Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpråd. Nort Evo

  • Köpråd. Nort Evo

    Publicerad av marcusgbg på 27 maj, 2014 vid 19:41

    Köpte förra året en ny North Evo 12m2. Väldigt nöjd med den som nybörjare. Men behöver ju en mindre också. Såg att de säljer ut 2013 års modell för ca 9800 helt ny på surf.se Och det är ju en fördel som jag ser det att ha två likadana i samma årsmodell då de bör vara ganska lika.

    Men såg att det såldes en Evo från 2009 här. Som jag blev lite sugen på
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/6013/north-evo-9kvm/

    Vad är de stora skillnaderna på en kite från 2009. Och jämfört med en från 2013.

    Förutom att den såklart är nyare och helt ny. Så är det ju ganska stor prisskillnad.
    Är jag lite dum som ändå är sugen på att köpa den nya. Mest för känslan att få nytt. Är ju som sagt nybörjare och detta är min andra säsong.

    Har ju insett att det va lite dumt att köpa en splitterny dyr North kite när man ändå kraschat den två tre ggr och fått åka och laga den.

    Så om ni har något tips åt något av hållen får ni gärna upplysa mig 🙂

    Svar till ilandsproblem är de roliga problemen

    lima-ko svarade 9 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • sifix

    Medlem
    27 maj, 2014 vid 23:02

    Jag har hört att dom äldre Evo inte är dom bästa. En polare hyrde en äldre på semestern men det gick inte att kita med så han fick byta. Har för mig att det var 2013 (eller 2012) som dom blev bättre.

  • guur86

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 09:18

    Du borde komplettera med en Rebel! Grymt skön Kite och har du 5:th element bom så kör du båda på samma bom = mer pengar till bensin att ta sig till stranden..

    Jag har 8 och 12 av Rebel 2014 och 8:an är grymt skön! Tar bättre höjd än de flesta andra ute och går snabbt. Håller på att lära mig hoppa för tillfället och kan säga att den känns lättare att få till hopp med än min gamla slingshot 2009 (högre och mjukare landning).

    Rebel har även bättre windrange än Evo så du klarar dig fint med 12+8. Körde min 8:a igår och då var det folk ute på allt från 7-14 m kite såå känns onödigt att ha tätare (nu kommer säkert folk klaga och rekomendera den gyllene 9:an…)

  • marcusgbg

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 09:51

    Jag har 24m linor till min 12:a Med 5:th element bom. De tyckte nog jag skulle köpa en med kortare linor om jag köpte en 9:a Evo också. Behövs det? En fördel är ju att ha en till bom. och man kanske är dum att inte köpa det samtidigt. Men du tycker alltså jag bör satsa på en 8 rebel istället? Såg att det också fanns på lager från 2013. Låg väl nån hundralapp billigare än evon.

    Fortfarande lite villrådig. Men känns ju som jag inte skall satsa på den äldre då.

  • guur86

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 10:53

    Jag kör 24 m linor på min bom. Det är det vanligaste och därmed bäst i alla lägen:tongue: Fördelen med två bommar är väl att slitaget blir hälften och det går lättare att sälja separat – nåt mer kommer jag inte på… Bommen är ju omänskligt dyr också kan jag tycka – Jag hade satsat på att lägga de extra pengarna för 2014 modellen om du ändå ska köpa nytt, nu vet jag inte vad det skiljer i pris till 2013 iofs.. 2014 har en bättre lösning med ventilen och ska visst ha lite bättre low end också dessutom är andrahandsvärdet bättre ju nyare den är.

  • pripps

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 17:00

    @Guur86 723580 wrote:

    Jag kör 24 m linor på min bom. Det är det vanligaste och därmed bäst i alla lägen:tongue: Fördelen med två bommar är väl att slitaget blir hälften och det går lättare att sälja separat – nåt mer kommer jag inte på… Bommen är ju omänskligt dyr också kan jag tycka – Jag hade satsat på att lägga de extra pengarna för 2014 modellen om du ändå ska köpa nytt, nu vet jag inte vad det skiljer i pris till 2013 iofs.. 2014 har en bättre lösning med ventilen och ska visst ha lite bättre low end också dessutom är andrahandsvärdet bättre ju nyare den är.

    Är det en annan ventil på 2014 mot 2013 ? Har en rebel 9a 2013 och den läcker i utsläppsventilen !
    Har gjort det sen den va ny , bara inte orkat att gå tillbaks med den !
    /Tommy

  • guur86

    Medlem
    28 maj, 2014 vid 19:30

    Yepp, 2014 har en ventil som man sätter in hela slangen och sen vrider, jäkligt smidigt och det går snabbt att pumpa upp den.

    Hmm, utsläppsventilen?! Hur kan den läcka?? Känns skumt eftersom det väl är samma typ som många märken? Vet inte hur det var på 2013 iofs – bara att det är nytt på 2014 och de som är insatta säger att det är en förbättring

  • cedd

    Medlem
    2 juni, 2014 vid 21:37

    @MarcusGBg 723542 wrote:

    Köpte förra året en ny North Evo 12m2. Väldigt nöjd med den som nybörjare. Men behöver ju en mindre också. Såg att de säljer ut 2013 års modell för ca 9800 helt ny på surf.se Och det är ju en fördel som jag ser det att ha två likadana i samma årsmodell då de bör vara ganska lika.

    Men såg att det såldes en Evo från 2009 här. Som jag blev lite sugen på
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/6013/north-evo-9kvm/

    Vad är de stora skillnaderna på en kite från 2009. Och jämfört med en från 2013.

    Förutom att den såklart är nyare och helt ny. Så är det ju ganska stor prisskillnad.
    Är jag lite dum som ändå är sugen på att köpa den nya. Mest för känslan att få nytt. Är ju som sagt nybörjare och detta är min andra säsong.

    Har ju insett att det va lite dumt att köpa en splitterny dyr North kite när man ändå kraschat den två tre ggr och fått åka och laga den.

    Så om ni har något tips åt något av hållen får ni gärna upplysa mig 🙂

    Svar till ilandsproblem är de roliga problemen

    Äger/ägt och kört olika Evo års modeller. 2008-2009 hade sjukt mycket botten drag, vilket resulterade i rätt högt bomtryck i övrigt ingen större skillnad med din nuvarande Evo.
    2010/2011 gjordes de om och blev lite vänligare i bomtrycket och lättare att hantera generellt vad det gäller loopar etc.
    2012/2013 Evo är mycket klenare och mer lik andra märken i samma storlek och shapes, fortfarande samma grund princip i form av delta shape med allt vad det innebär.
    Summa summarum är skillnaden mellan 2009 och 2013 år modell botten draget och bomtrycket, klart att bygg kvalitén blivit bättre också, jag hade dock aldrig några problem med mina Evo från 2009 och använde dem mycket och för 2500 SEK får du en bra drake för de pengarna förutsatt att skicket är bra.

    EVO 2014 är en helt annan story, helt annan typ av drake, förutom tekniska detaljer som alla North drakar fått i den nya inflate/deflate ventilen har den helt annan shape och i min värld har den inget med tidigare Evo att göra i shape’en och klassiska Delta egenskaperna. Jag gillar 2014 som drake men är stor skillnad mot 2013, bättre bottendrag, kommer längre fram i fönstret, loopar lite sämre. Har gått från att vara en hyfsad allround drake i tidigare årsmodeller till att bli en mer utpräglad Freeride drake, så kör du bara hooked in och inte bryr dig om våg egenskaperna är det en grym drake.

    Körde först med 25 5th element bom, men efter upplevt den klassiska smäll karamellen med 5 linan när jag var nybörjare har jag nu bytt till 4-linor (24m) kommer aldrig gå tillbaka till 5-linor. I min värld så är det större risk att något farligt skiter sig med 5-linor om man kör själv eller är långt ute än att du skulle överraskas av extremt kraftiga vindar så man inte skulle klara sig med 4-linor depowern, re-launch mässigt spelar det ingen roll så länge man inte kör C-kites.

  • lima-ko

    Medlem
    3 juni, 2014 vid 20:27

    @MarcusGBg 723576 wrote:

    Jag har 24m linor till min 12:a Med 5:th element bom. De tyckte nog jag skulle köpa en med kortare linor om jag köpte en 9:a Evo också. Behövs det? En fördel är ju att ha en till bom. och man kanske är dum att inte köpa det samtidigt. Men du tycker alltså jag bör satsa på en 8 rebel istället? Såg att det också fanns på lager från 2013. Låg väl nån hundralapp billigare än evon.

    Fortfarande lite villrådig. Men känns ju som jag inte skall satsa på den äldre då.

    Du kan flyga 9an med samma bom men fördelen med en bom med kortare linor är att du får ett mindre vindfönster vilket i sin tur ger mindre power (vissa menar/upplever att 4-5 m linor gör så mkt som 1 m kite) och snabbare mer direkt styrning (och alltså det omvända med längre linor), Så med två bommar med olika linlängd kan du på sätt och viss utöka ditt vindregister en aning.

    Jag har 2014 Evo 8 m – Rebel 9 & 12 – Dice 7 & 10 – Evo 9 och snart även nya Jucie 18 (med 5th 24 m och Quad 22 m) för demo som du gärna får testa så fort vi får lite vind. Med lite tur kan du säkert styra så att du får testa 2009 Evo:n samtidigt så kan du testa de back to back och själv avgöra skillnaden.

    Håll koll på SURF.se Facebooksida för att se när och var vi kör demo.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Köpråd. Nort Evo

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.