Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteboarding kan slå ut vindsurfing i OS 2016?

  • byguy

    Medlem
    15 november, 2010 vid 12:52

    Bli OS sport är inte bra. Se hur windsurfingen blev förstörd av OS, kolla bredden på OS seglingen.

  • ag

    Medlem
    15 november, 2010 vid 19:48
    byGuy;639618 wrote:
    Bli OS sport är inte bra. Se hur windsurfingen blev förstörd av OS, kolla bredden på OS seglingen.

    jag är inte så insatt i vindsurfingen trots att jag seglat några säsonger. Hur blev WS förstörd av OS? Om du orkar får du gärna utveckla.

  • byguy

    Medlem
    16 november, 2010 vid 12:40

    Du kan ju bara se på bredden när det gäller OS brädan.
    Bräd designen kom från Neil Pryde som fick i uppdrag att ta fram en OS bräda. <=> enbart kommersiellt intresse.
    Allt som är av värde att sporta med är framtaget av idealister, eldsjälar som utvecklar ideer.
    Tror du tex att windsurfing eller kiting hade funnits om kommersiella intressen hade styrt utvecklingen?
    I så fall rekommederar jag dig att jämföra pris på segelbåtar med kiting/windsurfing (finnjollen som jag seglade är en av de billigaste båtarna ligger på 150000 sek ny).
    Tidigare när det beslöts att div 2 brädan skulle bli olympisk valde man en entypsdesign (Lechner). Med ett penndrag reducerades antalet registrerade div 2 kappseglare i Frankrike från nära 100000 till 2000 (det var på den tiden windsurfingen fortfarande var stor).

  • ag

    Medlem
    16 november, 2010 vid 19:24

    jag ser din poäng. Men tror att även det kommersiella intresset måste finnas för att driva utvecklingen i så hög fart som möjligt. Utan kommersen finns helt enkelt inte lika mycket tid och pengar till R&D. Att OS skulle vara bra för kitesporten har jag svårt att ta ställning till men det lutar åt en tumme ned för min del.

  • jakobb

    Medlem
    16 november, 2010 vid 20:54

    jag kan nog känna att jag inte vill att folk ska förknippa kite med slalomsegling och stora brädor… däremot hade det varit fett med lite wejkstajl. jag menar det finns ju ändå halfpipe i vinter-OS t.ex.

  • farbrorfraz

    Medlem
    16 november, 2010 vid 21:14
    jakobb;639800 wrote:
    jag kan nog känna att jag inte vill att folk ska förknippa kite med slalomsegling och stora brädor… däremot hade det varit fett med lite wejkstajl. jag menar det finns ju ändå halfpipe i vinter-OS t.ex.

    I dagsläget är det nog inte wejkstajl som står på tapeten, utan Race. Och jag tror inte att en standardiserad OS-bräda och kite, med reglerade mått, vikt och egenskaper kommer att påverka en wejkstaljares utbud och val av utrustning nämnvärt. Däremot får kitesurfingen en uppmärksamhet och ett erkännande om det blir en OS-sport, vilket nog har högar av både för och nackdelar. Det lär till exempel inte minska antalet kitesurfare på redan välbefolkade stränder.

  • lejonsson

    Medlem
    21 november, 2010 vid 08:59

    Skulle det legalisera Kiteingen så vi bättre kan stå emot alla fågelskådare och naturvårdsverk etc. som vill begränsa tillgängligheten för oss?

  • gadget

    Medlem
    21 november, 2010 vid 15:50
    jakobb;639800 wrote:
    jag menar det finns ju ändå halfpipe i vinter-OS t.ex.

    det är ju precis det som suger.
    de har ju alla möjliga regler på obligatoriska trick osv.

  • haze

    Medlem
    21 november, 2010 vid 17:39
    Gadget;640214 wrote:
    det är ju precis det som suger.
    de har ju alla möjliga regler på obligatoriska trick osv.

    Vad har de för regler på obligatoriska trick i os som de inte har på andra pipe tävlingar?

  • regfellow

    Medlem
    21 november, 2010 vid 20:50

    Dubbelörnen! Brysselsteget!! Fillipinsk rondell med raka armar!! Och inte minst blandade småhopp!!

  • gadget

    Medlem
    22 november, 2010 vid 07:13
    Haze;640217 wrote:
    Vad har de för regler på obligatoriska trick i os som de inte har på andra pipe tävlingar?

    vet inte exakt men när de först införde pipe i os bojkottade Terje hela eventet pga just detta.
    Det var visst några obligatoriska grabs och airs eller så.

  • haze

    Medlem
    22 november, 2010 vid 07:58
    Gadget;640258 wrote:
    vet inte exakt men när de först införde pipe i os bojkottade Terje hela eventet pga just detta.
    Det var visst några obligatoriska grabs och airs eller så.

    Det var många år sedan.

    Nu är exakt samma “obligatoriska” trick i OS som i FIS. Om du vill kan jag räkna upp de då jag är utbildad pipedomare 😉 Är för övrigt inte så många. (0 obligatoriska trick i 2010/11 regler går att läsa här: http://www.fis-ski.com/uk/disciplines/snowboard-rules/snowboard-rules/precisions.html )

    Och om du kollar vilken line Shaun körde i OS så kan man inte säga att det var tråkigt att se. Den linen var för övrigt väldigt lik den han körde i en av kvaltävlingarna i US-open…

    Sen att ta in Race i OS kanske inte främjar kitesporten i svenska ögon. Men om man kollar på kite överlag så är det den överlägsna största tävlingsgrenen. Och enklast för alla att köra.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteboarding kan slå ut vindsurfing i OS 2016?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.