• Publicerad av hollister på 31 oktober, 2013 vid 19:52

    Funderar på att köpa en Fanatic Allwave 8’10”. Provpaddlade en sån på semestern och tyckte den var både stabil och livlig samtidigt. Ja väger 78kg och vindsurfar och vågsurfar. Tror ni denna bräda gör mig nöjd för svenska västkustvågor och ett och annat pass på spegelblank sjö/hav? 🙂

    svenne svarade 10 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • svenne

    Medlem
    31 oktober, 2013 vid 20:07

    Hmm… Det är ju ingen touring precis.

  • mag

    Medlem
    31 oktober, 2013 vid 21:14

    Ja, den funkar säkert bra för vågor och är bred nog så du kan hålla balansen i windchop. Du är ju van vågsurfare också. Har inte testad just den men kör mycket på en 9′ Gong NFA som är 77 bred och den är väldigt allround. Min har mindre volym men jag väger mindre också. Bra glid i slöa vågor, bred mitt och nos nog för att kunna stå och takeoff i rejält med vind och inte för lång för tighta svängar.

    På plattvattensupade funkar alla brädor så länge du inte måste ha superglid. För det har verkligen inte denna typ av bräda. Men att glida runt eller träna funkar ju alltid.

  • hollister

    Medlem
    2 november, 2013 vid 21:22

    Tack för svaren! Vill absolut lägga fokus på vågsupande framför touring. Hur är dem här brädorna med en liten vindsurfing rigg i lätt vind och småvågor? Funkar den kombon eller är det enbart paddel som gäller. Är sugen på att exprimentera lite för att få mer tid på vattnet 🙂

  • svenne

    Medlem
    2 november, 2013 vid 21:43

    Det funkar skitbra, jag har satt skruvplugg i ett gäng brädor och det blir bra. Det behöver inte vara småvågor utan går bra i större skrot också. Fråga Dude om du vill veta mer specifikt, han har testat på flera brädor som från början inte hade infästning för riggen.

  • bohm

    Medlem
    3 november, 2013 vid 00:08

    Min erfarenhet är att man tröttnar på att paddla regelbundet (som träning på plattvatten) när det är vind med en så kort bräda. Med vind menar jag mer än 4-5 m/s. En så kort bräda funkar utan problem när det är vindstilla eller nån enstaka sekundmeter, sen blir det bara jobbigt. Anledningen till detta är att en bräda som är så kort har mycket “rowing-effect”, alltså att den svänger fram och tillbaka när man paddlar. När det är vindstilla kan du kanske paddla 2-4 tag på en sida innan du vill byta till andra sidan. En längre bräda paddlar du fler tag per sida innan du byter. När det är vind är det skillnad, eftersom du med en kort bräda inte får upp farten och då är den extra känslig, vilket betyder att du kanske behöver paddla typ vartannat tag på var sida. Med en längre bräda paddlar du fortfarande 5-6 tag per sida trotts att det är motvind.

    Har du en plats som du kan paddla på där det inte blåser (en å, mindre sjö eller liknande) kommer du kunna paddla många dagar med en kort bräda. Om du ska paddla i havet kommer du ha få dagar… eftersom det nästan alltid är vind på havet.

    När det kommer till vågsegling finns det några negativa saker med en kort bräda. När det är vågor är det oftast blåsigt, vilket gör det nästan omöjligt att stå upp och paddla med en kort bräda. Detta kan du kompensera med att paddla in på vågen på knä, eller välja ett ställe där det är lite lä.

    När det gäller själva surfingen är en kort SUP överlägsen. Jag har kört 11’2, 9’6, och nu har jag en 8’6. De stora Supparna är som en färja… svårtyrda, de får inte plats på vågen och är allmänt “tråkiga”…. en kort SUP surfar otroligt bra.

    Vill du ha en bräda som är roligast i vågor, ta en kort… du kan använda den på plattvatten, men då får det inte blåsa nåt, Då blir den jobbig och tråkig….

    Vill du ha en som funkar ok i vågor och som funkar på plattvatten, även om det blåser lite…. ta en mittimellan.

    Vill du köra mest plattvatten, ta en lång och som är avsedd för detta.

    Angående vindsurf så har jag bara erfarenhet av två brädor i denna klassen och det är KONA surf 9’6 (Longbord avsedd för lättvind) och Quatro SUP 8’6′.
    Konan funkar bättre om man ska åka crusa runt… den planar tidigare, men funkar rätt kasst med att surfa i vågor, jämfört med quatron. Den funkar i vågor, men då är det longboard-style……

    Quatron är ganska kass på att ta höjd eftersom den inte har tillräckligt med yta på fenorna…. den tar dock bättre höjd än en oplanande vågbräda… I vågor funkar den otroligt bra för att vara så bred. det är dessutom enkelt att ta sig förbi de brytande vågorna…

    Om man är en duktig vågseglare tror jag att man uppskattar att guppa ut och surfar in på en mindre bräda.
    Är man lite halvkass som jag, så kan en SUP vara ett superkomplement eftersom det är ganska enkelt att åka med vågorna med en SUP.

  • mangew

    Medlem
    6 november, 2013 vid 11:47

    Hej

    Tycker ni skall kolla in följande franska skapelser:

    http://www.nahskwell-sup.com/en/blog/
    http://www.sealion.ahd-boards.com/

    Samt en fransk SUP site där man kan förlora många timmar på att jämföra olika modeller
    http://www.standup-guide.fr/

    /Magnus

  • ola-h

    Medlem
    6 november, 2013 vid 13:04

    Jag körde Sealinon 7.6 (classic) för några år sedan och tyckte faktiskt inte den vara så svängig, trots att den på den tidan var kortare än det mesta. Den har en rätt rak tail (och bred – man jag tror det är rockern som spelar mest roll) och kräver därmed mycket power/teknik för att svängas tight.

    Jag menar att Sealion tydligt illustrerar problmet med sup/windsurf crossover. Gör man brädan hyfsat snabb för wsurf så blir svängen för SUP lidande. Så skall man köra crossover får man helt enkelt klara sig med en bräda som funkar bäst för ickeplaning (och blir lite trög i planing). Eller så får man stå ut med dålig sväng för SUP.

  • mag

    Medlem
    6 november, 2013 vid 21:05

    Att jämföra vågsupar handlar nu inte bara om längden, eller storleken som bekant. Och det ena är inte roligare än det andra, det handlar snarare en fråga om smak. Och att surfa i vissa förhållanden, eller spots som passar dig och din bräda. Longboard vs shortboard debatten är ju sedan länge bekant inom surfingen och det finns ingen vinnare. En longboardsup är ju hur kul som helst, coolt soft i rörelser, unika trick blir möjliga och de kräver verkligen sin surfare för att komma till sin rätt. Men att jämföra en 9-10 fots riktig relativt smal longboardvågsup (inte en stor familjesup) med en 6 fots shortboardsup är bara onödigt, det är helt olika surfing. Samma våg, helt olika surfing men lika kul! Det beror på vad du vill med din vågsupning. Och hur bra du är på att balansera i chop, småsupar kan vara rätt fostrande.

    Själv tycker jag omväxlingen är det roliga! Kör därför själv på mer än en vågsup. Plus att det är superkul och skönt att som frustrerad stressad vindsurfare att slippa svära när vinden minskar eller man inte hann ut innan vinden dog, igen. Bara ta supen och njuta!

  • svenne

    Medlem
    6 november, 2013 vid 22:14

    …och paddlar man på en race-sup är den helt värdelös på allt annat än att paddla rakt fram. Men det gör den istället förbannat bra. 🙂

  • mangew

    Medlem
    7 november, 2013 vid 12:10

    Känns som problemet för oss konsumenter beskrivs tämligen bra i ovanstående inlägg…..det räcker inte med bara EN bräda…. Med handen på hjärtat så kan man nog komma fram till vilken bräda som borde passa bäst med tanke på Dagar på vattnet/lycka kombinationen. Sen hur man kopplar det till eller kommer överens med “habegäret” är en annan fråga.

  • svenne

    Medlem
    7 november, 2013 vid 13:13

    @MangeW 718558 wrote:

    Känns som problemet för oss konsumenter beskrivs tämligen bra i ovanstående inlägg…..det räcker inte med bara EN bräda…. Med handen på hjärtat så kan man nog komma fram till vilken bräda som borde passa bäst med tanke på Dagar på vattnet/lycka kombinationen. Sen hur man kopplar det till eller kommer överens med “habegäret” är en annan fråga.

    Helt rätt, det går inte att få en bäst-på-allt-bräda och tyvärr måste man kompromissa på allt om man vill ha en bräda som funkar lite överallt – eller inte kompromissa alls och ha en bräda som är grym på en sak och inget annat.
    Jag säger så här, välj efter avvägning vad du vill göra. Väger det över minsta lilla på vågridning, skaffa som längst en 9-fotare. Paddlar du mycket så kommer du över tröskeln ganska snabbt och då känns den stor. Är det motionspaddling som gäller, gå på längd och en smalare bräda. Då är 9 fot kort. Det är stor skillnad att paddla en bredare 32-tummare mot en 30-tummare, inte bara för att den skär bättre i vattnet utan den lilla skillnaden får paddeln att komma närmare kroppen och det ger bättre allt (balans, bålstyrka, armar). En Race-bräda på 23-24 tum är helt galet kul att paddla. Rakt fram alltså…

    Men mitt allra bästa tips är: TESTA!!! Försök att ta en helg och testa olika modeller, fråga om du får låna hos butiker och av andra paddlare för att få en egen uppfattning. Vad som känns bra för mig som är relativt liten, har bra balans men är relativt svag i överkroppen är inte bra för en snubbe på 1,90 och 20 kg mer.

    Och se till att skaffa en bra paddel.

  • mangew

    Medlem
    8 november, 2013 vid 14:14

    …det finns lösningar på vårt problem, angående den rätta lösningen som ger flest dagar på vattnet

    Gör bara som Kelly, testa empiriskt…

    SUPar idag en 7’8”, men funderar på en 6’6” och en 9’3” som komplement 🙂

    /Magnus

  • hollister

    Medlem
    8 november, 2013 vid 22:01

    Ja skulle gärna testa fler brädor men har inte jättemycke möjligheter att göra det. Jag får väl vänta till sommaren då handlarna bjuder in till olika events och man har möjlighet att testa olika brädor. Jag gillar att surfa longboards eftersom det känns mer avslappnat än short board surf. Ett av dem största kraven är att brädan funkar bra att surfa små vågor eftersom det är mest små vågor i Sverige. Balansen är jag inte orolig över på en allwave men är det så att man på en allround SUP på ca 10-11 fot plockar fler och mindre vågor än på allwave brädorna?

  • mag

    Medlem
    8 november, 2013 vid 22:51

    Om du har bra balans och får många timmar på vattnet så kan du fånga samma och lika många vågor men om du har sämre balans och bara kör ibland så ger en 10 fotare mer tid på vågen och mindre tid i vattnet. Speciellt om du endast kör när det är blåsigt.
    Det beror lite på hur mycket tid och tålamod du har att lägga på Supandet. Att supa vågor när det är glassy är busenkelt men när det blåser är det inte självklart.
    Visst har en längre bräda bättre glid i pyttevågor, om den inte är för bred, men skillnaden är inte jättestor om inte lilla brädan har superbananrocker. Då kan den vara rätt trög.
    Det viktiga är att brädan är utvecklad för små vågor.

  • svenne

    Medlem
    9 november, 2013 vid 09:01

    Om du kan vänta till nästa år så lovar jag att jag tar med mig grejer ner till Götelaborg minst en gång så att du kan testa några brädor.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.