Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteloop tips

  • Kiteloop tips

    Publicerad av psychonauten på 28 juni, 2007 vid 14:27

    Jag har börjat sätta kiteloops med vanligt hopp, jag skulle behöva lite tips för att undvika att slå ihjäl mig nu när jag har tänkt börja gör kiteloop med backroll, direkt från pop, kallas F16 om jag inte har fel för mig?
    Har gjort ett par försök, dom har kännts en del i diverse kroppsdelar. :S

    pjoter svarade 16 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • walle

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 15:22

    vänta med att poppa och göra backroll tills kites suger dig uppåt, sedan kommer det av sig själv… nästan 😉

    du loopar alltså kiten före hoppet, om du inte gjort det?

  • psychonauten

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 16:18

    @walle 393183 wrote:

    vänta med att poppa och göra backroll tills kites suger dig uppåt, sedan kommer det av sig själv… nästan 😉

    du loopar alltså kiten före hoppet, om du inte gjort det?

    Alltså när jag gör med vanligt hopp så skickar jag kiten och hoppar och sen loopar kiten precis när jag börjat sjunka igen.

    När jag försökt backroll med loop och börja rloopen innan jag lämnat vattnet så slits jag ur vattnet som en vante, och gör snarare 2 varv i luften innan jag landar.. kanske ska jag försöka ha kiten lite högre. På vanlig backroll på pop har jag den 45 eller under utan problem.

  • melker

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 16:26

    gör det unhooked om du inte redan gör det. Betydligt lättare, men inte för det mindre drag.

  • walle

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 17:37

    som melker sa, URKROKAD och häng med båda händerna i hörnet på bommen!

    Jag har fortfarande svårt att göra ikrokad, kör iofs ofta med liten bom…, man styr helt enkelt inte tillräckligt hårt och du får tokdrag och ibland slår kiten i vattnet…

    Jag tycker man upplever det som aningen mindre drag när man e urkrokad, kanske för att det drar enbart i armarna, inte i midjan, och man får bättre balans

  • skanepaul

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 17:44

    Instämmer börja urkrokat. Men ikrokade F16 är skönare, jag gör backrollen precis när jag känner att kiten drar mig uppåt, sen är det bara att dra runt järnet! Ett tips är att släppa handen du har främst från bommen, underlättar lite.

  • nicke-l

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 18:22

    på hög höjd är det säkrast, även fast det känns livsfarligt.
    när du gjort loopen kommer du få en jävla fart frammåt, fortsätt då att köra kiten uppåt så fångar den upp en till en mjuk landning

  • walle

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 18:23

    men det var ju låga han ville göra… kan redan höga loopar

  • nicke-l

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 18:35

    @walle 393227 wrote:

    men det var ju låga han ville göra… kan redan höga loopar

    sry e helt ledbruten o trött efter idag, orkade inte läsa de över…

    aja jag lärde ju mig på låg höjd, men upptäckte sedan att de var goare o lättare på hög höjd.

  • psychonauten

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 18:48

    @SkånePaul 393217 wrote:

    Instämmer börja urkrokat. Men ikrokade F16 är skönare, jag gör backrollen precis när jag känner att kiten drar mig uppåt, sen är det bara att dra runt järnet! Ett tips är att släppa handen du har främst från bommen, underlättar lite.

    Gött, ska testas imorogn om det blåser 🙂

  • andreasss

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 19:47

    kör så fort du kan, håll ena handen precis vid mittsnöret den andra ute i änden på andra sidan, dra till, popa, låt kiten loopa långsamt följ efter med kroppen långsamt. överroterar du iallafall, kämpa emot eller rotera ett varv till

  • skanepaul

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 19:51

    @psychonauten 393241 wrote:

    Gött, ska testas imorogn om det blåser 🙂

    Släpper du handen kan du lägga till en grab, inte helt fel…

  • psychonauten

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 20:10

    Jag kollade in fatsand.com logical progression advanced. Där säger dom såhär.

    Kör med bra fart, kiten 45 eller högre, poppa HÅRT så att man får rejäl höjd i backrollen, när man är hallvägs runt i rollen och nästan ser landningen ska man börja kiteloopen, och fullfölja genom att dra hårt i bommen.

    Jag vet inte, men denna varianten känns lite mer likt ett vanligt hopp med kiteloop. Om man börjar loopen innan man poppat ens, är det inte risk att det blir totalt okontrollerat mycket kraft i prylarna då? ?

    Vad tror ni?

  • skanepaul

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 20:39

    äähh bara loopa, alltid svårt att göra som dem säger i instruktionsfilmer, du kommer på det, jag lovar.

  • mjersen

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 20:44

    @SkånePaul 393280 wrote:

    äähh bara loopa, alltid svårt att göra som dem säger i instruktionsfilmer, du kommer på det, jag lovar.

    word. flytta båda händerna till samma sida av bommen, kanta järnet och blunda.

  • pjoter

    Medlem
    28 juni, 2007 vid 21:19

    börja när de inte blåser så helvetes mkt. vill du inte ha tokdrag så ge fan i depowern och ha båda händerna längst bak på bommen. Anledningen till att du ska ge fan i depowern e att du då får kiten att backstalla lite och den svänger fortare och ger mindre drag än om du drar full depower. Sen ska du inte kasta dig bakåt allt vad du orkar som vid vanlig backroll utan poppa bara med lite bakvikt å låt kiten dra dig runt. det sker nästan av sig själv.

    Räkna med att misslyckas med en hel hög. det är ett trick som ska kännas att lära sig.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kiteloop tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.