Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite för höstvindarna

  • Kite för höstvindarna

    Publicerad av Borttagen användare på 27 augusti, 2012 vid 17:36

    Hej.
    Skulle behöva en kite att komplettera min 10 rpm med till höstens starkare vindar. Jag väger 58kg.
    Vill ha en kite från 10m/s +
    Inte riktigt någon speciell åkstil än, fortfarande nybörjare. Så lutar åt en allround-kite.

    Vill få råd och tips om olika märken och modeller.
    Inte en massa spam om att köp mina beg saker eller detta märket är det ända bra.
    Opartiska råd tack.
    Tack på förhand.

    Borttagen användare svarade 11 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • mericsson

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 18:02

    Har du RPM och gillar den, fortsätt då med RPM.
    Kör själv 9a vid 10+ men väger 78kg.
    Hade nog satsat på 7a eller möjligen en 8a.

  • debkausf

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 18:04

    Här har du lite schysst hårdvindsgodis. 7:an blir lagom för vindar upp till 14m/s med tanke på din vikt. Vill du kunna fortsätta några sekund till så blir det 5,5 som gäller. Jag har kört på nomadkiter i 3 år och har varit toknöjd. Nomaden är en grym freestylekite. Jag har dock nästan bara kört vågor på senare tid. 5,5 nomad är den bästa stormkiten jag kört någonsin mycket pga dess snabbhet och stabilitet som blir mycket viktigt när det blåser på riktigt. Cabrinhas bomsystem är ett av de allra säkraste som finns med grymt bra kvalite. Kvalite och frächa prylar är a och o vid riktigt hård vind.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=39788&title=chabrinha-nomad-2012&cat=9

  • danger

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 20:06

    Flexifoil Stormchaser är ju ganska fräck. Har tyvärr inte provat den själv, men det finns en hel del recessioner på nätet…
    http://s2as.blogspot.se/2011/09/flexifoil-stormchaser-tested-in-real.html

  • skanepaul

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 20:14

    Vi säljer en av våra skoldrakar om du vill ha något billigt men bra!

    En Naish Charger 7m 2010, eftersom det är en 7a så är den inte mycket använd, komplett med bom 2000:-, inga lagningar men den har en liten pyspunka som den fått av strandgräset här nere, men för 2000:- får du laga det själv, den håller dock en stund som den är.

    Extremt förlåtande och sjukt lätt att vattenstarta iom sin delta form, menar verkligen sjukt lättstartad!

    Annars kan du inte gå fel med RPM, men max en 7a ska du välja i vilket fall som helst.

  • regfellow

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 20:36

    Kör vidare på RPM. Sikta på 10-13 m/s och inte mer nu när du är nybörjare. Kraften ökar inte linjärt utan i kvadrat så det är stor stor skillnad mot lägre vindhastigheter. Ett misstag och du flyger 10-20 m istället för 5 m…

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    28 augusti, 2012 vid 13:47
    Regfellow;696728 wrote:
    Kör vidare på RPM. Sikta på 10-13 m/s och inte mer nu när du är nybörjare. Kraften ökar inte linjärt utan i kvadrat så det är stor stor skillnad mot lägre vindhastigheter. Ett misstag och du flyger 10-20 m istället för 5 m…

    Menar du att jag ska fortsätta med min 10a eller köpa mig en mindre rpm tex 7a?
    När det blåser uppåt 12-15m/s så vågar jag inte gå ut med min 10a, inte erfarenheten att klara av det på ett säkert sätt. Försöker hålla mig under 10m/s med 10an.
    Största nackdelen jag ser med rpm är att det knappt finns några beg till salu och nya är så jävla dyra.

  • regfellow

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 16:14

    Kör vidare på Slingshot och RPM typen av kite som du är van vid (du kanske tom kan dela bom mellan kitsen), men givetvis med lägre storlek. Dock var det någon som skrev om att om du vill köra köra över 14 m/s borde du ha en 5.5a i storlek och det tycker jag man skall vänta med när man är nybörjare…

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    28 augusti, 2012 vid 16:39

    Funderat lite på en ss fuel -12 en 7a, undrar om någon har några erfarenheter utav dem? Vet att de flesta inte rekommenderar de för nybörjare men hört om folk som börjat med dem och gillat dem.

    Rätt mycket som skiljer i pris mellan en 7/8 rpm mot en 7a fuel också.
    Kan en fuel vara ett bra val eller ett okej val? Vet att den kommer vara betydligt svårare att lära sig med mot en rpm, men är det fel kite att ens fundera på?

  • t_h_s

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 17:34

    En c-kite som t ex Fuel har normalt mindre vindregister än en bow. Ska du köra på två kites och kanske gå ner till 7m på den lilla så är det nog bättre med en liten bow kite. Vid stark vind är det ofta byigt vilket gör det ännu mer intressant med stort vindregister.

  • nolcap

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 19:26
    Regfellow;696728 wrote:
    Kör vidare på RPM. Sikta på 10-13 m/s och inte mer nu när du är nybörjare. Kraften ökar inte linjärt utan i kvadrat så det är stor stor skillnad mot lägre vindhastigheter. Ett misstag och du flyger 10-20 m istället för 5 m…

    Flyger 25 m menar du väl, om det ska vara i kvadrat :tongue:

  • tomw

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 20:05

    köp en 7. kita inte i mer än 13-14 ms och gör detta med stor försiktighet . liten miss och du är organdonator.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    29 augusti, 2012 vid 05:51
    TomW;696825 wrote:
    köp en 7. kita inte i mer än 13-14 ms och gör detta med stor försiktighet . liten miss och du är organdonator.

    Låter som när man började åka mc, potentiell donator alltså.
    Ska ha era råd i åtanke:)
    När man väljer kite efter vindstyrka, går man efter styrkan i vindbyarna eller styrkan på vinden emellan vindbyarna?

  • lima-ko

    Medlem
    29 augusti, 2012 vid 07:37

    Du väljer kite efter vindhastigheten men bör ha i åtanke att vindstyrkan ökar i kvadrat.
    Du vill ha så jämn vind som möjligt men byar på några sekunder borde du klara av, börjar byarna bli uppåt 5 m/s så kommer kiten ena sekunden dra som bara den och andra sekunden nästan falla ur himlen.
    En 7a skulle komplettera din 10 m bra, jag kan tänka mig att du kör 10an när de som väger uppåt 80-90 kg kör 12-14 m kite. Så när de andra kör 9-10 m kite ska du köra 7 m kite, kör de 7-8 m kite får du sitta oå stranden och läsa en bok tills vinden avtar ;).

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    29 augusti, 2012 vid 12:23
    Lima-ko;696852 wrote:
    Du väljer kite efter vindhastigheten men bör ha i åtanke att vindstyrkan ökar i kvadrat.
    Du vill ha så jämn vind som möjligt men byar på några sekunder borde du klara av, börjar byarna bli uppåt 5 m/s så kommer kiten ena sekunden dra som bara den och andra sekunden nästan falla ur himlen.
    En 7a skulle komplettera din 10 m bra, jag kan tänka mig att du kör 10an när de som väger uppåt 80-90 kg kör 12-14 m kite. Så när de andra kör 9-10 m kite ska du köra 7 m kite, kör de 7-8 m kite får du sitta oå stranden och läsa en bok tills vinden avtar ;).

    Okej låter bra, tackar för alla råd:)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite för höstvindarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.