Taggad: 

  • swe876

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 11:50

    @SWE176 373463 wrote:

    TOM jag tycker att det är skillnad på fenor och fenor.
    Jag skulle aldrig ha fixat mina fina ultralättvindsplaceringar utan min ultralättvindsfena som jag har filat till vinkeln på själv. Men så har jag ju hållit på 3 år med mina 2 fenor.
    /JE

    Vem säger att du inte är en av dom sex? 🙂

  • swe876

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 11:55

    @Bjarke 373454 wrote:

    Nåt helt annat är at formula (windsurfing alment..) är en prylsport och många tycker nog det är rätt interessant at finputsa utrustning, läsa och diskutera nytt etc. även om inte nyttan i form av bättre placeringar är specielt stor.

    Ja, du har helt rätt. Jag deltar till exempel i en ännu nerdigare diskussion om mastförlängare på ett annat känt svenskt forum. Hur kul som hellst!

    Vad jag försöker få fram är att det finns så mycket mer än prylar som ger bra resultat. Missar man starten så spelar det ingen roll om man är snabbast på vattnet, man lär ändå inte vinna kappseglingen…

    /Jona

  • swe131

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 12:54

    Eller har valt fel segelstorlek. Rutin och goda förberedelser väger mycket tyngre än en bra fena under en regatta.

    Det är stor skillnad på fenor, men det är inte alltid en dyr custom fena är det bästa, vissa är så svårseglade och har litet register att det är omöjligt att få ut max av dem. Hittar man en bra allround fena ska man träna in sig med den och strunta i att leta vidare.
    Tog mig flera säsonger innan jag klarade av att segla en Deb. fena, min teknik och fart var helt enkel för dålig för att fenan skulle funka som den var tänkt. Lyftet kommer ju oftast med farten.

    Som Jona skriver.
    Man kan förbättra så mycket mer innan det är dags att börja testa fenor.

    Men det hadde varit kul att testa en kashy om man nu kunde få tag i en

  • 360friistailer

    Medlem
    31 mars, 2007 vid 17:29

    Prylar.

    Det roliga med fenor är att de kostar skjortan, att man sätter 600€ på en fena för att klara sig lite bättre i de fem inhemska ranking tävlingarna är ju helt vrickat. De e sånt som man inte täcks nämna nån annanstans än på detta forum som är fullt av andra liksinninga dårar.
    Men vad gör man inte för att se minerna på konkurenterna ( samma fejs de senaste 10 åren) när man drar fram en blänkande Kachy. Man klår ju dem med en gång, de ger ju upp fören de ens hunnit bära brädan till stranden ….

    De är lite som Jimmy som börjar med att ta fram brädan och polerar den en timme med ett topphemligt vax.

    Det andra bra med att köpa en grym fena är att det är ett lätt sett att kanske tjäna nån grad/knop. Jobb, familj etc. gör det ju inte så lätt att hitta träningsdagar.
    Jag håller med att TOW är det viktigaste, med i brist på tid så kan man alltid dra fram plånboken…

    Var i Stockholm hålls er första tävling ?

    h Jon

  • swe-496

    Medlem
    31 mars, 2007 vid 19:43

    Jona….
    Vilket annat känt Svenskt forum diskuterar du förlängare på?

  • swe876

    Medlem
    1 april, 2007 vid 20:11

    @SWE 496 373734 wrote:

    Jona….
    Vilket annat känt Svenskt forum diskuterar du förlängare på?

    Jag vill inte göra reklam för en forumkonkurrent. Letar man så hittar man!
    (ett bra ställe att börja leta på kan vara onwaters hemsida…) 😉

    /Jona

  • the_novice

    Medlem
    1 april, 2007 vid 21:22

    Fast det är väl inte tänkt som en konkurrent egentligen utan snarare ett ställe att frossa i snack om mestadels starboard och severne prylar..? 🙂

  • swe-496

    Medlem
    2 april, 2007 vid 00:22

    Vet ju det Jona…
    Ville bara retas med dig…;)

  • 360friistailer

    Medlem
    15 april, 2007 vid 09:04

    Till Anders
    Har du en email som jag skulle kunna skicka ett par bilder av NS07 10.0 å 11.9 får ett par mystiska rynkor på dem och undrar om du har några tips.
    Har du haft möilighet att prova seglena redan

    ha Jon
    Maila mig fin66 (at) iki.fi

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 april, 2007 vid 17:20

    Hi.

    Du kan maile meg på; nor-12@online.no

    srf hilsen

    Anders
    NOR-12

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 april, 2007 vid 17:21

    Hi

    Du kan maile meg på : nor-12@online.no

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.