Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfa i vågor med down turn och kiteloop

  • Kitesurfa i vågor med down turn och kiteloop

    Publicerad av viktor77 på 5 september, 2011 vid 16:53

    Jag har börjat göra down turns (halv loop framåt) när jag ska svänga och tycker det funkar riktigt bra speciellt i lite mindre vind och i vågor. Bra tryck genom hela svängen och inga problem med slacka linor.

    Just att få slacka linor har jag haft en del problem med när jag kitesurfat i vågor. Funderar på ifall det skulle gå att loopa kiten när man gör en bottom turn och sen down loopa den efter man vänt på vågen.

    Har inte sett nån här nere i Skåne som loopar sin kite i vågor. Ni som kitesurfar i vågor hur gör ni?

    yann svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kasimir

    Medlem
    5 september, 2011 vid 19:50

    Loopar ytterst sällan. Efter första loopen så driver ju kiten fram i fönstret så då brukar det inte generea så mycket kraft om man loopar tillbaka den igen men vad vet jag? Tricket är att hela tiden köra kiten ett steg före det du gör med brädan. Alltså när du gör din bottom turn och skär upp mot lippen så är kiten redan på väg tillbaka över dig så du har sträckta linor och bra drag när du gjort din top turn. Detta gäller mest när du kör med on shore eller cross on vind är det perfekt side shore och vågriktning behöver man inte styra kiten så mycket.

  • tobas

    Medlem
    5 september, 2011 vid 21:31

    Hmmm Kasimir! Jag upplever det omvänt. Vid onshore vind så behöver jag bara hålla kiten någorlunda stabilt och sen bara rida vågen med både bottom och topturns. Däremot vid sideshore så blir det styrmönster du beskrev viktigt, dvs att aktivt och steget före styra kiten fram o tebaks. Aldrig utnyttjat loopandet kontinuerligt. Men då och då känns det rätt för att få upp farten och komma ikapp vågen. Kanske nått att träna på / Tobas

  • debkausf

    Medlem
    6 september, 2011 vid 03:49

    Loopar hela tiden om det behövs.

  • pjoter

    Medlem
    6 september, 2011 vid 05:02

    gö det vid behov, vilket inte är helt ovanligt.

    Beror mkt på vilken kite man har och hur den beter sig. Sitter kiten som en smäck långt bak i fönstret hela tiden och man har ordentligt med tryck behöver man inte alls köra den så aktivt , då räcker det med att göra små förändringar för att få den dit man vill.

    Har man en snabb kite som vill ligga långt ut i fönsterkanten eller det blåser dåligt måste man jobba betydligt mer för att inte få linslack. Då blir det också oftare loopar.

    Sen beror det också en hel del på åkstil och vågor. Själv gillar jag att ha lite mer tryck från kiten när jag kör. Då kan man skära hårdare och rippa mer trots att vågorna är kraftlösa (som dom nästan alltid är här i skåneland).
    Har du gott tryck i vågorna får du tillräckligt med kraft från vågen för att rippa stenhårt och kiten ska bara vara där och vänta på att du behöver den för att ta dig till nästa våg.
    Lite kraft från både kite och vågor är inge kul alls. Då kan man ju bara stå och slöåka nerför vågen.

    Kör så som det passar dig och skit i hur andra kör. 🙂 Har du kul och det funkar för dig att loopa så kör på det.

  • viktor77

    Gäst
    6 september, 2011 vid 06:23

    Jag gillar att köra kiten lågt när jag surfar i vågor, men det kanske är fel teknik för bottom och top turns? Jag tenderar väl också att vara lite seg med kiten och inte alltid låta den göra rörelsen först innan jag följer efter på brädan.

    Kasimir, hur mycket under kiten menar du man ska vara när man svänger på vågen? Nån som har en bra video på hur kiten hålls i en bottom och top turn? Och i onshore vind, svenska förhållanden.

  • regfellow

    Medlem
    6 september, 2011 vid 08:45

    [ame=”http://vimeo.com/16104706″]Første dag med min nye 6m2, og alle bamserne… on Vimeo[/ame]

    Vet inte om det är det du söker men man ser kiten ganska tydligt här.

  • yann

    Medlem
    6 september, 2011 vid 09:51

    Downloopar ofta, speciellt i sideshore om kiten ligger för högt i fönstret. Utmärkt sätt att hålla linorna sträckta.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kitesurfa i vågor med down turn och kiteloop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.