Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameraköp!

  • challq

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 20:26

    Woho! Här drar man till Tyskland och när man kommer hem finns det 100 (11 st) nya svar.. 😀
    Härligt att se.
    Nu är läget såhär:
    Är grymt sugen på en kamera. Men Tysklandsresan kostade lite mer än beräknat. (- ganska mycket, är inte säker än, mao. inte vågat kolla kontot)
    Fått stenskott i vindrutan på bilen (-2.200 🙂
    Lackrecond pga. Stenskott & repor i lacken på bilen, haft sedan länge dock. (- 3.500:-)
    Försäkringen ska betalas denna månaden med (-700:-)
    Inget jobb (+ 0.00 🙂
    Funderar på att byta lackreconden mot kameran, men, det drabbar ju mej ganska hårt om bilen börjar rosta senare.
    Och ni alla har övertygat mej, när/om kameran köps blir det en systemare! Har fortfarande inte hittat min pappas gamla objektiv, men hade ju vart “canon” (kanon!) om de hade passat till Canons kameror, ifall de nu har det där Knatte beskrev innan.
    Ska höra med mor min ifall hon vet vart de kan ha tagit vägen. 😉

  • ola_p

    Medlem
    16 oktober, 2008 vid 21:15

    @SWE22 506466 wrote:

    Jag är nybörjare på det här med foto men har försökt att sätta mig in i det här nu när man köpt en systemkamera… Men jag är bra sugen att kunna fota & filma HD allt i ett… 5D är lite dyr men är bra sugen på den där SX1 för drygt 5000. Man är ju ändå bara en glad amatör.

    Ska du filma så är ju shutterlaget inte så viktigt, bara att börja lite tidigare å klippa bort första sekunden/sekunderna.
    @SWE22 506466 wrote:

    Ursäkta om jag är frågvis… Men vad menar du med “riktig slutare”? Är det inte bara elektonisk slutare på riktiga low-budget kompakter & mobiler?

    Jag menar mekanisk slutare. Vilket innebär att sensorn inte är utsatt för ljus mer än när slutaren är öppen.

    @SWE22 506466 wrote:

    Sensorn har väl stor betydelse på shutter lag. Oftast är det ju dyrare sensorer på en systemkamera. CMOS sensorn har ju generellt bättre respons och speed jämfört CCD sensorn. Den nya Canon och Casion är ju dom första kompakter med den typen av sensor.

    Jag tror att mekanisk vs. elektronisk slutare är viktigare. Men jag är inte riktigt påläst på sensortyper.

    @SWE22 506466 wrote:

    Snabba minneskort måste ju också har inverkan på shutter lag. SDHC?

    Nope, det påverkar bara hur snabbt du kan få bilden ur bufferminnet, och således hur många bilder du kan ta i serie innan buffern fylls. På S3IS så kan man skjuta ett helt minneskort fullt i en serie bara man har ett hyffsat snabbt sådant.

    @SWE22 506466 wrote:

    Om man googlar lite så läser jag att shutter lag på kompakter blir mer och mer ett mindre problem i takt med att tekniken blir bättre.

    Det stämmer nog bra det. Fast bra nog för actionfoto är det nog inte riktigt än, möjligtvis finns det undantagsfall, men det har jag inte koll på.

    http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=electronic+vs.+mechanical+shutter&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Kameraköp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.