Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köp och sälj slarv?

  • Köp och sälj slarv?

    Publicerad av regfellow på 30 september, 2012 vid 08:13

    Slarvar folk med att sätta såld på sina grejjor eller är marknaden så mättad just nu, att det ligger hur mycket som hellst till salu…

    t_h_s svarade 11 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • deaz

    Medlem
    30 september, 2012 vid 16:49

    det är nog så att marknaden är mättad.. nästintill omöjligt att bli av med grejor

  • mericsson

    Medlem
    30 september, 2012 vid 19:11

    Men är ju hur många som helst som går kurs och börjar köra. Känns inte som att alla de köper bara nytt…
    Har inte sålt så mycket men allt jag lagt ut har gått hyfsat snabbt.
    Jag har dock märkt att man säljer mycket utan bom, utan pump etc och det kan ju inte underlätta. Köpte själv en begagnad kite nyligen och såg när jag kom hem att jag fått en riktigt sliten pump och killen har tagit ur hela lagningskitet. Sjukt snålt och såna saker som gör att många tvekar att handla begagnat…

  • lima-ko

    Medlem
    6 oktober, 2012 vid 19:13

    Beror väl på att en del saker är helt galet prissatta, begagnade 2010 kites för 5000-7500: -, gamla omoderna brädor från 2007-2008 för 2000-2500: –

    Man blir ju mörkrädd när man ser hur en del prissätter sina gamla prylar, kiteutrustning är förbrukningsvaror som tappar värde med åren.

  • rrd_z

    Medlem
    7 oktober, 2012 vid 19:20

    Personligen efter jag köpte en begagnad kite här som skulle vara i bra skick…. betalade fick hem kiten och kiten va i så dåligt skick så jag fick sälja den 1000kr billigare för de va ingen som ville ha skiten efter jag skrev ärligt va de va för fel och att den va sliten…. 2500kr för en 2010 cab nomad… jag gav 3500…. så köper jag begagnat så köper jag antingen demo ex eller av någon jag kan träffa på plats pumpa upp kiten , kolla sömmar m.m vill aldrig mer åka på en sån blåsning eller vad man ska kalla de.

  • ursuspolaris

    Medlem
    8 oktober, 2012 vid 00:48

    Nu ska man inte racka ner på Beggat. Jag har köpt begagnat några gånger och de allra flesta har säljna varit utomordentligt ärliga. Dock håller jag med om att många har väldigt höga förhoppningar om vad de ska kunna få ut av sina beggade grejer. Ibland känns det som när man kollar beggade datorer blocket och folk inte tänker på att den pryl som de köpte när det var senaste årsmodellen har sjunkit rejält i pris ny i handeln när de försöker sälja den två år senare.

    Är jag lite otydlig? Ok vad jag menar är att här försöker en kille sälja en 2011/2012 kite som han har surfat i en säsong för 6500.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=40665&title=cabrinha-switchblade-12kvm&cat=9

    Men när man kollar vad en ny kite av förra årets modell kosta ex här:
    http://www.surf.se/24-kite
    ser man att en ny 2012 kite går för 8900 med en ny bar.

    Man ska alltså inte jämföra med vad man själv gav när kiten var ny utan med av en motsvarande ny kite kostar idag och då kan jag tycka att ett skillnaden på 2400 mellan ny och beggad är ganska liten.

    Kortfattat: Säljare – gnäll inte, sänk priset!

  • lima-ko

    Medlem
    8 oktober, 2012 vid 06:36

    Kan bara instämma med Ursuspolaris, många har en skev bild av vad en begagnad kite/bräda är värd och verkar tro att värdet bibehålls år efter år.

    Den här tar nog fin priset, helt galet, en Airrush Hammer från 2007 (!) för 2500: – när du får fina 2011-2012 brädor från 2000-2700: -, helt GALET!

    Ursuspolaris;700602 wrote:
    Man ska alltså inte jämföra med vad man själv gav när kiten var ny utan med av en motsvarande ny kite kostar idag…

    Kortfattat: Säljare – gnäll inte, sänk priset!

    Tack, vilka visdomsord!

  • t_h_s

    Medlem
    8 oktober, 2012 vid 08:07
    Ursuspolaris;700602 wrote:
    Nu ska man inte racka ner på Beggat. Jag har köpt begagnat några gånger och de allra flesta har säljna varit utomordentligt ärliga. Dock håller jag med om att många har väldigt höga förhoppningar om vad de ska kunna få ut av sina beggade grejer. Ibland känns det som när man kollar beggade datorer blocket och folk inte tänker på att den pryl som de köpte när det var senaste årsmodellen har sjunkit rejält i pris ny i handeln när de försöker sälja den två år senare.

    Är jag lite otydlig? Ok vad jag menar är att här försöker en kille sälja en 2011/2012 kite som han har surfat i en säsong för 6500.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=40665&title=cabrinha-switchblade-12kvm&cat=9

    Men när man kollar vad en ny kite av förra årets modell kosta ex här:
    http://www.surf.se/24-kite
    ser man att en ny 2012 kite går för 8900 med en ny bar.

    Man ska alltså inte jämföra med vad man själv gav när kiten var ny utan med av en motsvarande ny kite kostar idag och då kan jag tycka att ett skillnaden på 2400 mellan ny och beggad är ganska liten.

    Kortfattat: Säljare – gnäll inte, sänk priset!

    Fast om man jämför med en motsvarande “flaggskeppsmodell” som väl snarast är Rebel för North på Surf.se så ser den ju ut att ligga på minst 9700kr om den fanns komplett (just den går inte att välja komplett, 5-line bar troligen slut).
    Cabrinha Switchblade 2012, som ju de facto är kiten som killen säljer, ligger oprutat på 11500kr (!) hos Surfers.se http://www.surfers.se/sv/kitesurfing/kites/cabrinha-switchblade-2012-1.html
    Det blir ju lite kaka på kaka att först dra av för slitaget och sedan även jämföra med en enklare 2012-modell.
    Obeaktat detta kanske priserna ändå är för höga på begagnat men varför överdriva…

  • ursuspolaris

    Medlem
    8 oktober, 2012 vid 23:28

    Jamen det är väl klart att jag väljer de siffror som stöder min tes, du förväntar dig väl inte ett objektivt och nyanserat debattinlägg på internet 🙂 ?

    Skämt och sidor så tror jag för det första inte att man kan betrakta en Switchblade som en objektivt sett bättre drake än en Evo eller ens att Evo är sämre än en Rebel, bara annorlunda, och min poäng var att om man kan kan köpa en ny, bra märkesdrake från en av de större handlarna, varför köpa begagnat till nästan samma pris?

  • t_h_s

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 06:57
    Ursuspolaris;700661 wrote:
    Jamen det är väl klart att jag väljer de siffror som stöder min tes, du förväntar dig väl inte ett objektivt och nyanserat debattinlägg på internet 🙂 ?

    Skämt och sidor så tror jag för det första inte att man kan betrakta en Switchblade som en objektivt sett bättre drake än en Evo eller ens att Evo är sämre än en Rebel, bara annorlunda, och min poäng var att om man kan kan köpa en ny, bra märkesdrake från en av de större handlarna, varför köpa begagnat till nästan samma pris?

    Fast det var väl Neo och inte Evo som kostade 8900kr? Kanske inte sämre men billigare än övriga North-kites.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köp och sälj slarv?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.