Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kommer inte längre än 100m

  • Kommer inte längre än 100m

    Publicerad av bigmomma på 26 augusti, 2011 vid 12:28

    Tja,

    Jag är nybörjare och har precis kommit igång med vattenstart åt båda hållen. Starten i sig går bra men alltid efter typ 100m (max, är säkert 25m på riktigt men känns som 100) så sjunker jag med nosen av brädan pekandes uppåt, vad gör jag för fel?

    Kan tillägga att det varit rätt kasst med vind alla gånger jag varit ute.

    pathfinder svarade 12 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • walle

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 13:47

    ja du svarade ju på det själv…

    Det är MYCKET svårare att surfa i lätt/dålig vind, så även om vana surfare kör så kan det vara för lite för en nybörjare, lagom är bäst som vi säger i sverige 😉

    Beroende på vad du väger, typ och storlek på bräda och storlek på kite så kan man köra olika tidigt men räkna med att minst 7,5-8m/s för att komma upp och kunna ta höjd.

  • hanness

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 15:08

    Ungefär samma sak har hänt mig. Har kört 3 dagar med ok vind (draken flyger) men efter typ 50 meter så tar vindbyn som gav mig fart slut och därmed min åktur 🙁

    Skulle antagligen ha kunnat åka längre om jag fallit av men orkar fan inte gå längs hela stranden tillbaka.

  • kneepad

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 18:19

    Lättvindshemligheter don’t come easy. Det är som Hells Angels och Scientology; jag har varit hangaround och prospect i åratal och först ikväll fick jag ett ebrev från Peter Vikmo på http://www.kiteskola.se där han förklarar skillnaden på atmosfärisk vind (den vind du känner när du riggar) och skenbar vind (den vindriktning/vindstyrka du får på kiten när du kommit igång) – räkna själv ut skillnaden…Jag var tvungen att köpa hans Speed3 för att få den informationen och nu är jag körd – får gå undercover…