Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kommer inte längre än 100m

  • Kommer inte längre än 100m

    Publicerad av bigmomma på 26 augusti, 2011 vid 12:28

    Tja,

    Jag är nybörjare och har precis kommit igång med vattenstart åt båda hållen. Starten i sig går bra men alltid efter typ 100m (max, är säkert 25m på riktigt men känns som 100) så sjunker jag med nosen av brädan pekandes uppåt, vad gör jag för fel?

    Kan tillägga att det varit rätt kasst med vind alla gånger jag varit ute.

    pathfinder svarade 12 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • walle

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 13:47

    ja du svarade ju på det själv…

    Det är MYCKET svårare att surfa i lätt/dålig vind, så även om vana surfare kör så kan det vara för lite för en nybörjare, lagom är bäst som vi säger i sverige 😉

    Beroende på vad du väger, typ och storlek på bräda och storlek på kite så kan man köra olika tidigt men räkna med att minst 7,5-8m/s för att komma upp och kunna ta höjd.

  • hanness

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 15:08

    Ungefär samma sak har hänt mig. Har kört 3 dagar med ok vind (draken flyger) men efter typ 50 meter så tar vindbyn som gav mig fart slut och därmed min åktur 🙁

    Skulle antagligen ha kunnat åka längre om jag fallit av men orkar fan inte gå längs hela stranden tillbaka.

  • kneepad

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 18:19

    Lättvindshemligheter don’t come easy. Det är som Hells Angels och Scientology; jag har varit hangaround och prospect i åratal och först ikväll fick jag ett ebrev från Peter Vikmo på http://www.kiteskola.se där han förklarar skillnaden på atmosfärisk vind (den vind du känner när du riggar) och skenbar vind (den vindriktning/vindstyrka du får på kiten när du kommit igång) – räkna själv ut skillnaden…Jag var tvungen att köpa hans Speed3 för att få den informationen och nu är jag körd – får gå undercover…
    Den “öppna” kunskapen på t.ex. http://kitesurfingschool.org/ är väl annars den att du får falla av och jobba upp och ned och upp och ned i “åttor” med kiten (-kan du komma 100m så bör du kunna komma längre tycker man ju…):

    13. Kitesurfing in an Underpowered Situation

    No matter how you select the size of your kite, sooner or latter, you will encounter a situation when you are a couple of miles out in the open water and the wind drops. You simply do not have enough power to kitesurf. Use the following techniques to get yourself to shore with some decency:
    If the underpowered situation is temporarily (e.g. a lull), simply drop your body backward into the water. While in the water, edge the windward rail of the board. Your body and the board will create some resistance such that you will not be drifting downwind fast by the pull of the kite.
    If it seems like the wind is too light, go downwind. The best way to kitesurf in very underpowered situation is to go downwind.
    Bend your knees and move your body closer to the center of your board.
    Move the kite continuously to generate power. Use the figure 8 pattern for more power and use the sine wave pattern for less downwind drift.
    If the wind is too light for riding, you can body-drag back to land. In this case, you may want to hold your board and use it as a keel to make body-drag upwind more efficient.

  • sourra

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 20:52

    Det kan ju mycket väl vara så att du inte börjar kanta ordentligt efter att du planat (det är ett mycket vanligt nybörjarmisstag) Om du inte gör det så kommer du åka ikapp draken varpå draken åker ut till kanten på vindfönstret och du tappar all kraft och sjunker.

  • franko

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 22:52

    Kan vara så att du kantar för mycket med. Får du fart och inte rör draken så åker den längre och längre ut mot kanten där den inte har kraft. Prova att köra den lite upp och ner när du känner att du tappar fart.

  • patbor

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 08:43

    Kör när det blåser mer så löser det sig 😉

  • regfellow

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 09:06

    Det är lite som att köra rally på grus i svängar, man måste hela tiden parera med kantning, viktfördelning på brädan, bomtryck och drakposition. Det är bara att träna, träna och träna.

    Tänk på att draken drar både när du drar ner den i vindfönstret och när du drar upp den igen(nästan rakt upp). Släpp ut bommen när du drar upp den för att fylla den ordentligt och dra åt dig lite när du drar ner den när du sinar.

    Och som PatBor säger. När du går ut 8 m/s+ så kommer du undra va fan… var det så enkelt… =P

  • pathfinder

    Medlem
    7 september, 2011 vid 12:47
    Regfellow;667483 wrote:
    Det är lite som att köra rally på grus i svängar, man måste hela tiden parera med kantning, viktfördelning på brädan, bomtryck och drakposition. Det är bara att träna, träna och träna.
    =P

    Det tål inte upprepas tillräckligt många gånger.

    Träna, träna, träna, träna. Til slut kommer det gå 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Kommer inte längre än 100m

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.