Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kitesurf i Australien?

  • Kitesurf i Australien?

    Publicerad av joeel på 27 augusti, 2011 vid 15:28

    Tjaa!

    Jag o en polare tänkte dra iväg på en långresa över vintern här o börjar i Australien och Nya Zeeland och slutar på Boracay, Filippinerna.

    Hur är kitingen i Australien framför allt? Spots mm.? Åker i mitten av November. Drar förmodligen östkusten från Brisbane till Sydney men är även öppen för andra förslag :cool2:

    johann-s svarade 12 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • kiteehi

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 23:38

    Kiting är populärt i Oz och ni kommer inte ha problem att hitta spots, finns gott om långa breda sandstränder där det blåser hårt. Var försiktiga med strömmar och sånt bara. Gå in på http://www.seabreeze.com.au för att få mer kött på benen. Där hittar du även vindprognoser. Men om du ska åka dit för kitesurfningens skull så ska du va på västkusten. Även NZ är fint för kite.

  • deaz

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 19:09

    Fremantle, Perth är ett måste om ni är kitare och vill träffa många sköna människor och ha den bästa surfen i världen!

    Gjorde precis eran rutt nu i vintras, ni kommer ha det fett!

    hör av er om ni har några frågor eller behöver tips : )

    // Andreas

  • joeel

    Medlem
    31 augusti, 2011 vid 17:12

    Tack för hjälpen, låter grymt! Hör av mig lite längre fram Andreas, sugen på att veta lite tips o så! 🙂

  • suecocabron

    Medlem
    1 september, 2011 vid 20:42

    Coolt! Jag håller på att kolla på att resa iväg i november och några månader. Fick precis “ok” av jobbet 🙂

    Hittils har jag tittat på länderna lite norröver, filipinerna, indonesien, vietnam, thailand, men Australien låter fett gött det också.

    Ni som varit där, är det lätt att hitta surfhäng om man drar själv? Jag har fått intrycket att det är mer ett roadtrip ställe med massor med halv-öde spots..?

    Till er som ska åka, vad är det för rutt ni tänkt göra lite mer precist?

  • joeel

    Medlem
    4 september, 2011 vid 14:11

    Vår rutt ser ut så här. Flyger 10 nov till Auckland,NZ. 10 dec drar vi från Christchurch till Sydney. Har då till den 9 feb att resa runt framför allt på östkusten, då det är långt att ta sig mot Fremantle och Perth bl a. Vi får se hur mycket vi hinner med 🙂 Sedan bär det då av mot Boracay, där vi har obestämd tid.

    Hör av dig ifall du kommer till Australien eller Filippinerna, kanske man kan träffas och hänga och ta några goa öl 🙂

  • ale

    Medlem
    11 september, 2011 vid 08:09

    Trevligt att ni planerar besöka kiwiland under eran resa!
    Jag bor i whakatane (Nya Zeeland 4 timmar bilresa öster om aukland) som utbytesstudent ungefär ett år framåt.
    Våren har ganska nyligen börjat, de är fortfarande kyligt i luften men solen värmer mycket så lär vara varmt och trevligt när ni anländer.
    Själv är jag ganska nybörjare med kitesufing men snowkitat mycket. Däremot har ja inte kitat här än för utrustningen är kvar i Sverige men håller på införskaffa en ny kite utrustning och ska börja åka snart.

    Har än så länge inte träffat någon kitare här men det finns

  • suecocabron

    Medlem
    11 september, 2011 vid 19:03
    Joeel;668483 wrote:
    Vår rutt ser ut så här. Flyger 10 nov till Auckland,NZ. 10 dec drar vi från Christchurch till Sydney. Har då till den 9 feb att resa runt framför allt på östkusten, då det är långt att ta sig mot Fremantle och Perth bl a. Vi får se hur mycket vi hinner med 🙂 Sedan bär det då av mot Boracay, där vi har obestämd tid.

    Hör av dig ifall du kommer till Australien eller Filippinerna, kanske man kan träffas och hänga och ta några goa öl 🙂

    Coolt! Fram med bärsen och grillen! 🙂
    Jag har inte bestämt än hur det blir, men… Hua Hin (Thailand), Mui Ne (Vietnam), Boracay, Bali och Perth står överst på listan. Jag hör absolut av mig när jag bestämt lite mer!

    Hur länge stannar ni efter febuari? Jag har fått tjänstledigt 6 månader så jag kommer hänga där så länge det är kul.

  • kygen

    Medlem
    30 september, 2011 vid 09:01

    Hur är vinden i Thailand? När och vart är vinden och hur stor % vindagar över 5ms är det? Någon som vet?

    Nya Zeeland, är det bra vind och finns det någon riktigt bra platt vattenspot?

  • suecocabron

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 19:12

    Vinden i Thailand ska vara riktigt mesig, det är mer typ soul surfing och glidande. Men det finns ju så mycket annat där. Annars är Vietnam grymt!

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    26 oktober, 2011 vid 09:53

    finns det plattvatten i vietnamn? Hört det bara är chop där? Men kanske finns plattser med plattvatten med?

  • suecocabron

    Medlem
    27 oktober, 2011 vid 20:53
    hagakitesurf.se;674110 wrote:
    finns det plattvatten i vietnamn? Hört det bara är chop där? Men kanske finns plattser med plattvatten med?

    Rätt så mycket chop vad jag har hört. Men jag har inte kollat efter så noga om jag ska vara ärlig..

  • johann-s

    Medlem
    30 oktober, 2011 vid 10:26

    I Mui ne är det riktigt fett med chop. Det blir djupt ganska fort så det är inte direkt fråga om plattvatten någonstans. kanske finns någon strand längre upp (nån mil, närmare fiskebyn) som är schysst men räkna inte med att trivas om du kör wakestyle.

    pz

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Kitesurf i Australien?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.