Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Konvertering… 4vxl till 5vxl

  • Konvertering… 4vxl till 5vxl

    Publicerad av ruttip3 på 7 augusti, 2006 vid 23:46

    Så nu tänkte jag sätta in den 5 växlade lådan jag fick med när jag köpte min vw buss.

    Tänkte bara fråga om det är någon som har gjort det tidigare och som vet om det kommer bli några problem. Kommer jag behöva göra stora förändringar?

    surfridern svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • svenne

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 05:41

    Du kan ju börja med att berätta vad du har för buss och vilken låda du fick med.
    Om inte lådan som sitter i är dålig vinner du inte mycket på att byta, fempetaren har nämligen inte så mycket bättre slututväxling

  • ruttip3

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 16:23

    Har en modell 80 vw buss som har insprutnings motor! Växel lådan är paj. antagligen är det stagen eller nått av kulagren som har gått sönder för jag får inte in 4an. Men jag fick med en femväxlad låda på köpet. Det är en fyrväxlad låda som sitter i nu!!

  • svenne

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 17:51

    En T3:a med luftkyld alltså?
    Utan att veta säkert, men jag tror att din fempetare är ett par centimeter längre. Lådan är definitivt nyare än bussen, kolla om den femväxlade har växelreglaget på samma ställe. Har den axeln ut längre bak på lådan måste du bygga om en del för att få den att passa.

    Men va f*n, inget är omöjligt. Fram med kapen bara. 🙂

    Släng ut en fråga på http://www.typ2-klubben.com.

  • santawasasurfer

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 21:26

    kolla upp nummrena på lådorna och bilen så är det inga problem att söka upp detta. vad som kan strula är som svenne sa att 5 vxl lådan är längre men också ev svänghjulet kan skilja. på en autlåda så är kransen till startmotorn gjord i (ja du läser rätt) plåt och det är den inte på en manuell. detta börja inte vara något problem för dig men det finns en del olika storlekar på svänghjul

  • ruttip3

    Medlem
    22 augusti, 2006 vid 23:20

    Ja den konverteringen slutade nästan lilka snabbt som den började.Tog ner motor och växel låda. Kom ganska snabbt fram till att 5 an var 12 cm längre än fyran och att växel föraren satt 10 cm högre upp än på den gammla växel lådan.

    För att jag i överhuvud taget skulle få in den lådan skulle jag får skära av en rejäl balk som ligger strax framför hjulhuset. Kom fram till att det inte va någon bra idé så att jag slopade hela projektet och åkte till skroten och köpte en 4 växlad i stället.

    Så nu har jag en 5 växlad låda till salu som passar bra till pickuppar men inte till bussar. Pris 1000:- =)

  • svenne

    Medlem
    23 augusti, 2006 vid 06:07

    Släng ut en annons på http://www.typ2-klubben.com.

  • surfridern

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 21:51

    ruttip3 du har pm angånde lådan…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Konvertering… 4vxl till 5vxl

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.