Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Klasser? åldrar inom Formula?

Taggad: 

  • Klasser? åldrar inom Formula?

    Publicerad av billing90 på 2 april, 2007 vid 18:25

    Hejsan!

    Är en riktig nybörjar på detta ämne men skulle väl kanske vara kul att testa på ett race nästa år när man har övat in lite teknik. men hur ligger det till är det olika klasser eller åldrar inom svensk fomrula racing?

    Tack på förhand !

    / Joakim

    billing90 svarade 17 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • swe131

    Medlem
    3 april, 2007 vid 09:25

    7. DIVISIONER
    Gäller endast Formula klassen.
    7.1 Pro/senior
    7.2 Master
    7.2.2 En Master är en man som är född 1971 eller tidigare
    7.3 Ungdom
    7.3.1 En ungdom är en tävlande som är född efter 1988
    7.4.Dam

    De flesta som seglar är nog 30+.

    Det finns ingen juniorer eller dam klass, endast enstaka seglare i dessa klasser, de flesta seglar i senior eller master klassen.

  • jox

    Medlem
    3 april, 2007 vid 14:33

    Kan man segla i senior eller mastertävlingarna om man endast har juniorlicens?

    /Jocke

  • bjarke

    Medlem
    3 april, 2007 vid 15:47

    Master er en klass man måste väre en viss ålder for at delta i. Däremot lär det inte väre nåt hinder for att segla i Senior-klass även om man är junior. Junior-klassen finns ju mest for at man skal släppa att segla med seniorarna. Om man hängar med (eller seglar ifrån..) dom borde det ju väre fritt främ.

    I Skandinavia seglas dessa klasser ofta (alltid?) tilsammans; annars kommer det nog bli lite väl lite seglare på startlinjen. Klasserne finns mer for att dela upp i rangering. På så sätt kan du t.ex. vinna juniorklassen även om du kanskje kom 5:a i tävlingen, om alla andre var seniorar eller masters.

  • billing90

    Medlem
    3 april, 2007 vid 17:15

    Då har jag nog fått en liten hum om hur det ligger till. Rekommenderar ni någon tävling man kan åka och titta på i Stockholmstrakterna?

  • jox

    Medlem
    3 april, 2007 vid 17:44

    Kolla in mellansvenska cupen i första hand, sen går det en tävling i Stockholm i slutet av maj som också kan vara värd att spana in. Om du har ett formula kit så kan du ju alltid testa att dra ut på banan. Jag hade tänkt att premiärtävla då i Stockholm och kolla om man kan ta sig runt banan…

    /Jocke

  • billing90

    Medlem
    3 april, 2007 vid 17:47

    Okej! Har tyvärr inte ett formula kit. Får min beställda Go-bräda imon som jag ska börja träna på, Har dock vindsurfat innan. Vilken klass kommer du premiärtävla i? hur gammal är du?

    /Joakim

  • jox

    Medlem
    4 april, 2007 vid 08:36

    Alright!
    Jag tänkte börja tävla i formula i år och köra i mellansvenska och i SWT nån gång. Är 19 år och seglar mestadels söder om södertälje…

    /Jocke

  • billing90

    Medlem
    4 april, 2007 vid 14:40

    Okej ! verkar riktigt kul! var seglar du mestadels någonstanns när du håller dig i dem trakterna?

  • jox

    Medlem
    4 april, 2007 vid 23:05

    Beror lite på vindriktning men oftast när det blåser väst-sydväst så håller jag till vid Södertälje vindsurfingclub http://www.telgesurf.se som ligger i Farstanäs utanför Järna. Kika in på hemsidan för mer info. Annars vid nord/nordväst så brukar Sandvikens brygga fungera bra (ligger vid Enhörna, väst om södertälje) som är ett spot i mälaren… Var håller du själv till?

    Ett tips angående formulan är ju att du har ett segel som är runt 10 kvm eller större, tänkte om du ville pröva. Annars kan det bli lite svårt att komma runt banan eftersom dessa race körs i vind från 4 m/sek eller nått sånt…

    /Jocke

  • billing90

    Medlem
    5 april, 2007 vid 05:28

    Okej! Är ju en renodlad nybörjare i nuläget men jag kommer nog köra i erstaviken m.m. men man får väl ta sig till södertäljes vindsurfingclub någon dag.

    /Joakim

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Klasser? åldrar inom Formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.