Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Knäproblem!!??

  • Knäproblem!!??

    Publicerad av anonym-anvandare på 19 september, 2005 vid 06:24

    Var ute i Onsdags och hade en utav de bästa dagarna på
    länge, dessvärre så landade jag lite hårt och fel efter
    en “lätt” överroterad och det smällde till i högra knät!
    Vid läkar konsultation konstaterades att ligament och
    korsband töjts ut!

    Har någon här erfarenhet av detta, och vet vad man kan
    göra för att påskynda läkning, alt segla med stöd isf vilken
    modell?

    Känner en skaplig instabilitet vid belastning men det gör
    inte ont varje gång jag belastar knät längre!

    Någon son vet????

    MVH/// J.S.

    bergelin svarade 18 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2005 vid 06:27

    Något som kommer att bli viktigt för dig är att träna upp muskulaturen runt knät. Ta helst kontakt med en sjukgymnast eller idrottsläkare för ett bra program. Du fick inte reda på det av läkaren?

    Ha respekt för denna typ av skada!

    Träna På!

  • styret

    Medlem
    19 september, 2005 vid 07:12

    mackan smällde av lite korsband och grejer nere på margarita i vintras så när han var hyffsad i knät igen fick han börja köra med knäskydd utanpå våtdräkten. ha hade tur att han känner en ortopedtekniker som kirrade det åt honom , men gå till sjukgymnasten, om du behöver ett sånt så lägger dom säkert en remis till teknikerna.

  • billie

    Medlem
    19 september, 2005 vid 07:19

    Ta det lite lungt med surfingen några veckor tills du känner att du fungerar normalt så att du inte töjer korsbanden så de släpper eller går av.

  • farbror_j

    Medlem
    19 september, 2005 vid 08:10

    Du kan påskynda läkningen genom att helt enkelt sitta och svänga med benet (ökar cirkulationen) och stå på ett ben (får igång de motoriska enheterna och koordinationen (balansen)). Upplever du det inte som någon utmaning att stå på ett ben, gör det ändå och blunda. Efter någon vecka kan du börja böjja lite lätt på benet du står på.

    Lycka till och tänk på att ett av de största problemen är att vi som skadar oss ofta börjar för intensivt efter en för dålig rehab, vilket ofta leder till nya skador. Då du känner dig ofta ungefär lika lång tid kvar för att få en bra rehab. Tyvärr.

    Lycka till

    mvh Jörgen

  • canoya

    Medlem
    19 september, 2005 vid 11:53

    Jag har ett knä som är lite instabilt efter att ha vridit det i samband med en krock på cykel. Jag har märkt att det blir mer stabilt om jag inte har benet helt sträckt utan har lite böj på knät. Jag har fått stöd för den teorin av en kompis som har pajat knät på volleybollplan (Avslitna korsband). Han har ett knäskydd med metallskenor med led på sidorna om knät vars uppgift är att se till att han inte rätar på knät helt. Så länge han har lite böjt knä är det stabilt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2005 vid 19:29

    Det låter på din beskrivning som om du skadat sidoledbandet och främre korsbandet. Sidoledband läker på ca 6-8 v och under denna tid är det viktigt att du undgår sidovacklingar och att du så snabbt som möjligt tränar upp muskulaturen runt knät (ta kontakt med sjukgymnast!!). Främre korsbandet läker inte men det är inte säkert att skadan är så stor att du får instabilitetsbekymmer. Skulle du uppleva knät som instabilt framöver så kan man absolut överväga operation. Var bara medveten om att det är ca 6 mån rehab träning efter operationen. Att hitta ett knäskydd som ger tillräcklig stabilitet utan bli otympligt vid “aggressiv” segling tror jag är svårt, men du kan alltid diskutera saken med en ortopedtekniker.
    Kort sagt: träna på, vänta 6-8 v, prata m ortopeddoktor om du inte är nöjd med knät efter detta.

    /Mats

  • argulander

    Medlem
    19 september, 2005 vid 20:06

    Har Du genomgått magnetkamera eller artroskopi (dvs titthålsoperation)? Om man inte gjort något av detta så är det svårt att uttala sig säkert speciellt om främre korsbandet, det blir ofta felaktig diagnos om man bara litar till sk klinisk undersökning (dvs känna klämma och bända på knät), även en van undersökare kan göra felbedömningar. Fö så blir främre korsbandet mindre sällan “uttänjt” vanligen så går det antingen helt av eller håller. Se alltså till att Du har en säker diagnos först innan man bestämmer behandling. MVH Klas (Som är ortoped)

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2005 vid 20:46

    Jag har kört av främre korsbandet i både vänster och höger knä, dock i samband med skidåkning. Jag tycker de flesta råden man kan ge redan givits nedan. Jag kan inte nog betona vikten av att snabbt komma i kontakt med en bra sjukgymnast och sedan träna hårt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2005 vid 20:57

    Jag opererade främre korsbandet i vänster knä för 14 år sen.
    Vill du hålla knäna i trim efter en skada så prova spinning.
    Håll dig även ifrån sporter där man springer efter en boll.

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2005 vid 05:08

    Tack för alla svar!
    Det visar sig återigen att det finns en hel del kompetenta
    människor på detta forum!

    Jag har nu förstått att detta inte var att leka med.
    Var på koll igår igen och då upptäckte man
    vid provtagning att det möjligtvis var en propp i benet!

    Efter en evighets väntan på ultraljud så konstaterades att
    en bristning på vadmuskeln förelåg, och därför krampar och stasar benet.

    Det verkar dessvärre som om jag nu inte får vara med om någon blåst innan December frown.gif

    Å andra sidan så blåser det ju mest i dec-januari!

    Om man nu skulle råka (hypotetiskt alltså) ut och köra
    lite och man märker att det inte går, är det inte bara
    att ge sig och ta sig in. Eller sabbar man knät för all
    framtid????

    Sambon blir vansinnig på dessa funderingar, men ni vet ju
    vad jag menar smile.gif

    MVH/// J.S.

  • surfen

    Medlem
    20 september, 2005 vid 06:19

    Svar till:


    Det verkar dessvärre som om jag nu inte får vara med om någon blåst innan December frown.gif

    Å andra sidan så blåser det ju mest i dec-januari!

    Om man nu skulle råka (hypotetiskt alltså) ut och köra
    lite och man märker att det inte går, är det inte bara
    att ge sig och ta sig in. Eller sabbar man knät för all
    framtid????

    [/ QUOTE ]

    Det finns ett ordspråk som lyder “Är huvudet dumt så får kroppen lida”;=) Tycker du ska lysna och se vad läkarna kommer fram till, säger dom träna lätt utan belastning gör det, säger dom vila så vila. Vad är ett par gånger med surf? Om det slutar med att det blir slutkört med all surf för flera år. Samla istället ihop massor av plusspoäng nu tills du blir bra så ska du se att tjejen håller sig lugn också. Sen har du massor att bränna när du kan ge dig ut på vattnet igen. Från en som varit i klorna på ortopeder och fortfarande är. Har alltså ej lysnat på min kropp.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2005 vid 07:58

    Ett svar på din hypotetiska fråga (som för ett surffreak blir mer än hypotetisk när det börjar blåsa på):
    Om det nu är så att du har en relativt lindrig knäskada där främre korsbandet är helt och meniskerna klarat sig så är risken stor att du drar på dig en allvarligare skada om du åker ut och surfar (eller spelar fotboll, innebandy, basket mm) innan skadan läkt ut. Och då blir det i värsta fall ingen segling nästa säsong heller. Tyvärr. Så lyd gärna de kloka råd du fått hittills!
    Christer O (Tungsurf, allmänläkare och kronisk backdoktor i Kungsberget)

  • bergelin

    Medlem
    20 september, 2005 vid 09:05

    Tjena..

    Mycket bra är sagt här nu men jag måste bara nämna att du INTE skall dra ut och “testa”. Detta kommer att förvärra skadan och kan tillochmed göra att ledbandet töjs ut ytterligare/ går av helt.

    Tänjde ut mitt högre inre ledband när jag lirade fotboll på Irland och fick direkt hjälp av sjukgymnast ett par gånger i veckan. Ändå tog det lång tid innan jag var på fotbollen igen, men har efter den träningen förstått att min fotbollskarriär nog är över, tu dock att jag är tvåfotad. KAn inte använda min högerkanon längre. smile.gif

    Ledband och in synnerhet korsband är inte att leka med, var överdrivet försiktig!! Men börja träna knäet lätt direkt genom tillexempel balansövningar annar förlorar man muskler fort och läkeperioden tar längre tid. Se till att du har världens starkaste lårmuskler innan du drar ut nästa gång. smirk.gif

    Lycka till // Erik

  • feg

    Medlem
    20 september, 2005 vid 18:39

    Fan, jag lider med dig.

    Har också enorma problem med mina knän dock utan röntgen osv ännu, väntar på remissen (fan vilken tid det tar).
    Efter att ha läst tråden vågar jag fan inte surfa mer innan jag vet mer om mina knän… Trots att jag levt med dem i detta omväxlande dåliga och ännu sämre skick i ca 10 år.

    /feg

  • johanc

    Medlem
    20 september, 2005 vid 21:00

    Tja!

    Ett korsband kan man klara sig utan förutsatt att man inte har tänkt att syssla med kontaktidrotter, bara man rehabiliteras bra. Däremot skulle jag kraftfullt avråda från att “gå ut och testa” innan du är färdigrehabiliterad. Risken du löper då är att du skaffar dig meniskskador, fler ligamentskador eller t.o.m. broskskador i knät. Du har då förvandlat en skada med god prognos och goda möjligheter till operativ behandling till en riktigt sjuk led som aldrig blir bra igen.. Men vafan.. det är ditt knä….

    MVH

    JohanC

    (en av Haga-Ortopederna tongue.gif)

    Vill du läsa mer finns t.ex Orthogate eller UConn .. Lycka till!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Knäproblem!!??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.