Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite quiver för 3 kites: vad kör ni lättviktare?

  • Kite quiver för 3 kites: vad kör ni lättviktare?

    Publicerad av smaskens på 9 september, 2013 vid 05:36

    Halloj,

    Jag håller på att uppgradera min kiteutrustning:
    Jag bor på västkusten väger ca 67 och har under flera år kört på ett quiver av Switchblade 12 och 8 .
    Jag kan säga i sommar har jag kört på 12an två gånger och på 8an sex gånger.
    Nu börjar dessa bli till åren samt att jag vill ha lite modernare och rappare kites.
    Förra veckan köpte jag en 6 som jag länge velat ha för höststormar och snökite, men nu är frågan hur jag ska komplettera detta?
    Jag vet att många kör på 12 9 7, och frågan är väl om detta passar mig också fast om jag då istället tar en 12 9 6 combo.
    Erfarenheter och rekommendation från åkare i min viktklass och i mina trakter hade varit mycket uppskattat.

    mvh
    Erik

    wetdog svarade 10 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • milkman

    Medlem
    9 september, 2013 vid 08:09

    Hade jag fått låna ut nått som du bör testa så hade jag lånat ut Edge 11 och 9 för att matcha mot din 6:a. Om du inte haft 6:an så hade jag rekommenderat en Edge 10 som stora kiten om du har en snabb bräda.

    Men sen beror det ju lite på vad du vill med din åkning. Edge är tex inget för den BARA jagar vågor. 🙂

    Hade jag rekommenderat från Nobile så hade jag sagt 12m & 9m precis som du skrev. 🙂

    /Jens

  • lima-ko

    Medlem
    9 september, 2013 vid 08:09

    Hur ofta var 8 för stort för dig, och hur ofta var den för liten, och hur många gånger av när den var för liten var då 12 för stort?

    6-9-12 täcker ju helt klart in det största registret men personligen hade jag hellre kört 6-8-11 i din situation. Skönt med lite tightare mellan de små kiterna för att vara perfekt riggad på vågbräda (om du kör det?) och 11 är en skönare storlek än 12 tycker jag. Har du både vågbräda och twin kan du ju laborera lite där också, eller en normal twin och en lättvind.

    Jag=ca 82 kg*182 cm.

  • blizzy

    Medlem
    9 september, 2013 vid 09:26

    Jag väger 80 kg o kör Blade Prime 13, 9, 7. Vill man täcka in större vindregister så hade jag skippat 7’an o kört en större kite istället, typ Fat lady 17m. För det är ju inte särskilt ofta man är såå överriggad på 9 att 7m är nödvändig (plus att vem kan göra något vettigt när det blåser bra för en 7m?).

    Så gillar du 12 och 8 så kör det och komplettera med en större också så är det ju gött…

    ps. Nej, mitt inlägg går inte i linje med din önskan om att köra höststormar och snowkite, men äh, skit i det o kötta lättvind istället =D

  • petting_4

    Medlem
    9 september, 2013 vid 11:28

    Jag kör 7-9-13 Blade prime samma här. Men jag vill slå ett slag för 11m2, som jag gärna skulle addat till samlingen.
    Sen kan du åka ner till WA eller SA ett tag så sätter du alla trick med alla storlekar sen!

    Petter

  • maramas

    Medlem
    9 september, 2013 vid 12:16

    Håller med Blizzy!
    Helt klart fler dagar på året då det blåser ca 5-8 och du kan köra med en större drake, än dagar då det blåser tillräckligt för att köra med en drakte storlek 6-7.

    Sen kanske du inte behöver en som är så stor som 17m när du väger så lite… du klarar dig nog fint på tex en 15m. LF Envy ska tydligen vara bra i just den storleken!

  • smaskens

    Medlem
    9 september, 2013 vid 13:06

    Hej,
    egentligen har 12-8 quiver fungerat bra för mig. Fördelen med det avståndet mellan kitarna är att är ganska självklart vilken man ska köra på. Jag har dock bytat upp mig med ny bräda också och efter det så har jag inte hunnit använda 12an. 12an känns ruskigt slö och trött när man inte har kört den på ett tag.
    Ujuj, man kan lika gärna ha kvar på kitarna och byta när jag har kört sönder dom helt.

    8an för stor kanske en gång på av sex. Jag har aldrig under samma session varit uppe och bytt mellan 8 och 12 eller tvärtom så det har jag inte upplevt. Kanske säger mer om hur ofta jag kitar än om vinden.

    Men hur var det med 9 “the sweetest one”?
    Och dessutom som jag såg i en reklamfilm: Är 10 det nya 12? 😉

  • skanepaul

    Medlem
    9 september, 2013 vid 19:16

    Har polare som väger exakt lika mycket, han kör Fone Bandit6 7m och 10m, sen en Core XR2 LW 19m. Han har inte missat en dag här nere på sydkusten!

  • wetdog

    Medlem
    11 september, 2013 vid 08:06

    Tungtivktare här (95 kg). Jag kör 14m, 10m, 7m F-one Bandit 5. Täcker det mesta för mig. Kanske 6m, 8m och 11m för dig om 12m känns för slö?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kite quiver för 3 kites: vad kör ni lättviktare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.