Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kommer du inte upp på brädan?

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    11 april, 2012 vid 13:24

    Har du gått en kurs´? Kommer du inte upp då pengarna tillbaka tycker jag.

  • lima-ko

    Medlem
    11 april, 2012 vid 13:45
    Thomas Stenqvist;685849 wrote:
    Har du gått en kurs´? Kommer du inte upp då pengarna tillbaka tycker jag.

    Ok? Och hur motiverar du det?

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    11 april, 2012 vid 14:03

    Håller man en kite kurs och eleven inte kan komma upp på brädan, då är det mer en intro- eller säkerhets kurs man håller….

  • pelle-surf

    Medlem
    11 april, 2012 vid 18:31

    @Thomas Stenqvist 685859 wrote:

    Håller man en kite kurs och eleven inte kan komma upp på brädan, då är det mer en intro- eller säkerhets kurs man håller….[/QUOTE

    Nödvändigheten med att gå en grundkurs är väl just att lära sig säkerheten, framför att komma upp på brädan. Jag har i tidigare tråd, ifrågasatt just detta, då man kanske hellre ser att sina elever kommer iväg på brädan och därmed inte trycker tillräckligt på säkerhet.
    Att som nybörjare få bra tips, som i denna tråd är värdefullt, detta forum är jättebra, där man får bra tips och man kan lära sig mycket genom att få hjälp av dom som har erfarenhet. Sedan får man själv försöka nöta in sina färdigheter, men den grundläggande säkerheten ska man nog få praktisk hjälp med på kurs.

  • andersr

    Medlem
    11 april, 2012 vid 19:48

    Håller med pelle surf, det viktiga är inte att komma upp på brädan under en kurs utan att man lär sig säkerheten och hantera kiten på rätt sätt. Det beror på kursens längd och den individuella färdigheten hos eleven hur långt man kommer på en kurs. Under en grundkurs på ca 6 timmar är det långt ifrån alla som kommer upp och iväg på brädan med kontroll. Däremot går man genom alla moment så att eleven ska kunna träna vidare på egen hand. På två- och tredagarskurser är det däremot större möjlighet att komma upp och verkligen åka på brädan. Jag tycker inte man ska vara missnöjd om man inte klarar av att komma upp på brädan under en kurs, det är bara att träna vidare på egen hand, till slut släpper det. Det är bättre att lära sig hantera kiten så man känner sig säker med den.

  • niss

    Medlem
    11 april, 2012 vid 20:50

    Jag gick kurs. Kom inte upp på brädan. Kämpade länge. Tills jag fick tag i en stor (164 cm) Spleene Door, kom upp direkt, och kunde hålla höjd och inte hamna längst ner i viken som många nybörjare på normala brädor gjorde. Helt underbart ! Tack till Spleene Door ! Stor skillnad på en stor bräda och en normal.
    Tycker att man ska ha stora bräder på alla kurser, och då menar jag verkligen stora. Den jag prövade med i början var på 148 cm lång ( Prodigy) , och det räckte inte.
    Sonen gick kurs i Varberg , 3 dagars kurs. Av 4 personer på 3 dagar kom 1 upp. Hade dom haft stora bräder hade fler kommit upp.
    Har en dvd : Kiteboarding for beginners. Instruktioner för nybörjare. På slutet säger dom att : 10 % kommer upp direkt, resterande 90 % behöver 3 veckor varje dag, några timmars träning, för att komma upp och ha kontroll på det dom gör. Det är en härlig underbar sport, men det krävs mycket innan man får resultat och har kontrollen. Kusinen fick 2 timmars pröva-på-kite i presentkort i 50 års present. Vadå komma upp? Kanske mer pumpa upp !

  • thomas-stenqvist

    Medlem
    12 april, 2012 vid 07:12

    Självklart är säkerhetstänk viktigt i en kurs, kanske det är annorlunda idag än för 5 år sedan, kanske vare det så att endast dom som gillade och höll på med liknade sporter gick kurs inte vet jag, men upp på brädan kom nog mer än hälften när jag gick grundkurs (ca 6 tim) och jätte stor bräda. Hade jag gått en tredagars kurs och sedan inte ens provat åka på bärdan då hade jag blivit djupt besviken.

  • jakobb

    Medlem
    13 april, 2012 vid 19:44
    Thomas Stenqvist;685927 wrote:
    Självklart är säkerhetstänk viktigt i en kurs, kanske det är annorlunda idag än för 5 år sedan, kanske vare det så att endast dom som gillade och höll på med liknade sporter gick kurs inte vet jag, men upp på brädan kom nog mer än hälften när jag gick grundkurs (ca 6 tim) och jätte stor bräda. Hade jag gått en tredagars kurs och sedan inte ens provat åka på bärdan då hade jag blivit djupt besviken.

    även om det är en kurs är det fortfarande du själv som måste klara av att “åka på brädan”. klarar man inte det är det ju tradigt som fan, men man har ju bara sig själv att skylla.

  • niss

    Medlem
    13 april, 2012 vid 21:31

    Men som nybörjare vet man ju inte om vilken utrustning som underlättar. Andras erfarenheter är då viktiga. Alla måste inte uppfinna hjulet var för sig. Vi måste hjälpa varandra. Tips på stranden om utrustning är viktig. Jag måste ändå säga att det är en fin anda på stranden när alla hjälper alla vid launch och relaunch. Även att folk visar hänsyn till nybörjarna och tvärtom.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kommer du inte upp på brädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.