Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa vindsurfingbräda. hjälp

  • jlaser

    Medlem
    7 maj, 2011 vid 19:05

    Hej, om du är helt nybörjare så har du roligare och lär dig fortare på en bräda med centerbord eller så kallad mittfena. Men det allra bäst är att gå en kurs så kanske du kommer upp på en nivå där du inte behöver centerbord längre och kan inrikta dig på lite mer avancerat som att plana och så. Och då är de här paketen en bra investering…

    När vindsurfingskolor lär ut till nybörjare så har dom stora brädor med centerbord och små segel på kanske 4 kvm, men det är inget du kommer att ha ngn större nytta av framgent (behövs större grejer för planing i dom vindar man klarar i nästa steg).

    Vart bor du, kanske kan ngn tipsa om ngn som har kurser?

  • jr555se

    Medlem
    7 maj, 2011 vid 19:45

    jag e själv ett blåbär men har iaf passerat första tepåse stadiet och ska ge mig på nästa 😀 och..

    jag håller Verkligen med om att gå kurs först. Då får man lära sig grunderna och de kan kolla och coacha under tiden som man hamnar i vattnet stup i kvarten. =) annars kan du säkert kolla youtube köpa filmer.. men det är inte samma sak.

    Dessutom så vet jag att många här rekommenderar att gå kurs tills man kan plana typ och sen köpa en lite roligare freeride. dvs skippa att köpa den första brädan som oftast är stor tung och inte alls skoj. Mest cruiser.. nåväl kanske inte alltid stor och tung..
    Risken blir iaf. bara att man tröttnar fort på den och så hamnar den på blocket om 20 år som ett sånt där roligt historie objekt 🙂
    Men om du verkligen bara måste ha en bräda så är faktiskt exocet cruiser(finns faktiskt på säljes) en stabil och juste bräda att börja med. stod på en sån nu bara för ngra veckor sen i frankrike för att komma igång(efter 5års uppehåll) och den är stabil.. Men.. en cruiser.. körde då med 5.5 och det var lagom för att slipa tekniken men vet att de brukar ge 4.7 till förstagångare..
    Nä, försök verkligen ta en kurs och sen hyra i ngra dagar o träna.

    Förresten, Välkommen till en helt underbar fritidssysselsättning 😀
    mvh
    johan

  • bicless

    Medlem
    12 maj, 2011 vid 23:18

    Hej

    Nanon är stabil men som de ovan nämner är det jobbigt segla utan centerbord innan man kan plana. Det tar några gånger komma upp i den nivån. Även när man planat en del har man nytta av centerbord för att kryssa på ställen som man måste ur en vik, runt en ö eller liknande.

    Exempelvis f2 xantos har löst det rätt smart. Den har mittenkassett så man kan sätta in en mittenfena i början. När man är lite bättre tar man bort den och sätter en plugg i hålet. Då är den lika kul att segla som bräda utan centerbord. Jag blev själv ruskigt förvånad över ett det var en nybörjarorienterad bräda när jag segla den första gången, hade skitkul på den, känns som vilken 12.000:- freeride som helst med massor med fartpotential när pluggen är ditsatt.

    http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-4-freeridepaket-3.html

  • kronaldo

    Medlem
    13 maj, 2011 vid 20:06

    Skit i kurs och se till att bli medlem i en surfklubb istället. Köp en bräda med +20-40L din vikt och kör hårt – det var så jag gjorde och det gick alldeles utmärkt och jag kom dessutom undan relativt billigt då jag surfade med min 105litare tills för ca ett år sedan.

    Vad gäller tepåsestadiet hör till (inte för att man slipper det om man går kurs…) men det är bara att bita i det sura äpplet och kravvla sig upp igen. Tillslut är man där, planandes mot horisonten samtidigt som man släpar handen i vattnet. Ingen terapi går upp mot det!

    Ett tips är också att skippa centerbord helt och hållet (även om det är modiferbart). Enligt mig är det bara onödigt skräp. Se bara till att ha pålandsvind så du inte slutar i nått land där dom pratar som om dom har munnen full med käk.

    Ses på vattnet!

  • mr-jibe

    Medlem
    14 maj, 2011 vid 12:37

    Jag tycker kurs är väldigt onödigt! Jag Började förra våren med en exocet cruiser L, volym: 205l (?), bredd: 100cm, Längd: 250. Denna var jag ruggigt nöjd med, den är inte så rolig en längre tid, jag bytte bräda till en mindre i höstats (rrd 360 evo) som jag nu har, exoceten jag hade var nog den absolut bästa bräda, och förutsättning jag någonsin kunde tänka mig, jag var mycket ihärdig och va ute o samlade timmar på vattnet så ofta jag fick tid (mao minst 3gånger i veckan under sommarn). Och därmed lärde jag mig mycket mycket fort! Länkar en video, som jag kollade på innan varje gång jag stack ut på vattnet. Mycket bra video med alla grunder! Med denna video tycker jag absolut inte att en kurs är nödvändig då jag endast lärde mig via den.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8GbSXn37f5k&feature=channel_video_title”]YouTube – learn how to windsurf[/ame]
    http://shop.beli.se/?ref=beli (samma bräda jag hade)

    Lycka till!

  • styret

    Medlem
    15 maj, 2011 vid 07:45

    Jag vet itne hur extremt fort du lärde dig men med en kurs kan du ofta lära dig segla fram och tillbaka från punkt a till b och tillbaka till a igen på mindre än 10 timmar.

    Med facit i hand så skulle jag gärna gått en kurs istället för att ha plumsat runt med min UFO i Kleva en hel sommar.

  • mr-jibe

    Medlem
    15 maj, 2011 vid 19:42
    styret;655317 wrote:
    Jag vet itne hur extremt fort du lärde dig men med en kurs kan du ofta lära dig segla fram och tillbaka från punkt a till b och tillbaka till a igen på mindre än 10 timmar.

    Med facit i hand så skulle jag gärna gått en kurs istället för att ha plumsat runt med min UFO i Kleva en hel sommar.

    Jag är nog relativt säker på att jag lärde mig på ungefär 10 timmar, så i mina ögon är det slöseri med pengar du istället kan lägga på ett lite flashigare segel 😀

  • bicless

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 22:03

    På vindsurf känns inte kurs som nått måste.
    Visst med en bra instruktör lär man sig klart snabbare. Men de flesta lär sig utan och det funkar fint det med.
    Men några tips behöver man i början, antingen av nån bekant eller läsa/dvd. Bära rätt, stå rätt, fatta lite har man mycket nytta av. Typ dvd beginner 2 winner tar upp dessa steg bra.

    Tänk på vart du bor när du köper bräda. En del här tipsar om att man kan gå direkt på bräda utan centerbord eller centerfena. Funkr ju fint om man bor på vissa ställen på västkusten eller gotland och öland där det blåser ofta.

    Här i sth får man oftast segla i sämre och ojämnare vindar. Vikar och öar som ger turbulens och snurrande vindar, då är centerbord eller centerfena guld värda första säsongen och kanske även andra och tredje för många. Klart vanligare att folk köper för svår bräda än för lätt.

  • mr-jibe

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 05:44

    Håller med bicless, köp en lätt bräda så du lätt kan koncentrera dig på segel istället för balans, o att inte komma tillbaka till punkt a e ruggigt frustrerande. Kan då bli lite svordommar… 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpa vindsurfingbräda. hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.