Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitesurfing eller Vindsurfing??

  • willyskipper

    Medlem
    20 juli, 2007 vid 04:49

    Det dör ett antal människor varje år / blir släpade på land av kites. De brukar inte se så trevliga ut i ansiktet efteråt. Jag hade tänkt till både en och två gånger innan jag kopplat en kite runt magen på min flickvän. Det bästa är väl att både gå en kitekurs och en windsurfingkurs. Den investeringen är väl liten jämfört med att köpa grejor och inte veta om man valt rätt? Efter den ena kursen kanske det redan är avgjort.

    Johan

  • nikke

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 15:26
    willyskipper;398745 wrote:
    Det dör ett antal människor varje år / blir släpade på land av kites. De brukar inte se så trevliga ut i ansiktet efteråt. Jag hade tänkt till både en och två gånger innan jag kopplat en kite runt magen på min flickvän. Det bästa är väl att både gå en kitekurs och en windsurfingkurs. Den investeringen är väl liten jämfört med att köpa grejor och inte veta om man valt rätt? Efter den ena kursen kanske det redan är avgjort.

    Johan

    Bra förslag, gå en kitekurs och en windsurfingkurs så märker man lätt vad man vill satsa pengarna på sen förhoppningsvis! 🙂

  • walle

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 19:19

    @willyskipper 398745 wrote:

    Det dör ett antal människor varje år / blir släpade på land av kites. De brukar inte se så trevliga ut i ansiktet efteråt. Jag hade tänkt till både en och två gånger innan jag kopplat en kite runt magen på min flickvän. Det bästa är väl att både gå en kitekurs och en windsurfingkurs. Den investeringen är väl liten jämfört med att köpa grejor och inte veta om man valt rätt? Efter den ena kursen kanske det redan är avgjort.

    Johan

    DU låter som en pesron som bara läser tidningar och tror att allt som skrivs e sant… suck!

    för det första, blir du släpad efter kiten på land så är det inte ansiktet du har neråt…

    Visst händer det några allvarliga olyckor med kite varje år världen över, tror inte det går att komma ifrån det eftersom det handlar om fart, höga hopp och folk som kör nära land i fel vindar.

    Men att påstå på något sätt att det är en livsfarlig sport är fel!

    Går du en kurs hos en seriös kiteskola och lär dig hantera en kite på rätt sätt och lär dig förstå vindar/väder så är kitesurfing inte på något vis farligare än windsurf så länge du inte själv är oaktsam och surfar/hoppar nära hinder och land.

    Kitesurfing är bara en farlig sport om den som surfar är farlig, kan likna det med vattenskoter, en livsfarlig pryl i händerna på fel person…

  • willyskipper

    Medlem
    21 juli, 2007 vid 21:38

    @walle 399125 wrote:

    DU låter som en pesron som bara läser tidningar och tror att allt som skrivs e sant… suck!

    för det första, blir du släpad efter kiten på land så är det inte ansiktet du har neråt…

    Visst händer det några allvarliga olyckor med kite varje år världen över, tror inte det går att komma ifrån det eftersom det handlar om fart, höga hopp och folk som kör nära land i fel vindar.

    Men att påstå på något sätt att det är en livsfarlig sport är fel!

    Går du en kurs hos en seriös kiteskola och lär dig hantera en kite på rätt sätt och lär dig förstå vindar/väder så är kitesurfing inte på något vis farligare än windsurf så länge du inte själv är oaktsam och surfar/hoppar nära hinder och land.

    Kitesurfing är bara en farlig sport om den som surfar är farlig, kan likna det med vattenskoter, en livsfarlig pryl i händerna på fel person…

    Det var inte min avsikt att avskräcka någon att börja med kite. Jag tror att frågeställaren själv kan bilda sig en uppfattning av vad som passar denne bäst.

    Känns inte som den här tråden skall vara en diskussion om vad som är farligast.

    Läs gärna igenom mitt och ditt inlägg igen, hoppa gärna över personliga påhopp i fortsättningen.

    Johan

  • surfslusken

    Medlem
    22 juli, 2007 vid 00:04

    Jag skulle alla gånger valt kite. De e både roligare o coolare.

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 juli, 2007 vid 04:31

    @walle 399125 wrote:

    Men att påstå på något sätt att det är en livsfarlig sport är fel!

    Går du en kurs hos en seriös kiteskola och lär dig hantera en kite på rätt sätt och lär dig förstå vindar/väder så är kitesurfing inte på något vis farligare än windsurf så länge du inte själv är oaktsam och surfar/hoppar nära hinder och land.

    Kitesurfing är bara en farlig sport om den som surfar är farlig, kan likna det med vattenskoter, en livsfarlig pryl i händerna på fel person…

    Köper nog inte riktigt de jämförelserna… Kite har säkert blivit mindre farligt med de nya prylarnas säkerhetssystem men kite är ändå en relativt riskfylld sport. När något går fel, t.ex. plötsliga vindbyar, fel på prylarna, allmän klantighet, då kan det vara farligt. Det finns ganska många sätt att skada sig själv och andra på om man gör fel med en kite, med windsurfing är det inte så mycket som kan gå illa. Är man extremt försiktig är säkert skaderisken väldigt låg även med kite men det sköna med windsurf är att man kan ha vilka gamla prylar som helst och klanta sig nästan hur mycket man vill och det är ändå OK safe. Windsurf skulle jag tro är mest adrenalin i förhållande till risk, jämfört med alla andra sporter! Så det är nog en ganska viktig del i valet mellan att börja kitea eller windsurfa. Kite känns ganska spännande (läskigt tycker vissa) från början och kräver att man är försiktig för att vara OK safe, och man måste ha någon som lär en ordentligt (alltså typ gå kurs). Windsurf känns ganska tryggt och kanske ospännande i början och är alltid OK safe och du kan lära dig själv utan problem.

  • noak

    Medlem
    23 juli, 2007 vid 09:25
    Erki;398714 wrote:

    Oops! Jag tror jag håller mig till vindsurfing 😀

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kitesurfing eller Vindsurfing??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.