Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kite of the year!

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 19:19

    @TomW 355956 wrote:

    Säg vad man vill om Hugos marknadsföring.

    I botten har han bra priser, bra produkter, en brand som är lite av en “outsider” märke, och några duktiga teamriders och beachreps.

    Har inte köpt EH,med vet at många lockas av hans vettiga priser.

    Om alla tog 7-9 tusen för en komplet kite hade konkurrensen varit bättre.

    TW

    Trodde att du hade koll på hur det går till men tydligen inte.

    Du har aldrig funderat på hur det kan komma sig att han kan sälja kites för mindre än halva priset än alla andra?

    Du tror alltså det är för att Hugo är så himmla vänlig och tänker på att alla ska få billiga kites och dom andra importörerna är några gnidna jävlar som suger pengarna av vanligt folk?

    Ja herre jösse säger jag bara!

  • samhansson

    Medlem
    26 december, 2006 vid 19:55

    anar en viss irritation från din sida..??

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 20:34

    @SamHansson 355965 wrote:

    anar en viss irritation från din sida..??

    Det drabbar ju inte mig ett dugg men jag tycker synd om dom seriösa importörer som inte har en chans.

  • bronco_rider

    Medlem
    26 december, 2006 vid 21:09

    @patrikol 355960 wrote:

    Trodde att du hade koll på hur det går till men tydligen inte.

    Du har aldrig funderat på hur det kan komma sig att han kan sälja kites för mindre än halva priset än alla andra?

    Du tror alltså det är för att Hugo är så himmla vänlig och tänker på att alla ska få billiga kites och dom andra importörerna är några gnidna jävlar som suger pengarna av vanligt folk?

    Ja herre jösse säger jag bara!

    Det verkar som du antyder att Hugo lyckas sälja billiga kites genom att vara ohederlig & oseriös. Förklara gärna närmare vad du menar med det bortsett från det där med att han dissar andra märken, för så långt har väl dom flesta förstått hur du resonerar.

  • skotten

    Medlem
    26 december, 2006 vid 21:23

    I dunno why you guys are all crying about EH.. lets face it you get alot for the money, they are fantastic kites that outperform a lot of other brands that cost more.

    Dont go winging because you spend 14 thousand on a kite, and it turned out to just be a kite.

    At the end of the day the people that have more fun for less money are the ones that benifit.

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 21:42

    @Bronco_rider 355971 wrote:

    Det verkar som du antyder att Hugo lyckas sälja billiga kites genom att vara ohederlig & oseriös. Förklara gärna närmare vad du menar med det bortsett från det där med att han dissar andra märken, för så långt har väl dom flesta förstått hur du resonerar.

    Att påstå att någon är oseriös eller rent av olaglig i skrift utan att ha väldigt bra på fötterna vore riktigt korkat så det vet jag inget om det var du som sa det.

    Tycker bara det är märkligt att han kan sälja kites för under inköpspriset!

    Vilket vore ganska svårt för vilken importör som helst.

    Tycker inte du själv att det är ganska märkligt?

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 21:56

    @skotten 355972 wrote:

    I dunno why you guys are all crying about EH.. lets face it you get alot for the money, they are fantastic kites that outperform a lot of other brands that cost more.

    Dont go winging because you spend 14 thousand on a kite, and it turned out to just be a kite.

    At the end of the day the people that have more fun for less money are the ones that benifit.

    Ok sorry jag förstår nu att du inte har en susning!

    Du tycker inte heller att det är märkligt att det bara är en enda person som kan sälja kites för halva priset?

    Varför tar inte dom andra som säljer och säljer lika billigt?

    Måste ju vara bättre att sälja några kites än inga alls eller?

    Jag vet inte vad det beror på och som sagt så drabbar det ju inte mig utan dom få som försöker sälja kites i Sverige.

    Att det bara blev en kite är helt rätt men lura för gudsskull ingen att tro att EH kitesen är bättre än något av dom andra större märkena nästan alla kite märken idag har väldigt bra grejor och det hela handlar mer om tycke och smak. Ungefär som Volvo eller Saab. Nej prova själv det är alltid bäst.

    Vill man få en mera objektiv bild av hur verkligheten egentligen ser ut ibland kitemärkena så är det bättre att gå in på kiteforum.com där finns väldigt många från alla möjliga delar av världen som ger sin syn på vilken kite dom gillar. Dom flesta kitetillverkare bygger ju sin marknadsföring på att berätta om hur bra deras grejor är och inte hur dåliga alla andras grejor är.

    Så lita inte alltid på vad som sägs här! Tyvärr ligger det många gånger andra intressen bakom än just att din information skall bli korrekt

  • skotten

    Medlem
    26 december, 2006 vid 22:24

    I agree with you in the sense that generally kite manufacturers charge huge markups on their equipment, but as long as the sport is new and the market exclusive, they will continue to do so, and why not, they are in it for the money.

    As for Hugo selling his kites for less than he buys them, well thats just idiotic to say hehe – of course he doesnt, but he doesnt choose to rip off people like other brands do. Hugo has to meet most of the people that he sells EH gear to and although it has been said to him many times, HE IS TOO NICE!

    He is also bound to the fact that EH dont go for the bling bling image. Its not for everyone, clearly, I will be the first to admit that its nice to have a cool looking bar…. But it does provide a sense of honesty and trust.

    It would be stupid of me to believe that many dont have an agenda when it comes to selling stuff, of course they do, no one is in it for the fun, but there are those that are in it for the lifestyle, not many, but they still exist.

    Choose whatever you like, but dont slant Hugo, he is a decent bloke and has gone further out of his pocket than most to make the sport accessible to many.

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 22:40

    @skotten 355981 wrote:

    I agree with you in the sense that generally kite manufacturers charge huge markups on their equipment, but as long as the sport is new and the market exclusive, they will continue to do so, and why not, they are in it for the money.

    As for Hugo selling his kites for less than he buys them, well thats just idiotic to say hehe – of course he doesnt, but he doesnt choose to rip off people like other brands do. Hugo has to meet most of the people that he sells EH gear to and although it has been said to him many times, HE IS TOO NICE!

    He is also bound to the fact that EH dont go for the bling bling image. Its not for everyone, clearly, I will be the first to admit that its nice to have a cool looking bar…. But it does provide a sense of honesty and trust.

    It would be stupid of me to believe that many dont have an agenda when it comes to selling stuff, of course they do, no one is in it for the fun, but there are those that are in it for the lifestyle, not many, but they still exist.

    Choose whatever you like, but dont slant Hugo, he is a decent bloke and has gone further out of his pocket than most to make the sport accessible to many.

    Ha Ha Ha hans ficka!
    Ja den blir välfylld helt klart ingen tvekan om det.

    Säker på att du inte blandat ihop Hugo med Jesus? 😉

    Det är alldeles uppenbart att vi har helt olika uppfattning om hur Hugo gör affärer!

    Men det är det fina med forum att man kan tycka vad man vill!

    Nu orkar jag inte hjälpa Hugo mera i hans marknadsföring så thats it!

    Have a great New Year!

  • hugeo

    Medlem
    26 december, 2006 vid 22:58

    Jag tycker naish kitarna är hyffsat fina i alla fall röd,vit,blåa, men det är ju så att do mtappat mycket mark internationellt också . Sen att jag har produktionspris direkt från fabrik i Kina och 7 dagars leveranstid på kites kan ju sticka i andra importörers ögon, tanken är att i nästa år ta hem mindre lager och höjja priserna, då tom BEST har gjort detta.

    Kanske dumt att avslöja vad jag igentligen ger för en kite men det är nästan 50% mindre än vad tex Naish och Takoon tar betalt till Svenska importörer.

    Exempel 12 Beast till kund: 5500:- = 4400 ex moms = 647 USD
    Frakt 55 USD
    Tull 15 USD
    Produktionspris: 350 USD
    Vinst 227 USD // 1500kr

    Visst är det roligare att ta hem 10 kites och tjäna 4000 per kite, vilket det förmodligen kommer luta åt eftersom man har en del andra projekt som ger betydligt bättre avkastning gentemot den tid man lägger ner. Vi kommer ha en kitehörna med kläder och tillbehör i Dalby till våren.

    Visst har man lite dåligt samvete för det är väl jag som “förstört” marknaden i Sverige lika mycket som jag hjälpt den att växa! Vad har du gjort för sporten patrikol mer än att posta 8000 inlägg på steffo?

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 23:16

    @HugeO 355983 wrote:

    Jag tycker naish kitarna är hyffsat fina i alla fall röd,vit,blåa, men det är ju så att dom tappat mycket mark internationellt också . Sen att jag har produktionspris direkt från fabrik i Kina och 7 dagars leveranstid på kites kan ju sticka i andra importörers ögon, tanken är att i nästa år ta hem mindre lager och höja priserna, då tom BEST har gjort detta.

    Kanske dumt att avslöja vad jag igentligen ger för en kite men det är nästan 50% mindre än vad tex Naish och Takoon tar betalt till Svenska importörer.

    Exempel 12 Beast till kund: 5500:- = 4400 ex moms = 647 USD
    Frakt 55 USD
    Tull 15 USD
    Produktionspris: 350 USD
    Vinst 227 USD // 1500kr

    Visst är det roligare att ta hem 10 kites och tjäna 4000 per kite, vilket det förmodligen kommer luta åt eftersom man har en del andra projekt som ger betydligt bättre avkastning gentemot den tid man lägger ner. Vi kommer ha en kitehörna med kläder och tillbehör i Dalby till våren.

    Visst har man lite dåligt samvete för det är väl jag som “förstört” marknaden i Sverige lika mycket som jag hjälpt den att växa! Vad har du gjort för sporten patrikol mer än att posta 8000 inlägg på steffo?

    Va faen där är du ju!
    Trodde att du var bortrest.

    Rakt på sak direkt sånt gillar jag!
    8000 inlägg är helt klart pinsamt men jag har ändå en bra bit kvar till att komma upp i lika många inlägg som du gjort.. måste väl vara typ 18000 inlägg eller?
    Jag har tyvärr inte bidraget med så mycket till sporten eftersom att jag inte har tid till att kitea så ofta. Men på ett Forum är det viktigt med åsikter och det kan jag ju ha bidraget med ibland eller?

    Helt rätt inte ett skit har jag med marknaden att göra mer än att jag köper grejor!
    Att du skulle ha hjälpt någon annan än dig själv när det gäller den Svenska kite marknaden kan jag inte se.

  • skotten

    Medlem
    26 december, 2006 vid 23:21

    How does that Humble pie taste??

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 23:27

    @skotten 355987 wrote:

    How does that Humble pie taste??

    As it should!

    It doesn´t change my view of the matter at all.

  • hugeo

    Medlem
    26 december, 2006 vid 23:28

    Tillbaka i SE tyvärr pga av sjuk papps, om inte så har vi format Steffo till vad det är idag! klappa sig själv på axlen!

  • patrikol

    Medlem
    26 december, 2006 vid 23:30

    @HugeO 355990 wrote:

    Tillbaka i SE tyvärr pga av sjuk papps, om inte så har vi format Steffo till vad det är idag! klappa sig själv på axlen!

    Bara att beklaga Hugge hoppas det löser sig med Pappsen!

Sida 2 av 8

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Kite of the year!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.