Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kolla er utrustning innan ni går ut

  • jonaish

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 15:10

    Köp inte Cabrinha… dyrt som fan om man ska byta jävla massa saker varje år!
    Är det så dålig kvalitet på Cabrinhas saker kanske?

    För daj som har spons på SP blir de ju billigt å nu när du hjälper dem med försäljningen blir det ju bra, men inte bra för dem som betalar fullt pris!

    Ingen kommer ha råd att ha kvar sin Cabrinha kite, om man ska hålla på så där å byta en massa delar…

    Det kommer bli billigare å bättre att elda upp sin kite, fråga själv vår lilla patrikol!!

  • eagletech19

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 15:34

    @bresky 399785 wrote:

    Jag förstår att gamla slitna linor kan gå av, men jag förstår inte hur nya linor kan göra “stor skillnad på hur kiten funkar”?

    Det är stor skillnad eftersom liner på 25 meter blir länge med tiden och inte lika bra i direktstyrningen.
    //R

  • eagletech19

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 15:42

    @jonaish 399791 wrote:

    Köp inte Cabrinha… dyrt som fan om man ska byta jävla massa saker varje år!
    Är det så dålig kvalitet på Cabrinhas saker kanske?

    För daj som har spons på SP blir de ju billigt å nu när du hjälper dem med försäljningen blir det ju bra, men inte bra för dem som betalar fullt pris!

    Ingen kommer ha råd att ha kvar sin Cabrinha kite, om man ska hålla på så där å byta en massa delar…

    Det kommer bli billigare å bättre att elda upp sin kite, fråga själv vår lilla patrikol!!

    Hej
    Jag hjälper bara personer som inte vet att det är viktigt att byta ut sina saker i tid.
    Shopparna tjänar inga pengar på reservdelar.Ren service

    Men snygg bild du visar

    //R

  • nundy

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 16:04

    @eagletech19 399797 wrote:

    Det är stor skillnad eftersom liner på 25 meter blir länge med tiden och inte lika bra i direktstyrningen.
    //R

    Borde väl bli mer direkt ju längre de är då det är mindre kvar att töja ut, eller?

  • skejtar_henke

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 16:06

    Typ så här.. Kolla så att chickenlopen inte håller på att gå av. Så att den inte hänger i två trådar.
    Inte gå ut då och tänka. A den håller nog. och så går den av och du kör kite i huvudet på nån.

  • eagletech19

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 16:16

    @nundy 399806 wrote:

    Borde väl bli mer direkt ju längre de är då det är mindre kvar att töja ut, eller?

    😀

  • jonaish

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 16:26

    @eagletech19 399802 wrote:

    Hej
    Jag hjälper bara personer som inte vet att det är viktigt att byta ut sina saker i tid.
    Shopparna tjänar inga pengar på reservdelar.Ren service

    Men snygg bild du visar

    //R

    Jag håller med dig om att det är viktigt att byta så fort som möjligt om tex linorna är i mkt dåligt skick, men för varje år är lite av att ta i om det inte är på väg att gå av!

    Hur mkt pengar tycker du att man ska lägga på reservdelar, till en kite som är beg (mer än 1-2år gammal) och en som är ny (1år gammal) ???

    Du gillar min signatur bild lr?

  • gh0st

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 16:46

    Bra post både som påminnelse och för nytt folk. Aloha.

  • swe22

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 17:11

    Bra sagt! En sak som man bör kolla upp särskilt är blocken somm sitter på leading edge på Cabrinha SB2. Dessa ligger rakt ner i sanden när kiten ligger på stranden, och sand i blocken sliter mkt på både bridle-linor och blocket.

    Eller flytta till Stockholm.. Här har vi inga långa fina stränder som sliter på prylarna. :crazy:

    (5/56 på blocken ibland är en bra grej)

    Ingen kommer ha råd att ha kvar sin Cabrinha kite, om man ska hålla på så där å byta en massa delar…

    Einstein.. Det är ingen som säger att du måste byta ut massa delar efter varje år, men du ska kontrollera grejorna med jämna mellanrum innan olyckan är framme. Det är ditt ansvar, inte cabrinhas, ozones, naishs eller vad du nu kör med.

    Hur lång tid det tar beror ju självklart på hur mycket du kör och vart. Kör du i sötvatten och riggar på en perfekt gräsmatta? Ja då slits det minimalt. Riggar du på en strand med vassa snäckor eller så, kanske det slits lite mer. Eller vad tror du?

    .

  • eagletech19

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 17:13

    @jonaish 399814 wrote:

    Jag håller med dig om att det är viktigt att byta så fort som möjligt om tex linorna är i mkt dåligt skick, men för varje år är lite av att ta i om det inte är på väg att gå av!

    Hur mkt pengar tycker du att man ska lägga på reservdelar, till en kite som är beg (mer än 1-2år gammal) och en som är ny (1år gammal) ???

    Du gillar min signatur bild lr?

    För det första var det fjellan som var vacker.
    Jag tror du själv vet vad det kostar
    Men om man byter ut alla delar på en kite blir det ca 1500-2000:- och då blir kiten nästan som ny.
    Jag personligen tror att om man kollar över sin utrustning noga så ser man lätt vad som behöver bytas ut.
    Du kan ju ha en kite som är använd 2gr men är 3år gammal och har tvättade slitdelar i kranvatten.
    Man kan hålla på hur länge som helst om man vill vända ut och in på det man skriver, men sunt förnuft och att hjälpa dom som inte själv kollar upp sin utrustning är ju nice:smile:

    Mvh Roger

  • eagletech19

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 17:17

    @SWE22 399825 wrote:

    Eller flytta till Stockholm.. Här har vi inga långa fina stränder som sliter på prylarna. :crazy:

    (5/56 på blocken ibland är en bra grej)

    Einstein.. Det är ingen som säger att du måste byta ut massa delar efter varje år, men du ska kontrollera grejorna med jämna mellanrum innan olyckan är framme. Det är ditt ansvar, inte cabrinhas, ozones, naishs eller vad du nu kör med.

    Hur lång tid det tar beror ju självklart på hur mycket du kör och vart. Kör du i sötvatten och riggar på en perfekt gräsmatta? Ja då slits det minimalt. Riggar du på en strand med vassa snäckor eller så, kanske det slits lite mer. Eller vad tror du?

    .

    Tack:smile:

    //R

  • gurra_g

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 17:37

    @psychonauten 399687 wrote:

    Varför? det gör väl inget om den pajjar när man är ute eller?
    I så fall kitar manju på fel strand i fel förhållanden, om man inte kan ta sig tillbaks med pajj chickenloop.

    Efter att ha varit med om att en styrlina gått av är jag jävligt noga med att köra med hela grejer… Spelar ingen roll om du är på en bra spot kan bli riktigt farligt ändå. I mitt fall var jag ute i vattnet o körde då en styrlina gick av o kiten började tokloopa. Han göra två loopar innan jag han fatta vad som hade hänt o löste ut…

    Bara tur att det inte hände på land…

  • wims_lkp

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 17:38

    @eagletech19 399802 wrote:

    Hej
    Jag hjälper bara personer som inte vet att det är viktigt att byta ut sina saker i tid.
    Shopparna tjänar inga pengar på reservdelar.Ren service

    //R

    Inte? betalade 1560 kr för mina North linor! Fick sen reda på av en annan återförsäljare i Lund att ja kunde få dom där för 600! Då va det försent att byta. Nästa år kör jag utan linor om de går av..

  • larssa

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 17:59

    Kloka ord från en klok man =)

    Åkte med en polare till Bornholm förra veckan och när vi kommit dit och skulle fylla på spolarvätska såg jag att hans ena framdäck var så slitet så väven syntes. Det däcket åkte av rätt fort kan jag säga!

    Är nog alltid bra att tänka till före…

  • backe

    Medlem
    24 juli, 2007 vid 20:30

    Helt klart att grunkorna slits och att man måste byta lite grejer (typ linor).
    En grej som dock stört mig (som gammal fallskärmshoppare) sedan jag började med kite är att utrustningen håller så kass kvalitet. Då tänker jag främst på detaljer som bommar, lininfästningar och selar mm. Själva kitesen håller ändå oftast.
    Med tanke på vad en komplett kite kostar tycker jag att vi som åkare borde ställa högre krav. Det är mycket plastiga budgetlösningar och skit som mer ser ut som tekniklego än nåt man vill hänga över axelhöjd i.

    Så återförsäljare å sponsor åkare kan väl gnälla lite så det blir bättre grejer?

    Sjukt seriöst inlägg men som sagt, jag har fan stört mig ett bra tag…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kolla er utrustning innan ni går ut

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.