Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kan man köra 7.0 på en formula bräda?

Taggad: 

  • Kan man köra 7.0 på en formula bräda?

    Publicerad av anonym-anvandare på 5 februari, 2004 vid 20:29

    Har lite små funderingar på att köpa en formula med några år på nacken. Har väl egentligen inte råd att köpa en rigg också och funderade därför på om man har någon större behållning av en formula när man kör 7.0 freestylesegel på den. Har en freestyle bräda på 104 liter (AHD maxxride 62) också. Frågan är ju om man vinner tillräckligt mycket i tidigare planing med en formula? Och i såfall vilka formula brädor är bäst lämpade för den segelstorleken?

    dr-masse svarade 20 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • garage

    Medlem
    5 februari, 2004 vid 22:14

    Hej!

    Expert är jag inte men jag skulle vilja säga att du vinner otroligt mycket i planing med en formula, dock är 7.0 kanske i minsta laget. Jag har en Starboard F155 som lättvindsbräda och tycker det är skitkul. Jag kör mest 8.0 eller 9.5 men har även testat 6.2 nån gång när vinden dött och man inte planar med lillbrädan, bättre än att sitta på stranden, jag tycker det funkar fint det med. På sikt kan du ju köpa till ett större segel.

    Mvh Andreas

  • dr-masse

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 12:11

    Hmmm, det blir ju (ännu ett!) teoretiskt inlägg här…

    Jag har bara provat formula några gånger och aldrig bredare än 90 cm, så ta det här med en näve salt och lite eget tänk, ah!

    Nej, jag skulle inte köra 7.0 freestyle på en formula-bräda. Varför inte?

    – Formula-brädor är byggda för stora riggar (+8 kvadrat, minst), breda bommar och stabila segel.
    – Freestyle-segel och sådan segling premierar att man står ganska upprätt och nära grejorna, manövrar är det som premieras. Inte formula, mao.
    – En formula-bräda fungerar knappt med en fena som inte är minst 56-58 djup.
    – Kombinationen freestyle-segel och formulabräda är därför i mina ögon inge vidare.

    Så, visst – du kommer att plana tidigare än med din freestylebräda, men kommer inte att kunna göra särskilt mycket av manöverkaraktär. Dessutom kommer du så snart vinden friskar i det minsta lilla (över 6 sekundmeter) nog alltid att välja freestylebrädan.

    Så, min åsikt, är att att om du skall köpa en formula-bräda (eller liknande) så bör du kika på en lämplig rigg oxå.

    Eftersom du har lite grus för inköp i plånboken (annars skulle du ju inte fundera på en formula, ah!) så finns det alternativ:

    – Spara lite till och handla en formula med rätt typ av rigg (behöver ju inte vara vörsting-räjs camseglet, men en hygglig freeräjs rigg av någe slag som är över åtta kvadrat, gärna nio, är nog nära nåt slags minimikrav för nöjsam framfärd). Finns otroligt prisvärda riggar att få tag i som bara har två-tre år på nacken.

    – Lägg pengarna på din befintliga utrustning. Se till att få din sjunoll-rigg så lätt som möjligt (100% kolmast, t ex) och köp en lite större fena för lättvindsdagarna. Jobba lite på lättvindstekniken. Det gör skillnad! Dager utan eller med lite planing – ut å snurra ändå. Man lär sig alltid nå’t! åsså är det kul att va på vattnet.

    Allt beror ju på vilken segling du själv tycker är viktigast. Vill du plana tidigt (tidigast!) och upptäcka helt nya världar inom vindsurfingen kring höjdtaning, djupa slörar och fart i lättvind så är ju formula tokhett. Vill du ha kul i lättvind men ändå peta med freestyleseglet så är ju en uppgradering till lätt rigg och större fena inte så dumt.

    Jag hade valt alt. 2, men det är ju en smaksak. Hade jag råd, plats och tid så skulle jag ofelbart ha en formula med 10-11 kvadrat + en freestyle + en vågis… 🙂 (och en slalomraket och en nybörjarbräda för kompisar å familj, ah!!)

    Och allt ägs på Maui… Mmmm, dags att vakna upp och återgå till kontorslandskapets bistra verklighet, ähum.

    Surfa På!

  • canoya

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 13:58

    Brädor och segel verkar ju sjunka rätt snabbt i pris när de blir något år gamla (Kolla på windsurferen.dk), långa bommar och master är det värre med. Jag köpte en formula förra året och hade sedan tidigare ett 9,0 segel. Denna kombination gick igång rätt mycket tidigare än min F2 PowerGlide som jag körde året innan med samma segel. Har sedan också skaffat ett 10,7 segel men det gjorde inte så mycket skillnad som jag hade hoppats.

    7,0 som du har kanske inte gör formulan rättvisa (åtminstone inte en 100 cm bred, kanske ok med en 85 cm?), men med 9,0 har du mycket kul. Ett begagnat racing egel på 9 kvm kan du få tag i för under 1000 kr (-00 och framåt)om man står ut med att det är lite slitet och kanske lagat. Då kan du klara dig med en 490 mast och en alubom under 250 cm, så kommer du undan lite billigare. Mina segel gav jag 800 resp 900 kr för (-00 Simmer ProRace)

    Testa, det är kul att slöra så djupt man kan för att sedan inse att man kan nå utgångspunkten med ett eller två slag istället för att vara tvungen att alltid försöka att inte tappa för mycket höjd.

    Rekomenderas starkt!
    Håkan

  • swe-1

    Medlem
    6 februari, 2004 vid 15:24

    Kan bara hålla med Doktorn, det blir inge bra alls med 7.0 på en formula, personligen tycker jag inte ens att en 9.0:a ger den där perfekta balansen (om vi pratar 100cm bred formula). Det som händer är att en liten rigg inte ger det mastfotstryck som en bred bräda behöver, det är nämligen mastfotstrycket i kombination med fenlyftet som gör att lovartskanten (den du står på) kommer upp ordentligt så att brädan går plant i vattnet. Lyckas man inte få detta “lyft” så får man problem med att brädan hela tiden vill lova upp i vind dessutom får man mer våt yta som bromsar och….ja, de blir inge bra!
    Tyckte 9.0 var perfekt på min gammla Starboard Formula 155 som var 85cm bred tillsammans med 60 fena. Nu tycker jag 11.0 och 70 fena är perfekt på min 100cm breda bräda.

    Till skillnad från doktorn så skulle jag dock välja formula före freestyle, det sägs ju att det är timmarna på vattnet som räknas och då är det väl självklart vad man skall välja! wink.gif

    Var iof på väg att skaffa den ultimata samlingen med nyinförskaffad freestyle/våg och två nya små riggar 6.2 och 5.2 men något kryp beslöt sig för att elda ner hela förrådet där vi hade prylarna (som var oförsäkrade) snyft, bara börja om från början…

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 02:38

    Hmm. Tack för svaren allihopa! Låter som att jag får stå ut med freestyle prylarna ett tag till (inte för att det skulle vara nåt fel med det). Den där formulan får väl då kanske vänta tills jag kan köpa ett helt kitt på en och samma gång, behöver ju faktiskt inte bli så himla dyrt! Men man är ju alltid sugen på att kapa lite i de osegelbara dagarna man har varje sommar… smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 februari, 2004 vid 12:18

    Tjena!
    Lite kuriosa jag skrivet och fått svar på, från SB forum, håll till godo..

    Lightwind freestyle!

    Waiting for wind is one of the most common factors making people give up the sport of windsurfing. Light wind freestyle on the contrary is one of the most important factors that keeps people hooked on the sport!
    I´m not talking centerboard freestyle, I´m talking Backwind Jibes with fully planing exits on boards like the F155 or F175! That type of manouvre is easier, very much fun! and can be done almost every day fully planing on my 85 wide, instead of waiting for wind to be able to do the tricks and manouvres on a traditional 111 litre freestyle-board!
    Spocks and Push-loops are not the real- world -every -day- tricks, I´m asking Svein and the team, -are you willing to do whatever you can, to expand freestyle into the lightwind segment, making the sport grow considerably bigger? -Please look at the subject “lightwind slalom racing” in your other forum for more feedback. With focus on people who likes T.O.W. -Ulf

    Ulf Astrom ( )

    Starboard has made racing grow by taking it in to the lightwind segment, -until now I´ve seen a few organisers (at King of the Cape and others) do freestyle in what wind they´ll get, with fantastic results. -Ordinary people want to se the moves that can be done on lightwind boards every day in the real world, so they can go out and try themselves! Do you see the potential for growth in this segment?
    And are you doing something about it? -With admiration for your good work -Ulf
    Ulf Astrom ( )

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 februari, 2004 vid 12:23

    I´ve seen KP and other skilled hi-wind freestylers do sailhandling tricks, looking awful because they were hardly keeping their balance in displacement mode, on their semisinkers in the lulls.
    5 Years ago I did my freestyle on 105 litres, -then went for 120 lit. to get more TOW.
    But the revolution came when I started using my FW-board 85cm wide, 60-44cm fins and sails up to 9 sqm for light wind freestyle!
    Unlimited TOW! -Planing exits when the 120 lit.-boards didn´t plane at all.
    When the wind doesn´t deliver you have to depend on the equipment giving you the power you need.
    Once or twice every winter, since the early eighties I´ve been sailing Tenerife, Gran Canaria or Hurghada where 85-95 lit. is the norm for my 85 kilos. But at home I have to buy powerful stuff, to keep my interest and TOW up.
    I love racing, but it´s the freestyle that make my soul constantly hungry for more.
    I wouldn´t dream of putting my 6,8 on any of my smaller boards, standing totally powerless 90% of the TOW, now when I´ve felt the adrenaline rush of powered up light wind freestyle!
    With a floating stable platform you can execute sail handling combos furiously fast! -without stops caused from the balance problems current freestyleequipment gives the likes of KP, -not just you and me.
    In light wind,- without the pressure of doing spocks and other aerials, you can concentrate on planing performance in your gear! That´s the base for lightwindaction in freestyle.
    In racing everyone is glad that there is full on action in 10 knots of wind, -the same is a reality in freestyle with the right stuff, which gives instant planing and the ability to keep upwind through a eight minute actionpacked freestyleheat in 10 knots of wind.
    It would be nice to se the pros develop this segment of freestyle, that has been shown light wind years in the King of the Cape and other events with great success on big equipment.
    Here some of the moves I love to perform in light wind:
    1) Duck to onehanded backwind jibe, with sail 540 and body 360.
    2) Duck with sail 720 and body 360.
    3) Sail and body 720.
    4) One handed backvind jibe with sail 540 and body 720.
    5) Upwind 360 with sail and body 720.
    6) Sail 900 and body 720 tack.
    And of course all the easy ones:
    7) Upwind 360. (That I came up with in the early nineties, long before we could read about them in the mags, -as flip 360´s)
    8) Heli tack
    9) Board 360.
    10) Sail 360.
    11) Onehanded backwind jibe.
    12) Duck jibe.
    13) Nose tack.
    14) Fin first jibe.
    15) Sail and body 360.
    16) Onehanded backwind tack.
    And much more. -Try yourselves, instead of sitting frustrated at the beach.
    Have fun! -Ulf

    Ulf Astrom ( )

    1/27/2004 6:02:47 AM
    Power to you Ulf.

    I use my Go 180 for freetyle all the time when the wind is light and flaky and the time on water has improved my high wind sailing dramatically. I love sailing in big wind but doing a body drag with my 9.0 sail while everyone is sitting on the beach waiting for the conditions to be just right gives me a certain amount of pleasure as well.
    Duncan ( )

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 februari, 2004 vid 12:26

    1/29/2004 4:43:50 PM
    Ulf – I like your attitude! the sport will prosper when more people think like you.
    CanadaBoy ( )

    1/30/2004 2:31:12 AM
    I spent my birhtday this year in 5 knots playing round with a 7.0 and a carve123. No chance of planing but it beat some planing days by FAR! I learnt Heli Tacks, backwind sailing, fin first sailing, and fin first jibes all in one day. now i can do them in planing conditions.
    I say ON WITH LIGHT WIND!
    Rhys ( )

    1/30/2004 7:48:13 PM
    I use the Go 180 and a 6.0 or 5.6 for light wind. I really does not matter if you are planing nearly all of the advanced freestyle move require good sail handlling. It is best to learn many of the planing sial transitions on a big board then translate them to a smaller ride. When the wind hits 12-15mph I can easily jump to my 100 liter freestyle board and get going with the 6.0.

    Time on the water is critical. All tow is good.
    Peter ( )

    1/31/2004 5:31:49 AM
    Very impressive Ulf. I’ve borrowed a Go for those very same moves using a 6.5, but with no hope in planing. I get too distracted when the wind starts to stay at it to then try them planing. Might have to hunt down that bud and stick a 9.0 on it.
    surfer ( )

  • dr-masse

    Medlem
    11 februari, 2004 vid 14:11

    Hej Ulf!

    Japp, de där långa inläggen har jag läst och de är sköna att ta in. Att inläggen dessutom är väl så långa (längre!) som mina längsta inlägg är ju skönt att se… 😉

    Faktiskt så håller jag med om precis allt. Själv var jag inne på samma spår och har testat med 80 cm breda brädor och 8 kvadrat+ riggar. Men jag håller mig till en stor freestyle av följande anledningar:

    – Planar jag inte med sjunoll och stor freestyle så kör jag lättvindsträdning. Blåser det för lite för lättvindsträning och planing då och då, ja – då blir det annat istället för vindsurfing.
    – Jag tycker att en 85 cm bred Formula/Free-bräda med de fendjup du indikerar blir för “tröga” att trycka runt i manövrar och att segel över säg, sjuhalv-åtta, blir för bökiga att stå och snurra med
    – Jag är beredd att “ta” konsekvensen av mindre planing med stor freestyle + sjunoll eftersom jag uppskattar segling i mer vind såpass mycket
    – Jag har hellre en stor freestyle än en stor freeride/formula just nu (även en kostnadsfråga, såklart, bra lättvindsutrustning kostar en del)

    Men så snart kidzen är lite större, plånkan lite fetare och tiden lite tillgängligare så kommer även jag att “lättvindsfreestajla” med liknande kit som ditt, helt klart!

    Förresten, jag tycker alltid det är kul att läsa ditt tänk på starboard-konfen, varför syns du inte mer här? Om inte annat så “slipper” du skriva på engelska, ah!

    Surfa På!

  • imported_macts

    Medlem
    13 februari, 2004 vid 09:38

    Fan va surt Jimmy, tråkigt med prylarna….försäkra nästa gång!
    Vi syns och hörs.

  • swe-1

    Medlem
    13 februari, 2004 vid 14:04

    Ja det suger rent ut sagt, och jag som skulle bli värsta våg/hardcorefreestyle snubben! Nu måste jag spara ytterligare ett år nöja mig med att vara Formularejsnisse…

    Jag har haft lite problem med försäkringsbiten, förut hade jag hemförsäkringen hos trygg hansa och då försäkrade jag mina Formulaprylar där, dock var det sjukt dyrt, 6000kr om året (anledningen till att jag inte var försäkrad där förra året när hela skiten brann upp) Nu har jag hemförsäkringen hos if som inte försäkrar vindsurfingprylar överhuvudtaget. Var kan jag försäkra till en vettig penning?

    //JIMMY

  • imported_macts

    Medlem
    13 februari, 2004 vid 14:40

    Hej,

    Själv så har jag henmförsäkring och surfförsäkring (småbåt) i Folksam. Har funkat bra, men då krävs det att du flyttar hemförsäkringen till Folksam.

    Hoppas det ordnar sig.

  • imported_macts

    Medlem
    13 februari, 2004 vid 14:42

    Glömde en sak. Jag betalar ca 600-650 SEK/år för mina försäkringar på surfprylarna. Har tecknat 3 försäkringar som täcker 15000:- styck.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 februari, 2004 vid 12:40

    Hej Masse!

    -Lite inbördes beundran.. -Tack! -jag läser också med stor behållning dina inlägg Masse. (-Jag är ytterst antiauktoritär och utesluter gärna Dr om det går för sig)

    Kanske låter skrytsamt men är ej ämnat att så vara:
    För mej finns inga dikotomier inom windsurfingen.
    Jag behöver ej tänka antingen eller hårdvind/lättvind.
    Jag har två FW-brädor och sedan brädor med ca tio liters intervall ned till mina pyttesmå speedbrädor (45 och 38 cm breda)

    På segelsidan har jag små från 3,4 upp till formulaseglen.
    Jag behöver alltså ej tänka 120 lit./ 7,4 ELLER FW.
    Jag kör med OCH istället för eller.

    Tycker mej utläsa att du har mer vind än jag på hemmaplan, eller så väger du mindre.

    Jag älskar PRO RACE 9,0 2000 som har kortare bom än 2001. Dessutom har -00 rel. litet underlik och bara 3 cams, vilket gör det skönt för freestyle. Jag har även kört NP V8 vid lättvindsfreestyle.

    När du gjort en planande Back Wind Jibe med 9,0 på en 85 bred FW i ultralättvind är du såld!

    De få dagar det blåser mer kör jag förståss freestyle på mindre prylar.

    Jag älskar helt enkelt allt inom windsurfingen och försöker vara beredd på allt naturen (vind och vågor) presenterar när jag ska ut. Den bredd sporten ger (racing, slalom, freestyle, en plötslig dag med vågor, eller en långtur på FW prylarna med någon kompis) gör att mitt intresse hålls vid liv.

    Nuförtiden kan jag segla när jag är ledig, jag behöver inte ta ledigt precis var gång det blåser för att få tillfredsställande TOW.

    Eftersom jag har heltidstjänst plus förtroendeuppdrag, två små pojkar, en trevlig fru, gärna seglar utomlands på vintrarna och hemma på somrarna så blir det inte allt för mycket tid framför datorn, tyvärr.

    När det gäller engelska eller svenska, måste jag säga att det spelar mindre och mindre roll efter alla år med utlandsprenumerationer och -resor.

    Ha det så kul tills vi hörs nästa gång Masse!

    Mvh. Ulf.

  • dr-masse

    Medlem
    16 februari, 2004 vid 13:52

    Hello dr Ulf!

    Well, somehow I get the feeling that our attitude towards windsurfing has a lot more in common than I might have thought at first glance… Surprisingly, this seems to go for life in a larger scope as well (two kids, the nice wife, full-time work, going abroad…).

    Åsså det här med engelska och svenska. Lustigt.

    Samtidigt vore det kul att läsa lite mer av dina tankar här. Mig inspirerar det i alla fall. Själv skriver jag fasiken mer om vindsurfing än jag vindsurfar, vilket är illa. Men samtidigt en kul ventil för lite allmänt tangentbordshamrande och tankar om favoritsporten.

    Till sist – sa till en surfpolare häromdagen att alla dessa olika “klasser” och “specialprylar” inom vindsurfingen har en otrolig förmåga att dölja sportens kanske allra största tillgång, nämligen variationen. Lättvindsfreestyle med nionoll och formula? Javisst! Hårdvindsegling med 70 liters vågis och 3.7? Yes! Snabbåka hemma i viken med slalom och 7.0? Absolut! Nybörjarkryssa en varm sommardag i skärgården? Inte dumt!

    Själv är jag glad alla dagar jag får vindsurfa. Och ser dessutom hur sportens bredd och förmåga att inspirera gör att jag kan fortsätta utvecklas länge, länge. Just nu petar jag med lite manövrar och testar vågsegling. Om några år ser jag framför mig hur mer speed-orienterade grejor dyker upp… Funderar dessutom på att skaffa ett par moderna nybörjarbrädor. Kul att åka på själv, men mest för att visa familj och vänner hur kul! det är.

    Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Kan man köra 7.0 på en formula bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.