Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptips Freeride

  • Köptips Freeride

    Publicerad av goingbananas på 3 oktober, 2009 vid 20:35

    Blir yr av alla brädtester. Vad är eran uppfattning av följande brädor?

    JP X-Cite Ride
    AHD Fast Forward
    Starboard GO
    Naish Freewide

    Jag är ute efter en skön glidarbräda. Vill bara få mer njutbara timmar på vattnet med kontrollerade egenskaper, mjuka gippar och en bräda som ligger skönt under fötterna. Alltså en ganska förlåtande bräda som ändå ger förtroende. Skulle man dessutom kunna rasta den i lite större vågor är det bara ett plus.

    Tacksam för allas åsikter.

    getwet svarade 14 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 22:45

    Om du kollar på *board, slå en blick på Starboard Futura.
    http://surfbutiken.se/products.php?cid=55&pid=395

    Hyrde Futura i ett par olika storlekar under en vecka i Portugal (133 liter och 122 liter). Brädan var riktigt trevlig och kändes lätt och snabb. Seglade 5.0 – 7.5. Det var offshore-vind och plattvatten där jag åkte, så hur den fungerar i vågor får någon som åker i sånt spekulera om.

    De 2-3 hg som skiljer modellen i Wood från samma i Technora får du man betala 10 kr grammet för. Skulle nog själv köpa den i Technora, som dessutom känns lättare att laga själv den dagen det behövs.

  • stefanlindmark

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 22:51

    Jo, och en sak till eftersom du skrev “mer njutbara timmar”:

    Kolla hur stort segel du kan klämma på brädan. Nu kör jag iofs till skillnad från dig på ostkusten, men jag är i alla fall oändligt glad att ha valt brädor som klarar att ta riktigt stora segel (upp till 10 kvm). Med möjlighet att slänga på stort segel blir det mycket lättare att få ut åkning även på halvdana prognoser.

    Jobb och två barn gör att jag inte direkt kan köra runt halva Sverige och jaga vind utan för nöja mig med de pustar som råkar dyka upp där jag bor.

  • goingbananas

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 14:12

    Jag har en Starboard Formula 175 för riktigt vindfria dagar, så det här med stora riggar behövs inte läggas fokus på.

    Utan är ute efter era upplevelser från brädorna ovan i 120-140L. Har tidigare haft en Tiga 125L, men vill he en efterträdare till den. Den var lite sur i gipparna och svår att kontrollera.

    Det pekar åt JP, men om någon vill flagga för någon annan är jag brutalt nyfiken.

  • lajetrox

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 16:49

    En liten jämförelse naish/jp: jag har provat x-cite riden (130l, tror det var en 2007:a) och min åsikt är att den är bra i plattvatten och små vågor. Slö i svängarna, men det är nog de flesta brädor i den storleken. Största fördelen tyckte jag var att den var såpass bred att man lätt kunde göra slag och andra manövrar än bara gipp. Dock vet jag att dom har smalat av den på senare år så jag vet inte om de fördelarna stämmer längre. Vill du ha en bräda som tål vågor bättre är nog en Naish att föredra. Har inte provat men vad jag förstår är den mer snabbsvängd och den är dessutomm bredare så den lär nog plana tidigare och kanske lättare att göra slag på. Gällande kvalité är båda märkerna kända för att bygga bra, dock är ju naishen bra mycket billigare så här i rea-tider. De övriga brädorna har jag noll koll på så de kan jag inte uttala mig om 😉 Hoppas detta hjälpte lite

  • booman

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 22:10
    GoingBananas;580785 wrote:
    J

    Det pekar åt JP, men om någon vill flagga för någon annan är jag brutalt nyfiken.

    AHD Fury 110 el 120L

    Ruskigt allround, Fick min i fredags 110L, testkörde igår, Verkligen en kalasbräda.

  • claes6

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 09:59

    Körde en x-cite ride på Rhodos i somras och var helnöjd. Egenskaperna som LäjetRox tar upp verkar de ha arbetat bort till -09:an. Förvånansvärt känslig bräda för sin stl (körde 120l, tror jag) som var lättmanövrerad och distinkt i svängarna. T o m en sthlm-rookie som jag lyckades både hoppa och köra slalom med kontroll. Det var inte stora vågor, ca 1m, utan snarare grov chop, men den var riktigt behändig. Hur den skulle klara sig i t ex Vilshärad eller A-bay har jag dock ingen aning om.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    5 oktober, 2009 vid 16:42

    AHD Fury 110 eller 120 kan passa, jag har provkört båda. Jag kan också varmt rekommendera Fast forward 130 vilket är trevlig bräda som är väldigt förlåtande, klarar chopp, manövervänlig och utomordentlig om man bara vill glida. Den finns dessutom att prova om vi sammanstrålar på samma ställe vid tillfälle. Ska ut på Ons men då lär det blåsa lite mycket för den kanske…….

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    5 oktober, 2009 vid 16:44

    sorry, jag såg inte att du bodde så långt bort….

  • getwet

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 07:17
    GoingBananas;580679 wrote:
    Blir yr av alla brädtester. Vad är eran uppfattning av följande brädor?

    JP X-Cite Ride
    AHD Fast Forward
    Starboard GO
    Naish Freewide

    Jag är ute efter en skön glidarbräda. Vill bara få mer njutbara timmar på vattnet med kontrollerade egenskaper, mjuka gippar och en bräda som ligger skönt under fötterna. Alltså en ganska förlåtande bräda som ändå ger förtroende. Skulle man dessutom kunna rasta den i lite större vågor är det bara ett plus och om man tittar på de andra modellerna jag testat i Naish sortiment så kan det inte blivit sämre, bara bättre.

    Tacksam för allas åsikter.

    Nu är jag färgad i denna disk men jag skriver ändå.

    Tycker nog att du ska kika på en lite mindre bräda (såvida du inte är ute efter något där det går att dra rigg samt puttra hem även när vinden lägger sig helt) för att få ut lite mer bland vågorna samt när det tutar på mer.

    120-130 liter kommer inte att vara go i lite större vågor, det blir för stort. Däremot är sizen riktigt go för lättvindssegling, men du har redan en formula…..

    Tycker nog att de mindre freeride brädorna skulle täcka ett behov just där du efterfrågar, klarar lite större vågor men ändå planar tidigt. På fahlens finns det just nu en 95 allterrain 2009 för ett oförskämt bra pris som planar tidigt och är grymt lättkörd samt fixar vågor. Jag vet för jag har kört storleken större en hel del. Man behöver inte stirra sig blind på rek segelstorlek när det gäller Naish, deras rek är där dom verkligen lirar som allra bäst, vi inom teamet vet att det går att klämma på större utan problem. Många andra fabrikat drar på ordentligt istället när det gäller rek segelstorlek och skriver ut vad som fungerar, inte vad som är bäst.

    Om du inte tycker det är ett bra val så kan du kika in från samma butik en Freewide 130 också för ett kanonpris, jag har inte kört den nya men väl föregångaren på 140 liter. Känns helt ok, mycket lättseglad och gippar som den ska.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptips Freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.