Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kitemares – en liten guide om hur du hanterar dom

  • pelle-surf

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 13:03

    Bra info. Då jag gick kurs, fick vi inte öva oss på self rescue, vilket kan vara ganska nödvändigt att kunna. Jag har i efterhand läst en del här på surfzone, kollat youtube klipp och torrövat hemma i trädgården.
    När jag för ett tag sen var ute och körde för att testa min gopro, så klantade jag mig lite i en gipp, droppade kiten med slackade linor, varvid kiten rullade igenom linorna. Eftersom jag var i andra änden på stranden, långt ifrån andra kitare, så fick jag nytta av self rescue. Då jag filmat allting, så klippte jag ihop händelseförloppet [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=l5QnRmVtV8k”]Kitesurfing self rescue Cabrinha switchblade 2011 – YouTube[/ame] Om det är något fel som jag gör i detta, så är det bra om ni kommenterar detta, annars gick allt väl och det kändes som att jag hade koll hela tiden.

  • grodanboll

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 15:20

    Ser ut som att du gör en self rescue precis enligt skolboken, perfekt helt enkelt =)

    Eftersom kiten rullade genom linorna, så blev antagligen linorna tvinnade runt varandra. Det vanligaste är att styrlinorna tvinnas runt frontlinorna. Detta påverkar dock inte styrningen av kiten särskilt mkt. I de fall när jag lyckats tvinna någon lina eller flera linor, så brukar jag launcha kiten som vanligt (kanske lite extra försiktigt) och sen kitar jag in till land och reder ut det hela där, så slipper man allt meck med en blöt kite och en massa trassel med linorna. Säkrast är förstås att göra som du gjorde, men blåser det inte alltför mkt skadar det ju inte att försöka vattenlauncha kiten och se om den går att styra trots några tvinnade linor =)

  • lima-ko

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 15:22

    Vad är det för kurs som inte lär ut self rescue?

    Det där går ju dock att lösa själv i vattnet genom att föra mittenlinorna runt bommen. Inget man gör när det blåser 15 m/s, man inte bottnar, och vågorna är gubbhöga eller om man inte har koll på bitarna, men det är möjligt.

    Jag brukar göra 2 halvslag, mest för att vara på den säkra sidan, kanske overkill, låser även av linorna när jag är vid kiten för att slippa trassel. Pröva att vrida bort hela kroppen från kiten när du försöker få linorna på bomänden som vilar moti din höft, på så sätt skapar du mer slack i linorna=lättare att linda upp snyggt=mindre trassel=snabbare på vattnet igen ;)!

  • pelle-surf

    Medlem
    27 juni, 2012 vid 18:36

    Ok, det finns lite olika trix för att lösa situationen med “rullad kite” på. Jag valde self rescue, då det kändes säkrast.
    Och Andreas, jag väntade nästan på frågan ang min kurs, den har väl dryftats nog i tidigare trådar, Men jag vet att ni ( kite-kalle) är duktiga och trycker på säkerhet, tyvärr har inte alla instruktörer det tänket och det finns nog ett antal kitare som inte har övat dessa nödvändigheter. Jag kanske är feg, men jag vill ändå inte hänga ut någon i forumet, även om det är befogat, det är bättre vi tar det mellan fyra ögon när vi ses

  • m_robban

    Medlem
    27 augusti, 2012 vid 20:51

    Pelle surf, shit vilket fint plattvatten det var stundtals på den där filmen. Var är det? Hur djupt är det när det är som plattast ungefär?

  • pelle-surf

    Medlem
    28 augusti, 2012 vid 13:01

    Det är på Ringsegård strand, södra Falkenberg. Plattare vatten dess grundare det är, så där det är riktigt platt på filmen är det nog bara ett par dm djupt, men det brukar va hyfsat platt på 1/2-1 meters djup sedan blir det vågor längre ut.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kitemares – en liten guide om hur du hanterar dom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.