Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

  • rydstrom

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 11:24

    Nej du ska nog inte köpa grejer från 04/05, håll dig till grejer 07 och senare skulle jag säga. Jag väger ca 72 kg och kör 11m och 7m, har aldrig behövt mer, jag skulle vara tveksam till att du som nybörjare behöver en 14m, bättre att gå på runt 11-12m så du inte blir överriggad i första taget. Köper du ordentliga grejer i början så håller de längre. Jag hade nog satsat på den där slingshoten, de är schyssta kites. Kör själv EH, om du är i halmstad nån gång så kan du få prova mina.

  • caalle

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 09:27
    Jonty;644675 wrote:
    Skrev fel såg jag, revan är på 9an, är lagad men skulle behöva bättra på den lite. Finns en man borta vid Kovik som visst ska vara väldigt duktig. 14 är hel men lagad i duken av segelmakare. Så båda kitesen är i flygdugligt skick men inte i nyskick. Har bara en bom så i så fall säljer jag bägge för en vettig peng. Kom förbi och kika på dem när du kommer till ön, bor borta mot Kneippbyn.

    Okej, åker hem i början av mars, hör av mig då så kommer jag gärna förbi. Är dock på jakt efter något rätt (kanske för?) billigt som jag skrivit tidigare i tråden, även om jag vet att det bör läggas en bra peng första gången. Men kommer gärna bort o kollar och hör vad du vill ha för dem!

    Förresten, du har ingen bräda du vill bli av med också?

  • caalle

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 09:24

    Kommer med ytterligare frågor till er nu!

    Har nämligen hittat en våtdräkt, 3mm är den, vilka tider på året kan man tänkas ha den? Jag har förstått att man bör ha en tjockare på vinterna men skulle den funka under hösten i alla fall?

    Det är en o’neill med långa armar samt ben.

  • pjoter

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 11:43

    3mm duger bara till sommaren i sverig om du inte är riktigt varmblodig.
    Då vi mestadels är blöta och står i vinden måste man ha dräkt sågott som året runt i sverige. Skaffa en 5/3a gjord för surfng så klarar du dig stora delar av året. på vintern kan det bli lite kallt men då kan man komplettera med underställ och så. På sommaren funkar en 5/3 också bra, de gånger det är för svettigt kan du alltid släppa in lite vatten eller köra i shorts.

  • caalle

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 11:51
    pjoter;645326 wrote:
    3mm duger bara till sommaren i sverig om du inte är riktigt varmblodig.
    Då vi mestadels är blöta och står i vinden måste man ha dräkt sågott som året runt i sverige. Skaffa en 5/3a gjord för surfng så klarar du dig stora delar av året. på vintern kan det bli lite kallt men då kan man komplettera med underställ och så. På sommaren funkar en 5/3 också bra, de gånger det är för svettigt kan du alltid släppa in lite vatten eller köra i shorts.

    Okej, vad innebär då 5/3? Vill ju kunna åka i allafall tidigt på hösten och våren förutom sommaren då…

  • jonty

    Medlem
    28 januari, 2011 vid 14:52

    5mm runt mage/rygg, där det behövs extra värme, och 3 mm vid ben och armar där rörligheten prioriteras mer. Kör själv på en Mystic crossfire 5/3, aldrig frusit om kroppen, kitat i ner till ca 4-5gradigt vatten och det som blir kallt är fingrar och tår… Har kört med ull-underställ under då det varit så kallt och det hjälper bra mycket. Sommaren blir min lite varm men bara att doppa sig som Pjoter säger.

  • pjoter

    Medlem
    29 januari, 2011 vid 09:00

    Med risk för att vara en nördig besserwisser så betyder 5/3 att den är 5 på tjockaste stället och 3 på tunnaste. 🙂
    Finns alltså neopren i olika tjocklekar däremellan beroende på vart på dräkten det är. Kanske inte på Lidl-dräkter men exempelvis mystic gör så.
    Vill du veta mer om just detta och annat som har med våtdräkter att göra så kontakta gärna mr Kent på ontopsports.com. 🙂
    Det han inte kan om våtdräkter är nog knappt ens framforskat…

  • jonty

    Medlem
    29 januari, 2011 vid 09:45

    och då vi ändå åkt in på våtdräkter, finns det något tips på grymma våtsockar? Max 2 mm?

  • loken

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 10:42

    Jaha…tanken var då att ta upp kitesurfingen igen. Jag gjorde ett tappert försök sommaren 2005, det gick sådär. Det föll på att jag bodde långt in i smålands skogar och man hade inte någon tillgång till bil att åka till havet med. Då körde jag på en Cabrinha c02 17kvadrat. Ett stort jävla schabrak var vad det var! Jag kom så långt så jag kunde ta mig från punkt A till B. Har åkt en del wakboard, snowboard osv så brädbalansen har jag hyffsat koll på.

    Nåväl….kitesen verkar ha utvecklats en hel del från när jag körde. Vad borde jag satsa på för utrustning i sommar? Det verkar som kitesen har gått ner lite i storlek? Det här med full depower, hur funkar det? Går det att starta, landa kiten själv?

    Blev lite mycket frågor nu men det var ett tag sen jag var insatt i ämnet.

  • lasurf

    Medlem
    16 februari, 2011 vid 19:33
    Caalle;644671 wrote:
    Det låter väldigt intressant tycker jag! Är det svårt att bättra på lagningen själv? Du bor på Gotland alltså? Kommer hem om ca en månad och passar gärna på att kika på kitesen då, men ungefär vilket pris hade du tänkt dig, för den trasiga 14kvm?

    Kolla i in http://www.lasurf.se
    nya grejor till bra pris

  • blizzy

    Medlem
    17 februari, 2011 vid 17:12
    Lasurf;647095 wrote:
    Kolla i in http://www.lasurf.se
    nya grejor till bra pris

    Jag gillar detta citat från LaSurf:

    Quote:
    “- “NYA” Full Suspension
    Knuffar fram pekar bogsera mot vingspetsar för att skapa känsla och stämning egenskaper liknande C-kite. Ger en jämn direkt styrning och makt leverans. Rengör och hårt i framkant för att maximera prestanda.”

    Google translate?? :laugh:

  • caalle

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 11:03

    Nu ar jag tillbaka med lite nya fragor! Har fatt tag pa kiteutrustning (tack Jonty 🙂 ) men saknar annu sele. Har hittat en, har pa surfzone, for 600 kr, en mystic warrior sele ar det. Ar det en sjysst sele? Funkar den bra for 5 linorskites?

  • danger

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 17:10

    Har en Mystic Warrior II. Den är grymt skön!
    Funkar hur bra som helst!!!

  • lima-ko

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 20:17

    Jag kör också Mystic Warrior II, trivs jäkligt bra med den.

  • pjoter

    Medlem
    10 mars, 2011 vid 22:05

    warriorselen är bra. både 1,2 och 3.

    Dock behöver ju inte det betyda att den passar precis alla. Vi har rätt olika ryggar så på distans är det svårt att säga om en sele kommer sitta som en smäck på dig eller inte.
    Men generellt kan jag väl säga att på de flesta “normala” personer passar en warrior i rätt storlek fint. Det som kan vara med warrior 1 är att den kan uppfattas lite klumpig om man ska sätta de fetaste grabarna, men där är väl inte du än kanske.. 🙂

    edit, selen har inget med kiten att göra så du behöver inte tänka på om den passar ihop med kiten, det ska alla selar göra. Det viktiga är att den passar bra på dig. Kiten sitter bara i en krok som alla selar har. Det enda du ska tänka på är att vissa vindsurfselar inte är gjorda för de krafter som finns inom kitesurf så de kan gå sönder. Men warrior är en kitesele så där är det inga problem.

    Kolla gärna in http://www.ontopsports.com om du vill läsa på lite mer om mystic grejerna. Kent som importerar dem har världens seriösaste produktbeskrivningar. 🙂

    edit 2, 🙂 när du köper beg sele kolla noga så alla remmar mm är i riktigt gott skick. Har själv haft en sele där remmen gick av, det kan gå riktigt illa för då sticker alltihop eftersom safetyn också sitter fast i selen.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kiteutrustning, nybörjarfrågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.