Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kap Verde?

  • matte_c

    Medlem
    1 november, 2006 vid 06:50

    Polarn och jag snackade om två veckor där det blåser i början av feb. Vad får man ge för flygbiljetten ner?

    /Matte

  • sourra

    Medlem
    1 november, 2006 vid 08:42

    På seat24.se finns biljetter för allt från 7K uptill 15K/styck.

  • muche

    Medlem
    9 november, 2006 vid 16:02
    sourra wrote:
    RadiKalle_ wrote:
    Bo med en fransman som heter jerome, han är sjyst och dessutom kajtare. Dom andra hotellen vi hade å göra me kan väl lite snällt beskrivas som inte alls särskilt serviceminded.
    /Kalle

    Hur får jag tag på denne Jerome?

    Jag funderar på att dra dir med ett sista minutenflyg, det blir dock i mitten på December.
    Hur fick DU tag på den där Jerome?? Låter intressant!

  • surfmc

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 18:13

    @sourra 345361 wrote:

    Det löste sig. Han ser till att vi blir hämtade vi flyget och de dubbelrum han hyr ut kostar €40/natt. Brau schiit. Någon annan som ska dit 2-22 jan?

    Tjena!

    Jag o tjejen kommer till Sal 19 feb spenderar veckan innan på BoaVista, kan ju vara trevligt o träffas å få lite tips på allt möjligt. Den 22:e är det kickoff på pwa verkar det som, det lär ju vara rätt intressant att se eliten göra upp på ponta preta.

    Jag har hittat lite filmer från kapverde, alla e från Sal, ska se om jag kan posta lite länkar. Här är i alla fall en från Ponta Preta, blandat, våg, kite och vindsurf:

    Fungerande film länk nu

    Jag har en broshyr om KapVerde i pdf format och ett worddokument med diverse spotinfo. Filerna var för stora för att bifoga här, vill du ha dem kan jag maila.

  • sourra

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 16:01

    Ok, här kommer mina erfarenheter av Kap Verde (närmare bestämt Santa Maria på Sal).

    Resa: Tycks vara billigast med TAP. Kolla på seat24.se och ge fanken i att åka med chartertrollen.

    Bo: Den allmänna uppfattningen är att om man inte fixat boende i förväg är risken stor att man får betala dyrt då man väl kommer dit. De som hyr ut vet att den som inte har något boende är rätt sugen på att slippa hänga ute med senegaleserna på natten. Kontakta fransmannen Jerome (jeres@caboverdewaveriding.com) som bor där nere. Det är en skön rackare som fixade boende åt mig och tjejen och han fixade även åt en massa annat folk som vi träffade där nere. Om det är någon som ska ned i januari eller februari kan ni testa ringa en kille som heter Chrille på +4551382833. Han hyr en stor, jäkligt skön prisvärd 4-bäddslägenhet med 3 sovrum där nere och jag tror det blir några bäddar lediga där snart.

    Telefon: Comviq funkar inte på Kap Verde. Telia funkar men tar enligt uppgift 213:-/minut. En bra ide är att köpa kontantkort där nere. Detta görs i ett stort hus längst ned på main street.

    Internet: Fräschaste stället ligger bredvid en av de två bankerna. Möjligheter finns att koppla in egen laptop om så önskas.

    Äta: Vi testade lite olika ställen och fastnade för pizzerian Ao Caranguejo och all-roundhaket Nocturno. På det sistnämnda käkar man en fin bit nyfångad grillad tonfisk med grönsaker och ris för ca 45 spänn. Dock finns det mycket olika restauranger där det överlag är vettigt käk så det är bara att kolla runt. Tam-Tam är ett ställe som ägs av irländare som är rätt trevligt. Man kan käka där och man kan även dricka rätt stark caiprinha för knappt 25/spänn per bränna. En rätt som är värd att lägga på minnet för den kostnadsmedvetne är Cachupa som är en slags kikärtsrätt som påminner lite om pytt i panna. Man står sig länge som fan på den.

    Atmosfär: Jävla ökenställe. Jag tycker synd om icke-surfare som åker till Sal. Nattlivet är inte mycket att tala om och det enda som händer efter 23 är att antalet Senegaleser som försöker blåsa en går ned något. Hade jag och tjejen inte lärt känna en massa skönt folk direkt vi anlände hade jag nog misstrivts rätt ordentligt. Varenda jävel kommer vilja att man ska gå in och kolla i hans sketna shop där han säljer grejer som inte har ett smack med Kap Verde att göra. I bästa fall säljer de gräs. Keep walking.

    Utbud av prylar: Räkna inte med kunna få tag på reservdelar där nere. En Dansk som vi lärde känna där nere fick sina linor sabbade dag 1 av nåt upphinnande italienskt nöt. Det tog honom närmare en vecka att få tag på begagnade linor. Jag blev sugen på att köpa en kite hos Angulos. De ville ha €1550 för en Shockwave-nia. Ingen deal. Behöver man få sin kite sydd kan det lösas hos Surfzone utanför hotell Morabeza. Jerome är en bra källa för var man ska vända sig. Surfshorts, havaianas och liknande är det dock ingen brist på.

    Spots: På östra sidan av Santa Maria ligger “kite beach”, även kallade shark bay eller nåt sånt (trots att det är hajfritt). Dit åker man med pick-up, bestämmer en tid med chauffören då han ska hämta en efter man hämtats betalar man (max 1500$00 = knappt €15). Det var denna strand vi spenderade all tid på. Vinden är som regel side-on och jag, som väger 80 kg, åkte som regel med en bow-12:a. Ibland önskar jag att jag hade haft en 9:a med mig. Min 7:a fick bara köra en dag. En bit ut ligger ett rev där det kan bli rätt trevliga vågor och mitt på revet är vattnet helt platt. Före 10 och efter kl 16 är man som regel själv på vattnet.

    På västra sidan om Santa Maria finns ett antal stränder där man kan åka plattvatten om man uppskattar offshore och åka rena vågor om något swell kliver in. Nordväst om stan ligger Ponta Preta där vågorna kan trycka på bra för att sedan slå över stygga stenar. Sydväst om stan ligger en strand där kände vindsurfaren har sitt center och där kitesurfarna som regel inte håller till. Det finns ett antal secret spots men det finns bara en taxi-chaffis som vet hur man tar sig dit. Man kan såklart hyra en bil och leta själv men hyrbilar är dyra jämfört med pickuptaxi.

    Temperatur: I och med att det blåser rätt bra så kan det bli rätt svalt på såväl stranden som i stan. Vattnet ligger på drygt 21 grader så jag klarade mig bra med en rashie och shorts.

    Utlåtande: Riktigt skönt ställe när man väl kommit in i lunket. Liten risk att man super bort dagarna, så det blir mycket åka.

    Bilder: http://www.jah.se/galleri
    Det finns även ett klipp på http://www.jah.se/images/verde.wmv där ovan nämnde Chrille åker lite med min kompaktkamera tejpad på skallen. Inte jättebra film men ändå lite underhållande.

  • _linda_

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 16:07

    Kolla in westcoastwindsurfing.se under resedagbok. Där är bilder och dagbok från resan till Kap Verde (var där nu i dec/jan) samt en rätt utförlig “värt att veta”.
    Ett grymt härligt ställe!!!!!

  • sourra

    Medlem
    24 januari, 2007 vid 16:16

    @_Linda_ 361731 wrote:

    Kolla in westcoastwindsurfing.se under resedagbok. Där är bilder och dagbok från resan till Kap Verde (var där nu i dec/jan) samt en rätt utförlig “värt att veta”.
    Ett grymt härligt ställe!!

    Hallå hallå Linda, det ser ut som om du och Boerje hade det kanon där nere. Efter att man insett att det är ett semi-uland samt lärt sig hur man slipper “Come look at my shop”-folket så var det verkligen helt strålande. Jag kan inte påstå att det kändes bra att komma hem till Göteborg.

    EDIT: Jäklar vilken vettig “Värt att veta”-ni pillrade ihop. Kläm in Nocturno och lite kitesurf så är det en 10/10 🙂

  • surfmc

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 17:44

    Det funkade inte med den länken jag la in lite längre upp, nu ska det gå, lägger länken här med.

    Ponta preta- An african dream, trailer (ca 33 Mb blandat våg, kite och w-surf)

  • sourra

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 18:08

    @surfmc 362126 wrote:

    Det funkade inte med den länken jag la in lite längre upp, nu ska det gå, lägger länken här med.

    Ponta preta- An african dream, trailer (ca 33 Mb blandat våg, kite och w-surf)

    Jäklar vilket tryck. Första bilen som skymtar i filmen är för övrigt Jeromes (avd. värdelöst vetande) så är ni bostadslösa där nere, leta efter en vit Toyota-jeep modell Sahara.

  • vicky

    Medlem
    4 februari, 2007 vid 22:13

    Gött jag åker dit imon bitti halv 7, ska se till att skicka upp foton här som ni kan värma er med!

  • monkey

    Medlem
    6 mars, 2007 vid 12:05

    @sourra 361729 wrote:

    Bilder: http://www.jah.se/galleri

    Jävulskt skön site….*cred*

  • psychonauten

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 09:54

    Nån som vet ifall man kan fixa hyffsat billigt långtidsboende där ?verkar vara fett. undrar om dom har bredband. tyvärr måte det finnas om jag ska kunna stanna. 😐

  • sourra

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 09:55

    Kontakta fransosen som jag skrev om en bit upp i den här tråden.

  • i96dansa

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 19:30

    Jag drar dit Mars 13-20.
    Skriv gärna när ni har varit där och rapportera om ni fick ränn-skita.
    /d

  • larssa

    Medlem
    10 januari, 2008 vid 14:53

    @i96dansa 437304 wrote:

    Jag drar dit Mars 13-20.
    Skriv gärna när ni har varit där och rapportera om ni fick ränn-skita.
    /d

    vad har du hittat resa med boende för?

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kap Verde?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.