Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport -kan man genomföra en roadtrip utan pengar??!

  • -kan man genomföra en roadtrip utan pengar??!

    Publicerad av anonym-anvandare på 27 augusti, 2003 vid 22:42

    har tänkt på en sak…

    när man ska ut på roadtrip behöver man ett antal “viktiga” saker!

    1. färdmedel- helst i form utav en mysig buss försedd med allt ifrån takräcke till superstereo.

    2. utrustning- packa alla surfgrejer man har hemma och kanske köpa lite nytt, bara för att man ska ut på roadtrip.

    3. kompisar… man kan genomföra en roadtrip utan kompisar, men det blir ju absolut inte lika kul…

    4. mat- måste man ha! ingen mat = ingen ork = ingen surf = dåligt humör = slut på den roliga roadtripen

    5. bensin- måste man ha, för annars blir det ingen “roadtrip” utan det slutar med att man hänger på sin hemma spot.

    det här ser jag som dom 5 punkterna som man måste bocka av för att kunna starta trippen!

    de tre första, bil, surfutrustning, kompisar är fasta kostnader, som inte innebär några direkta utgifter när de väl är införskaffade (vi räknar inte med knäckta brädor, revor i seglet, skuren motor i bilen, fejder med vännerna mm…)

    rörliga kostnader är mat och bensin.
    det är dessa två som utgör det stora problemet! de bestämmer hur länge man kommer kunna vara ute på roadtrippen. så länge pengarna man har med sig räcker till mat och bensin, så länge kan man vara ute. när pengarna tar slut, måste man avbryta roadtrippen och återvända till hem till vardagen och jobbet….. :/

    nu är det så att min åsikt är att det måste finnas en lösning på mat och bensin problemet! hur man överlever utan inkomst!! det måste! DET MÅSTE!!!
    (kanske inte hela livet, men i alla fall mycket mycket länge)

    matproblemet har jag och mina kompisar nästan löst!
    reserven som man har med sig är stormkök, några konservburkar och en massa pasta)
    nu tänker ni säkert, ja, men det är ju självklart, men huvud fördan! den vet vi var den ska komma ifrån, och gratis! och billigt! och gott! smile.gif

    det började såhär…
    tennisveckan i båstad. det är en vecka på sommaren då sveriges tenniselit och b-kändis elit samlas i båstad i skåne. e-type, säkert också doctor alban mfl. poserar framför kamrorna, rikemansungarna kör runt i sina milionbilar, på kvällarna dricks det champagne för 3000:- flaskan.. ja ni förstår…
    jag och några kompisar skulle i alla fall dit på fest! de hela var lite utav en impulsgrej, så vi tog tåget upp. hade kanske 50 kr var, och en stor mängd diverse rusdrycker med oss. pengarna tog slut redan på kvällen, då alla var hungriga och köpte kebab och korv i bröd.
    (vi hade bara tågbiljett hem också9
    på morgonen när vi hade vaknat var vi väldigt hungriga (ska kanske nämna att vi övernattade på ett gratishärbärge under en vägbro mitt i byn) lite kallt på morgonen, men mysigt när alla kröp ihop för att hålla värmen smile.gif
    hur skulle vi nu få mat? då kom en kompis på den lysande iden att gå förbi alla stadens uteserveringar och se om man kunde ta överbliven mat från borden. sagt och gjort. redan på den första restaurangen, en pizzeria.(ni kan inte tänka er minerna på sällskapet som satt och åt lunch i sina diorbrillor, ralph lauren kepsar, armani brallor och tröjjor som jag inte vet… men dom satt och gapade en lång stund efter att vi hade gått, när dom såg oss komma fram och fråga vid bordet där någon just hade ätit, (servitrisen inte hade hunnit plocka bort resterna än)
    och nya gäster hade slagit sig ner. en kompis frågade i alla fall om dom skulle ha det överblivna, och det skulle dom ju självklart inte sa dom, och kollade undrande på min vän.
    tack! sa han, och lastade över alla resterna i en pizzakartong och gick iväg redan ätandes på en pizzaslice.
    vi hoppade över honom som gamar och var sedan mätta och belåtna till långt in på eftermiddagen.
    nån unge hade lämnat en nästan hel pizza + en massa andra rester som vi lyckades få ihop.
    detta var inte enda stället som det fungerade på. bara man frågar så är folk väldigt givmilda med det som står kvar på borden. även restaurangpersonalen! smile.gif

    det hela resulterade i alla fall i att vi kunde vara i båstad 3 nätter. andra natten sov i under bryggan…

    det jag vill ha sagt att matproblemet är löst!
    bara bensinproblemet återstår, men kanske vi kan komma på en lösning här på konfen??? smile.gif

    tänk, ett år “on the road”….
    leta vindar…
    vilken lycka…

    -morfar

    styret svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • petrus

    Medlem
    9 september, 2003 vid 20:21

    Om du kör i slipstreamen bakom lastbilarna så minskar du luftmotståndet och kan säkert köra några mil extra…

  • zoolander

    Medlem
    10 september, 2003 vid 08:43

    ett bra mattips är annars Roadkill.. man blir lite gasig i magen men det kan det va värt! smaklig spis!

  • marra

    Medlem
    11 september, 2003 vid 21:39

    haha

    sjyssta tips…
    roadkill är helt ok, tillreda en stek på neandertalarvis.
    ett annat tips är att man går runt till dagis och skolor runt lunchtid. i alla fall funkar det i sverige. jag jobbar själv på olika dagis, och där slänger man all mat som blir över varje dag om inte nån bonde vill ha den till grisarna, så det kan man få, och det är god mat fortfarande på fat, och inte rester från tallrikarna.

    bensinen kan man kanske slanga, men det är taskigt.
    en sak man kan göra är hoppa på slangarna! det funkar men om dom har bevakningskamera på macken så blir man polisanmäld så man får montera av nummerplåten, eller ännuhellre hoppa och spruta i en dunk, för har man en surfbuss så brukar dom vara rätt så utmärkande.
    (hopptid för att fylla en 5-litersdunk är ca 20 min. så man får turas om med någon vän)

    hej cool.gif

  • karpen

    Medlem
    15 september, 2003 vid 09:23

    vilken lögnare du är morfar, du snackar om två separata roadtrips innan, vi var aldrig i båstad tre nätter. och när ni sov under bryggan kom ni till bilen fort som fan och kved som små lamm. och alla vet ju hur angelägen du var om att få komma in på inneställena. MYTOMAN!!!!

  • marra

    Medlem
    15 september, 2003 vid 19:48

    snikkarpshelvete…

    vi cyklade ju (jag, atte och hane) mellan höganäs och ängelholm för att komma närmare båstad, och då sov vi under en bro. bara för att det inte gick några tåg så sent på natten…
    bara för att du fick röven körd ända upp och sov i en varm bil.. och vi kved inte när vi kom stelfrusna på morgonen.. det var storken som kved, och han hade fan sovit i en uppvärmd bil… vi skulle bara sätta oss i bilen och värma oss lite.. smile.gif

  • styret

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 15:44

    hehe polarna käkade rester från borden på backstageområdet på hultan i somras vilket resulterade i nått skumt munsår och sunkmage… hehe
    fast det är kanske är skillnadmellan barnfamiljer i borås och en massa roadiedrägg ute i turnébussar året om med… hehe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport -kan man genomföra en roadtrip utan pengar??!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.