt steg upp i bildkvalitet.

  • swe22

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 10:34

    Jag är nybörjare på det här med foto men har försökt att sätta mig in i det här nu när man köpt en systemkamera… Men jag är bra sugen att kunna fota & filma HD allt i ett… 5D är lite dyr men är bra sugen på den där SX1 för drygt 5000. Man är ju ändå bara en glad amatör.

    Ursäkta om jag är frågvis… Men vad menar du med “riktig slutare”? Är det inte bara elektonisk slutare på riktiga low-budget kompakter & mobiler?

    Sensorn har väl stor betydelse på shutter lag. Oftast är det ju dyrare sensorer på en systemkamera. CMOS sensorn har ju generellt bättre respons och speed jämfört CCD sensorn. Den nya Canon och Casion är ju dom första kompakter med den typen av sensor.

    Snabba minneskort måste ju också har inverkan på shutter lag. SDHC?

    Om man googlar lite så läser jag att shutter lag på kompakter blir mer och mer ett mindre problem i takt med att tekniken blir bättre.

    :crazy:

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameraköp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.