Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Klagshamn – Grymt kiteställe!

  • Klagshamn – Grymt kiteställe!

    Publicerad av andersw på 16 april, 2009 vid 21:53

    Ni måste testa. Det är kanon! Plattvatten, långgrunt och gott om plats. Dessutom funkar det i alla vindriktningar utom nordliga. Riktigt bra att rigga på gräs oxå. Perfekt för nybörjaren eftersom det är knädjupt (längst hela kusten). Perfekt för avancerade som vill göra trix. Blåser det västliga vindar finns det också chans för härliga vågor lite längre ut.

    Det som är tråkigt är att Klagshamns Vindsurfingklubb har satt upp skyltar att kitesurfing är förbjudet på området. Men varken kommunen eller länsstyrelsen stödjer det förbudet. Så det är inget att bry sig om. Länsstyrelsen uppmanar alla att utnyttja området för vattensport. Dessutom gäller ju allemansrätten i Klagshamn också! Så, med gott omdöme och hänsyn kan både vindsurfare och kitare surfa här. Det fungerar ju faktiskt på alla andra spots.

    Ses på vattnen.

    PS. Kolla in några schyssta grabbar i Klagshamn [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Ks2jGvdyUZU[/ame]

    larssa svarade 14 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • skotten

    Medlem
    17 april, 2009 vid 11:32

    hehe I saw you guys out there yesterday.. cabrinha and EH right?

    As a noobie spot, its not really ideal, as you guys know there are heaps of stones there, not all have been marked that are just under the surface – it only takes one to ruin your day : )

    I think the main reason we dont surf there though is because of a certain fat old dude that hates kitesurfers and will try to crash into you.. so we basically just let them have their stone hell to themselfs…

    Looked like you guys were having a mellow evening surf though : )

  • egget_

    Medlem
    17 april, 2009 vid 13:34

    Jepp, det var en riktigt skön och soft session. Något byigt, men vattnet var platt och trevligt – skönt med omväxling från vågorna nere i Falsterbo.

    Inga windsurfare kom och försökte döda oss, men de hade lämnat en liten lapp på vindrutan när vi kom tillbaka till bilarna där det stod att de minsann inte vill ha “sitt” område som kiteparkering – hur de nu kan göra det när det inte är deras privata mark 🙂

    /Egg

  • skanepaul

    Medlem
    17 april, 2009 vid 15:01
    egget_;541125 wrote:
    Jepp, det var en riktigt skön och soft session. Något byigt, men vattnet var platt och trevligt – skönt med omväxling från vågorna nere i Falsterbo.

    Inga windsurfare kom och försökte döda oss, men de hade lämnat en liten lapp på vindrutan när vi kom tillbaka till bilarna där det stod att de minsann inte vill ha “sitt” område som kiteparkering – hur de nu kan göra det när det inte är deras privata mark 🙂

    /Egg

    Seriöst, gjorde dem det?? 🙂 🙂 Vilka nollor!

  • olle-2

    Medlem
    17 april, 2009 vid 15:07

    grym rulle du hittat anders! 😉

  • adde

    Medlem
    17 april, 2009 vid 16:32

    Utan att lägga någon värdering i detta. Vindsurfingklubben arrenderar marken av kommunen, dvs gräsplätten vid klubbstugan och bakom bommen. Det är ett fantastiskt surfställe med underbara gräsytor och tillgång till toalett och anledningen till att det är så är att vindsurfklubben har hållit till där i massor av år och lagt ned massor med pengar och tid i detta.

  • beamon

    Medlem
    17 april, 2009 vid 17:37
    adde;541155 wrote:
    Utan att lägga någon värdering i detta. Vindsurfingklubben arrenderar marken av kommunen, dvs gräsplätten vid klubbstugan och bakom bommen. Det är ett fantastiskt surfställe med underbara gräsytor och tillgång till toalett och anledningen till att det är så är att vindsurfklubben har hållit till där i massor av år och lagt ned massor med pengar och tid i detta.

    Hej Adde,

    Jag har ännu aldrig kitat i Klagshamn men tänker prova på då området verkar intressant. Jag vill inte orsaka några onödiga konfrontationer med vindsurfare så jag undrar om det finns några bra “regler” kring var respektive sport ska rigga och surfa?
    Har många gånger delat yta med vindsurfare i Höllviken, vid väg 100 och i Kämpinge, och där har jag inte upplevt att det varit några problem. Ytan i Klagshamn borde väl rimligtvis räcka till för alla eller finns det något gammalt bråk som påverkar inställningen? Är den i så fall aktuell idag eller är det bara en inbillad fientlighet?

    Underlättar det om man blir medlem i surfklubben eller är den bara öppen för renläriga vindsurfare? Kanske dags för en Kite-sektion i surfklubben 😉

  • tomw

    Medlem
    17 april, 2009 vid 18:26

    Jag har varit där en gång med 5-6 vindsurfare ute. Inget problem.

    Det är helt sjukt och typisk svensk att man tror att det går inte samsas. På Naxos har man 50 vindsurfare och 25-30 kitare ute på mindre yta och det funkar bra- i 30 knop vind.

    I regel, om man håller sig längre in i land- där det förgrunt för vindsurfare- (downwind). Om man få problem och dumpar kiten drivar man inte in i vindsurf zonen.

    Om vi kitare vill kita där borde vi markerar stenarna- det är rätt många längre in.

    Parkera ute vid den aslfalterat vägen, 500m innan grusvägen till VS klubben och promenerar söderut 500m till ett gräsplätt- lite svårt att hitta, men efter första trip vet man.

  • call3

    Medlem
    17 april, 2009 vid 18:37

    Sweet film 🙂

    Har varit där flera gånger och har aldrig haft några problem med andra surfare.
    Flesta gångerna vi har varit där är det ingen eller någon enstaka som windsurfar och man hejjar och ser glad ut.
    Vinter halvåret brukar vi låna lite av utrymmet som klubben har(på land, är ju ingen där 🙂 ) men på sommaren riggar vi 200-300m öster om deras område.

    Finns gott om utrymme på vattnet för alla.. stenarna är några stycken och är lätta att undvika om man tar en runda och kollar dem först.

    /Calle

  • egget_

    Medlem
    17 april, 2009 vid 19:18
    adde;541155 wrote:
    Utan att lägga någon värdering i detta. Vindsurfingklubben arrenderar marken av kommunen, dvs gräsplätten vid klubbstugan och bakom bommen. Det är ett fantastiskt surfställe med underbara gräsytor och tillgång till toalett och anledningen till att det är så är att vindsurfklubben har hållit till där i massor av år och lagt ned massor med pengar och tid i detta.

    Ja, de arrenderar marken (vilket tydligen är tveksamt det också), men det är inte så att de kan förbjuda utövare av andra vattensporter att vara där också. De får ej heller sätta upp bom för att hindra infart på området.
    Anders har kollat med en jurist som meddelade att surfklubben har ansökt om att förbjuda kitesurfing (han tog fram diarienummer och alla papper) – det blev dock avslag i samtliga instanser.
    Juristens råd var att om de av någon anledning skapar problem för oss fredliga kiters så kan vi be dem polisanmäla vederbörande – enda konsekvensen av det är att de får punga ut en massa pengar.

    Nu är jag inte ute efter att terrorisera vindsurfarna – jag har stor respekt för de allra flesta, de är människor precis som vi – men det är inte samma sak som att vi ska dra ner byxorna och låta dem köra över oss. Jag tycker vi borde kunna samexistera fredligt, det gör man ju överallt annars.

    /Egg

  • skejtar_henke

    Medlem
    17 april, 2009 vid 23:57

    Jag har vairt där ett par gånger.. Tycker det är en skitspot… ´dock så kan det blåsa där när det inte blåser nån annan stans.
    Brukar inte vara några problem med vindsurfarna men jag har vairt med om när du försökt köra på kitare… Detta har jag sett med egan ögon …

  • olle-2

    Medlem
    18 april, 2009 vid 06:04
    skejtar_henke;541238 wrote:
    Jag har vairt där ett par gånger.. Tycker det är en skitspot… ´dock så kan det blåsa där när det inte blåser nån annan stans.
    Brukar inte vara några problem med vindsurfarna men jag har vairt med om när du försökt köra på kitare… Detta har jag sett med egan ögon …

    De senaste 4 åren är jag nog den som surfat Klagshamn absolut mest. Jag har inte ens upplevt tendenser till det du beskriver Henke. Tvärtom har jag haft många sessions med mycket bra stämning på vattnet.

    Jag vet att det var ganska turbulent för 7-8 år sedan i samband med en incident som det finns lika många versioner av som surfare. Hoppas att denna incident blir preskriberad någo gång så att vi kitare iallafall kan få parkera på östra delen av parkeringen och gå till vår launch 200 m bort.

  • andersw

    Medlem
    18 april, 2009 vid 06:31

    Det är precis så som egget beskriver.

    Arrendekontraktet är inte ett kontrakt om ensamrätt på området utan snarare ett tillstånd att utnyttja området. Vilket i praktiken betyder att alla får vara där. Bommen som hindrar alla för att köra in och den fientliga skylten är oxå tveksamma! De bygger bara på en vi och dom känsla.

    Klagshamn är ett kanonområde för vattensport. Och nu har kommunen snyggat till och satsar på att utveckla området. Låt oss tillsammans göra det till ett aktivt område för alla. Tänk om vi kunde locka dit lite intressanta evenemang och tävlingar.

  • hugeo

    Medlem
    18 april, 2009 vid 07:10

    skabbigt där, men ja det blåser aningen bättre än på andra ställen

  • kapten-k

    Medlem
    18 april, 2009 vid 09:54

    Jag windsurfar där ofta, och har inte upplevt kitare som nåt problem, nu är jag inte medlem, men hade kitare märkt upp stenarna österut så hade jag som speedare blivigt glad!

    Det enda problemet som jag kan tänka mig bli är när nybörjar kitare driver ner i vind och in bland vindsurfare, bara man väjer tydligt så är det lungt, jag har själv möt en kitare i habo som inte väjde när jag låg på en slör på styrbord i ca 30knop, jag fick väja och lägga mig under riggen. då jag tycker det är läbbigt med kite linor.

  • olle-2

    Medlem
    18 april, 2009 vid 12:10

    Det är för grunt för att windsurfa längre in såvida vattnet inte är onormalt högt. Vi kommer nog inte att markera stenarna då bojar/stolpar innebär potentiel trassel/fara vid krash i närheten.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Klagshamn – Grymt kiteställe!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.