Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing knop för bom

  • knop för bom

    Publicerad av Oregistrerad på 13 juni, 2006 vid 16:46

    Hej,

    Har två gamla vindsurfingbrädor som jag tänkte köra lite med i sommar (Den ena är en Tiga och den andra vet jag inte märket på). Dock är det så att bommarna inte har något “snabbfäste” utan det verkar som att man skall knyta fast dem på nåt vis. Men hur? Vad för slags knop skall man använda?

    Hoppas någon vet hur det funkar på såna här gamla veteranbrädor.

    Mvh
    Anton

    stang svarade 17 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • fnassel

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 17:18

    Vet inte så mycket om knopar! Finns det ingen cleat fram på bommen?
    Annars spelar väl valet av knop mindre roll! Det viktiga är att bomen sitter och det kunde man på mina “gammla” bommar lösa genom att man la bommen längs masten för att korta avståndet till fästpunkten då man fäste den vid masten och sedan man dragit fast i cleaten/gjort knopen fäller ner bommen i rätt läge, (med risk för att det knakar av helvete i masten) och får det då att sitta ganska bra.

    (Gick det där att förstå???)

    /Gammelsmurfaren

  • petter_f

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 17:41

    Okay, I’ll give it a go. (I may be repeating what Fnassel said)

    Put the sail over the mast and attach the downhaul. It might help to put some tension on this already now. You’ll find out later what works for you.

    Now, place the boom in front of the mast and sail running parallel to it with the small end of the boom in the area of the mast base/extension. The ‘bomfäste’ should be at the height you think you will need it, in the luff cut-out somewhere. You then take the rope that is attached to the ‘bomfäste’ (I forget what it is called) and wrap it around the mast twice and then back to the other side of the boom through a hole and through the cleat (small jaggedy tooth thing). If there are only small holes then there is another way to afix the rope but that’s a bit difficult to explain. If that’s what you have let me know.

    The next step is to then move the skinny end of the boom up to the clew of the sail in a sizzor action and tie off the sails outhaul. This sizzor tightens the bomfäste. If the boom seems sloppy then unsizzor the boom and tighten up the wraps around the mast and sizzor again to the clew. Naturally, don’t over tighten it either but this you will notice as you won’t be able to sizzer the boom back to the clew (outhaul).

    Hope this helps. If anything is unclear just fire more questions.

    Petter.

  • Knatte

    Gäst
    13 juni, 2006 vid 17:56
    Oregistrerad wrote:
    Hej,

    Har två gamla vindsurfingbrädor som jag tänkte köra lite med i sommar (Den ena är en Tiga och den andra vet jag inte märket på). Dock är det så att bommarna inte har något “snabbfäste” utan det verkar som att man skall knyta fast dem på nåt vis. Men hur? Vad för slags knop skall man använda?

    Hoppas någon vet hur det funkar på såna här gamla veteranbrädor.

    Mvh
    Anton

    kanske lättare att köpa en beg. bom med snabbkoppling om du hittar det. Vi pratar om några 100-lappar kanske och då får du en överlägsen känsla/funktion. De gamla bommarna och deras infästning var ju katastrofer:mad:

  • sumo

    Medlem
    13 juni, 2006 vid 18:04

    Den här då :tongue:

  • Zadix

    Gäst
    14 juni, 2006 vid 09:56

    Hoppar in i denna tråden, hoppas det inte gör något. Har nämligen samma problem! Gammal bräda (Mistral) utan något snabbfäste för boomen. Värt att nämna är att jag aldrig vindsurfat utan detta ska bli ett test för att se om det e min grej. Brädan var liksom gratis.. 🙂
    Men som sagt, nu ska skiten riggas upp…! Har en tamp som sitter stadigt runt masten som jag antar skall knytas runt boomen på något sätt för att fixera i höjd/sidled. Boomen har bara två hål och en cleat (men linan i masten är för tjock för att passa i denna..) Sen ska seglet spännas i andra änden, och där finns en ganska lång lina i seglet. Varför e den så jäkla lång? Även här sitter en cleat men den är för stor för denna linan…! Min första tanke var att jag satt boomen på fel håll, men det tror jag inte. För den tjocka tampen som sitter i boomen som används för att få upp segel+mast ur vattnet ska väl vara vid masten?!

    Om någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam. Ska försöka få lite bilder på eländet så kanske det bir lättare..!

  • canoya

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 10:05

    En del gamla bommar hade ett urtag (typ nyckelhål eller liknande) där man kunde fästa en tamp med knut på som man lagt dubbel runt masten. Om man som Petter och nån mer ovan skriver lägger bommen utmed masten och kopplar i tampen med knuten i urtaget ock sedan fäller upp bommen så kan man få det att sitta hyggligt. Lägg upp bilder på bomfronten här så kan du säkert få mer hjälp.

  • grozzny

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 12:28

    Lägger in bilder på mina bommar, hur tror ni att jag skall fästa nu på bästa sätt?

    Mvh
    Anton

    Om nu bilderna kommer med, de visar ju sig inte vid förhandsgranskning..

  • tsss

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 13:29

    släng skiten!!
    Om du kör själv med grejorna så lider du. Om du lånar ut så avskräcker du nån från w-surfing.
    lägg 300 spänn så får du bom med snabbkoppling och två segel från 90-talet

    Finns i Tyresö

    Tomas 0704442174

    grozzny wrote:
    Lägger in bilder på mina bommar, hur tror ni att jag skall fästa nu på bästa sätt?

    Mvh
    Anton

    Om nu bilderna kommer med, de visar ju sig inte vid förhandsgranskning..

  • fnassel

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 14:25

    Vad gäller bommen ovan så är den översta bilten den som sitter mot masten! och tanken här är att du skall ha en tamp som du gör en ögla av och knyter ihop med en vanlig skotåtta. Tampen lägger du runt masten och trär så att säga knopen genom sin egen ögla. Den skall då vara anpassad så att den är tajt då bomen ligger längs masten och knopen ligger i den lilla klykan i mitten fram. Sen är det bara att böja upp bomen och börja fästa bak!

    Den undre bilden är då bakbeslaget och till det är det bara att skaffa en lagom tamp och dra uthalet så mycket det går.

    Min giss är som många andra här säger att seglet är både gammalt och utseglat och det blir därför svårare att lära sig med dessa prylar, men gör ett försök och ge inte upp för det är skitkul när det väl börjar plana och då kommer du deffinitivt att vilja ha nya prylar!

    Gammelsmurfaren

  • jester

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 15:04

    Vad gäller bommen ovan så är den översta bilten den som sitter mot masten! och tanken här är att du skall ha en tamp som du gör en ögla av och knyter ihop med en vanlig skotåtta. Tampen lägger du runt masten och trär så att säga knopen genom sin egen ögla. Den skall då vara anpassad så att den är tajt då bomen ligger längs masten och knopen ligger i den lilla klykan i mitten fram. Sen är det bara att böja upp bomen och börja fästa bak!

    Är det inte bättre att göra tvärtom? Mao se till att få repet nedanför bommen och fälla ner bommen från toppen. Då vilar ju bommen på tampen, och infästningen blir lite stabilare. Vill minnas att jag gjorde så på det glada 80-talet…

  • stang

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 16:03
    Jester wrote:
    Quote:
    Vad gäller bommen ovan så är den översta bilten den som sitter mot masten! och tanken här är att du skall ha en tamp som du gör en ögla av och knyter ihop med en vanlig skotåtta. Tampen lägger du runt masten och trär så att säga knopen genom sin egen ögla. Den skall då vara anpassad så att den är tajt då bomen ligger längs masten och knopen ligger i den lilla klykan i mitten fram. Sen är det bara att böja upp bomen och börja fästa bak!

    Är det inte bättre att göra tvärtom? Mao se till att få repet nedanför bommen och fälla ner bommen från toppen. Då vilar ju bommen på tampen, och infästningen blir lite stabilare. Vill minnas att jag gjorde så på det glada 80-talet…

    Japp så gjorde jag när jag körde med sådana bommar!

    Värt att tänka på är att det blir en grym kraft mot masten när man drar ner den till “skothornet” på seglet. Se alltså till att tampen inte är för kort för då kan dy krossa masten.

    Jag har kört av ett par master på det sättet….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing knop för bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.