• Kiteloops

    Publicerad av ollep på 11 november, 2008 vid 23:26

    Hallu folks!

    Satt och diskuterade kiteloops med ett gang andra snubbar har i Tarifa som ocksa kitear. Vi hade olika asikter om hur hogt vi trodde att dom riktigt duktiga kommer med sina kiteloops. Av ren nyfikenhet vander jag mig till er har pa Steffo och fragar vad/ifall ni vet/tror angaende amnet. Hur manga meter ovanfor vattenytan? :tongue:

    johnk svarade 15 år, 6 månader sedan 17 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • skotten

    Medlem
    12 november, 2008 vid 00:03

    doenst matter… it always feels higher lol…

  • luuddee

    Medlem
    12 november, 2008 vid 07:35
  • yann

    Medlem
    12 november, 2008 vid 08:37

    Om man antar att Ruben kör med 20m linor som jag tror han brukar köra med så är ju inte den där högre än typ 12meter eller?

  • nic

    Medlem
    12 november, 2008 vid 08:50

    Tror inte man kommer högre med kiteloop. Eventuellt stannar man lite längre i luften men för det mesta blir kraften mer i sidled.

    nic

  • hildingdude

    Medlem
    12 november, 2008 vid 10:06

    det beror på vart och när du gör loopen. du kommer deffenetivt inte högre med hjälp av en kite loop.

  • cortex

    Medlem
    12 november, 2008 vid 10:15

    Lite märklig fråga… om du gör ett högt hopp och drar en kiteloop på toppen av hoppet så är det ju höjden du fick innan du började loopen som är högsta punkten. Så frågan är väl mest hur högt du hoppar?

    Eller hur högt upp punkten är du utgår ifrån…
    Erik F satte några jävligt håriga kiteloops i vintras ute över sälfjällsgraven; dvs han hoppade ut för kanten på graven och drog ett par feta kiteloops mitt över dalen. Det var jä-igt högt över marknivån och kiten var långt nere. Såg klart mäktigt ut och hade platsat i vilken high-end snowkiterulle som helst.
    (I år åker garanterat kameran med…)

    /Kaj(Tech)

  • ollep

    Medlem
    12 november, 2008 vid 19:12
    Cortex;515225 wrote:
    Lite märklig fråga… om du gör ett högt hopp och drar en kiteloop på toppen av hoppet så är det ju höjden du fick innan du började loopen som är högsta punkten. Så frågan är väl mest hur högt du hoppar?

    Eller hur högt upp punkten är du utgår ifrån…
    Erik F satte några jävligt håriga kiteloops i vintras ute över sälfjällsgraven; dvs han hoppade ut för kanten på graven och drog ett par feta kiteloops mitt över dalen. Det var jä-igt högt över marknivån och kiten var långt nere. Såg klart mäktigt ut och hade platsat i vilken high-end snowkiterulle som helst.
    (I år åker garanterat kameran med…)

    /Kaj(Tech)

    Kanske formulerade mig fel, jag tankte mest pa hur hogt “dom kommer/det ar mojligt att komma” hopp + kiteloop. Precis som man ser i filmen Luuddee lankade tex, han hoppar upp hogt forst och drar sedan en kiteloop medans han ar i luften..

  • mav

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:01

    Lenten kör nog med 25m linor och inte 20. Själv megaloopar jag med 24m standardlinor på Mayhemen (Cautionkites), vilket funkar utmärkt =)

    du kommer lika högt som du hoppas vanligt, men sen är det bara att våga loopa draken så stort att den hinner komma ner till samma höjd som du är på.

    Det finns en film med ordentliga loopar med megaloopkungen: http://www.rubenlenten.com/videos/46/LEN10_in_the_Gorge.html

  • mav

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:07

    Tror som högt runt 20m för att svara på din fråga.

    Glömde säga att det helst ska blåsa över 15 för att det ska bli riktigt ordentligt.

  • bladesurfer

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:10

    http://www.youtube.com/watch?v=zw1LKtRWXlA
    i denna video så boostar han ännu högre efter loopen, så visst kan man få en extra svung om du gör rätt.

    http://www.youtube.com/watch?v=yaWM6lY70YI
    Högt? 2:25 ,svung upp efter loop 2:53

    Len10 ha ren egen slingshot-bom som säljs med 20m extra stark linor.

  • hengo

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:10

    se bara till å ha liten kite och mycket vind.. ju mer vind och kite samt högre hopp desto mindre risk att du inte hinner få upp draken igen för att fånga dig igen, innan du smaackar i vattenytan i hundra knyck

  • yann

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:15

    Det är iaf 20m 800lbs linor på hans pro model bar.

  • hengo

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:15

    hör inte alls till topicen detta men, ville som bara påminna… det här är det överslägset festaste som dokumenterats i kiteloopshistorien någonsin —> http://www.youtube.com/watch?v=UmXCbQWAPOE

  • samhansson

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:25

    jag pajade mitt knä i en sånn loop för 3år sedan, smack ner med wakebindningar sen var det slut på wakandet och starten för gubbsurf

  • vicky

    Medlem
    12 november, 2008 vid 20:29

    Ruben kör alltid 20 meters linor och det har han nog gjort väldigt länge
    Finns nån video när han och Lewis Crathern snackar om att 20 meter är det bästa att ha för megaloops

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.