Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite med 6 meters linor!

  • skanepaul

    Medlem
    17 oktober, 2010 vid 20:14

    Jo så är det ju här! 🙂

    Tycker 12 meter är ganska så kort, jag skulle aldrig få för mig att göra det, inte så många andra heller här tror jag.

  • pjoter

    Medlem
    17 oktober, 2010 vid 20:42

    har kört lite mayhem med 15m linor och kan väl säga att snabb kite och korta linor är totalt värdelöst i vågor.

    Tror det kan va rätt grymt med en kite som är designad för korta linor, då är ju bridles mm gjorda för det till skillnad från en vanlig kite där det funkar men inte är optimalt. Dock har jag svårt att se meningen med korta linor i sverige där det ofta är byigt när det blåser på. Att köra med korta linor i byig vind är sjukt jobbigt då det blir ännu mer ryckigt och man måste jobba massa med kiten för att få ut lagom drag.

    En sak som är grymt postivt med korta linor är när man kör kurs. Helt underbart att köra kurs med korta linor. Kiten är mer responsiv, lättare att relauncha, mindre ivägen för andra/mindre säkerhetsavstånd, osv osv..

  • rydstrom

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 08:10

    kan la ta och hålla bridles-erna(?) direkt i händerna DÅ får du korta “linor”

  • brushanen

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 08:55

    Oj!
    Int nytt nej. Men testa, särskilt om du är lätt.
    Bra för kiteskolor med korta linor.
    Hade en kurs i 12-14m/s med 2 pers.
    En elev vägde 100kg, en annan vägde 40kg.
    Båda körde 7m. 100kg-killen hade mer drag än 40 kg killen trots att båda körde 7m-kite samtidigt.
    Lillkillen körde med 10meters-linor, den store med 25meters-linor.
    Det blir stor skillnad om man kortar linorna. Tror inte att det behövs någon speciell kite att köra med korta linor. Alla kiter blir lättare att stara med korta linor. Poppet såg ut att vara kass med den specialkiten också. Men shredda går nog fint.
    Finns en formel för hur längden på linorna påverkar draget i kiten. Kom igen nu, Dak den gamle skeppdesigner, fram med den? Var det Reinholds-talet?

  • pjoter

    Medlem
    19 oktober, 2010 vid 08:43

    Självklart är en kite designad för en viss linlängd. Går att köra med olika längder men den funkar som bäst med en viss längd. Så en kite designad för korta linor bör prestera bättre än en gjord för vanliga. Dock har vi oftast kraft i överflöd när vi är normalriggade så det svinnet spelar inte så stor roll, men i övre och undre registret och när det är riktigt byigt bör det vara skillnad.

    Hade varit grymt med en välpresterande kite med 10m linor. Fatta vad mkt smidigare på alla sätt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite med 6 meters linor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.