Taggad: 

  • swe876

    Medlem
    12 mars, 2007 vid 08:54

    “Seilte litt med Drake finna som er med brette,og den virker ganske bra,mye lift og god speed.”

    Min upplevelse och begränsade test 2006 gjorde att jag valde standard Drake fenan som följde med brädan före min samling Deb. Till i år har jag inte slängt ut pengar på andra fenor, jag väntar in min Drake! 🙂

    /Jona

  • Oregistrerade

    Gäst
    13 mars, 2007 vid 00:31

    Skal neste gang jg er på vannet tamed GPS og lege ved dataene på div finner.
    Har følgende og teste ut.
    SB 161
    finner. DK70xs DK 76/70xs DK 80/70XS DEB1970S–8 DEB1772/70S+ 8
    DEB1370M 8
    Testrapp leges ut etter hver testtur,håper på ny srf om to dager.

    Anders

  • Oregistrerade

    Gäst
    13 mars, 2007 vid 22:16

    Hadde 2 timer i dag, vind fra 12-21 knop,seil 11,9m2 north FW som bare blir bedere og bedere for hver seildag,det seilet tåler virkelig myye vind.SB161 finne kashy 76/70. Det gikk bedere og i letesye vind var finna nå blitt litt raskere(eller om jeg har fått tilbake litt seilfeeling)
    rom slør,20knop vind og det var bare og plugge beina inn i stroppene og klemme til nedover,.God kontroll ,bedere enn 160.

    Skyldes vel bredden i tailen tror jeg.
    Testet også DRAKE finna i dag,og den er også rask.
    Hovedforskjeller jeg til nå har funnet ut på de to finner er følgende.
    DK – eltere og få brette opp i plani lite vind,raskere akselerasjon fra det øyeblikke du er oppe i plan til full speed.Mer stabilitet i brette.

    DRAKEN- Litt tregere opp i plan,du må pumpe noe mer(nå planer du med DK`en)ogden er litt senere i akselerasjonen.Når farten øker kommer trykket i finna fort og den begynner og løfte veldig bra.Men det tar litt lengere tid.(merkbart,skala 1-10max – 5)

    Brette har på begge finnene god kontroll,men igjenn med Drake så får du et par uventede lift raptuser,noe jeg tror kommer av at det ikke er så veldig presis produksjon og layup med de hotteste materialer,men,finna koster heller ikke mer enn en tusing,så ut fra det er den superfet.
    Jona kan lett vinne med en slik finne ,ref båstad 2006.

    Ellers så trimmer jeg inn finne og brett så mye jeg kan,og leter etter 2006 feelingen,den sitter nok litt inne ennda.
    Har flyttet bakerste fotstropper frem,og de fremste står fortsattt bak.
    Mastefot er plassert nesten helt bakerst,har 1,5cm til og gå på bakover.

    Ny tur på vannet i morgen om vinden er der.

    Happy srf.

    Anders
    N-12

  • seeberg

    Medlem
    14 mars, 2007 vid 08:40

    Sicken rapport Anders! Super

    En undran bara med längderna på fenorna. Har man gått ifrån maxlängd på 70 cm på tävling? (Draken går ju beställa i 75 cm, och även andra…) ??? /Olaf

  • bjarke

    Medlem
    15 mars, 2007 vid 15:13

    @Seeberg 369976 wrote:

    Har man gått ifrån maxlängd på 70 cm på tävling? (Draken går ju beställa i 75 cm, och även andra…) ??? /Olaf

    Nei. 70cm på tävling.

    Apollo leveras med 75cm for bättre planing noch höjd i lättlättvind fast måste seglas med 70cm på tävling. Poenget med att testa 75cm lär väre att forsöka få til en lättvindsplanande OS-klass utan centerbord.

  • Oregistrerade

    Gäst
    18 mars, 2007 vid 12:22

    Hi all.

    har seilt et par ganger til,og følgend fryd var det.

    Overrigget, ny dimensjon av og seile med NS Warp 11,9 i vind fra 20-36knop.
    Det funker ikke,,,kan seile i 20 knop om du tar i litt og jobber,men i mer vind ,not. Skulle bare trene litt overriggetseiling,og slører ca 1 kilometer nedover
    medvinds,det blåser ca 20 knop,SÅ øker det bare til 30-36knop på ett sekund.
    Måtte svømme i land,fikk ikke opp seiet av vannet,og om det et par ganger kom opp,så gikk det i ca 750 km,t ned i vannet igjenn med meg etter.
    Finne,selvfølgelig ultralettvinds DK 76/70. som løftet ikke mindere enn en
    Jumbojet.Labba tilbake til stranda, og det tok bare 35 minutter,gjennom byen(Drøbak) og “shame of walk” var et faktum

    Så var det neste dag, vind mellom 8-30knop, seil NS 10,0 SB 161 Finne Deb r13 M rake 6. Vindkastene,de bare kom ,pæng inn i seilet og nøkker litt i skjelette . Finna var Ok men ikke så mye lift fra finna, vannet ,shoppy ca 30-60cm.
    Kan sikkert ha rake +8 og S/ S+ finne.Brette var passe dau og lite offansivt på kryssen.

    Neste finne ut nå blir DEB R17 72/70S+ +9 på 11,0 og 10 seilet.
    Rapport straks etter neste tur.

    Surfhilsner fra

    BanzaiiAnders

  • Oregistrerade

    Gäst
    27 mars, 2007 vid 18:38

    Hej Anders

    Kör du med Nya 2007 NS11.9. Har du märkt någon skillnad till 2006 modellen ?
    Skall själv köra med F2 / NS / Kashy, men ingenting har anlänt till Finland ännu 🙁
    E dock lite skeptisk med de dyra Kashy fenorna. Men nån av R17s, R19s- eller Kashy 70xs måste ju fungera även för mig, jag klarar väl inte av att klå någon, förutom Jona förstås…

    Får se hur det går när F2 har bytt ägare, har ni fått grejjerna än i sverige.

    Har någon förresten kommit åt att prova nya F2 ?

    h Jon

  • Oregistrerade

    Gäst
    27 mars, 2007 vid 19:52

    Hi Jon.
    venter på NS 11,9 skal komme nå i disse dager.De to andre kommer i april.
    Skal til Hyere og seile nå,og da skal jeg teste ut DK 76/70 skikkelig mot Per,
    og også teste DEB r17 72/70S+ om vi får litt vind(22knop+)
    Jeg tror at DEB R19 S– er tingen.
    SB 161 er glad i myke finner,og etter turen med R13 M,så var ikke det noe for meg.Fikk ikke opp brette av vannet på kryss,og klarte ikke og seile på finna.
    Jeg skal legge ut seilingsrapporter hver dag etter testing(med GPS)så fakta kommer på bordet;)

    Har ikkeseilt F2,den ser bra ut og de som seiler den virker godt fornøyd.

    srf hilsen

    Anders

  • Oregistrerade

    Gäst
    28 mars, 2007 vid 20:22

    11,9 kom i dag.Ser jo fin ut den.Hvit og rød.
    Masten står oppgitt til og være 200 gram lettere.en bigmac ekstra,mmm
    Rapport kommer straks det er seilt,.

  • 360friistailer

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 18:49

    Kör nån med nya F2 och Kachy
    Undrar vilken modell man skall ha, Anders raport gör det inte lättare. Det finns ju oändligt med allternativ. Kan en 70xs orka med den nya brädare aktern på F2 ?

    Jon

  • Oregistrerade

    Gäst
    29 mars, 2007 vid 20:57

    hei Jon.
    DK 70 XS har myye power,og klarer F2 brette bra,men ikke superbra.
    Dvs, i vinder fra 10-11knop og videre til 30 knop,og det på en finne.
    Har du en DK 70XS,og vil ha noe mer til lettvind,sats på DEB R1970 og spør Oriana hvilken flexx som passer til F2 i letteste vinder.

    srf hilsen

    Anders

  • swe876

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 08:59

    @Oregistrerade 369939 wrote:

    Jona kan lett vinne med en slik finne ,ref båstad 2006.

    Hej,

    Tack för förtroendet Anders!. Alla inblandade vet att Anders formligen krossade samtliga svenskar i Båstad 2006. Bra jobbat! Jag har för mig att jag lyckades vinna ett gränsvindsrace(?)… Anders vet vad han pratar om när det gäller fenor.

    Med det sagt så vill jag lägga till följande.
    Jag uppskattar antalet seglare i Sverige som verkligen kan dra nytta av en customfena för tusentals kronor jämfört med en standard Drake till sex. När man läser diskussioner som den här får man lätt för sig att en superfena är nödvändig för att segla Formula, så är inte fallet. En bra fena räcker för de flesta.

    Det som majoriteten av Formulaseglarna borde prioritera och diskutera är:
    Hur gör man en bra start?
    Hur pumpar man upp i planing?
    Hur kommer man igenom ett vindhål på effektivast möjliga sätt?
    Hur gör man egentligen för att ta bra höjd?
    Hur hittar man layline?
    Hur slår och gippar man effektivt?
    Hur agerar man taktiskt på banan mot och med andra seglare?
    Hur gör man för att trimma in sin befintliga utrustning?
    Hur tränar man effektivt tillsammans?

    Jimmys Formula guide är en bra start för många av punkterna ovan.

    Jag vill inte på något sätt stoppa en intressant fentråd i forumet. Syftet med det här inlägget är att sätta fenans betydelse i relation till allt annat som är viktigt i kappsegling. Fenan är superviktig i Formula men det finns annat som är viktigare.

    Eller vad tycker ni?

    /Jona

  • Oregistrerade

    Gäst
    30 mars, 2007 vid 09:44

    Hej Jona!

    Tycker att du är helt rätt ute! Material i all ära men de flesta har mycket annat att öva. Halkade in på formulaforumet och blev inspirerad att segla igen, kanske nästa säsong.

    Ha de super alla!

    /gustav
    swe249

  • bjarke

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 10:08

    @SWE876 373433 wrote:

    Eller vad tycker ni?

    Joda, helt rätt.

    Fast om inte det är nån vind får man ju göra nåt annat änn att träna; t.ex. diskutera fenor.

    Enligt samma tankegång kan man ju diskutera om inte flertallet seglare skulle segla bättre med en säsong gåmla och 100% intrimmade prylar änn när man slitar med att få trim på 3 nya segel. Det är nog inte många som hinnar få bra trim innan säsongen; I Norge tippar jag knappast det är nån annan änn Anders. En kompis köpte Anders’ 06 11m2 i höst och behövde enbart rigga enligt alla trim-markeringar som redan fanns på seglet; første dagen på vattnet med det seglet havde han ju bättre trim änn jag med typ 15 dager på min 11m2. På samma sätt är det nog ochså vissa som nästen skulle bli bättre av färra segel och mer träning med detta/dessa segel.

    Nåt helt annat är at formula (windsurfing alment..) är en prylsport och många tycker nog det är rätt interessant at finputsa utrustning, läsa och diskutera nytt etc. även om inte nyttan i form av bättre placeringar är specielt stor.

  • swe176

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 11:16

    @SWE876 373433 wrote:

    Jag uppskattar antalet seglare i Sverige som verkligen kan dra nytta av en customfena för tusentals kronor jämfört med en standard Drake till sex.
    Eller vad tycker ni?
    /Jona

    TOM jag tycker att det är skillnad på fenor och fenor.
    Jag skulle aldrig ha fixat mina fina ultralättvindsplaceringar utan min ultralättvindsfena som jag har filat till vinkeln på själv. Men så har jag ju hållit på 3 år med mina 2 fenor.
    /JE

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.