Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Kylbox?

  • Kylbox?

    Publicerad av pher på 17 juli, 2002 vid 13:01

    Jag undrar vad för el kylboxar ni använder i era bilar/bussar? Har ni någon som drar lite ström o bara tuffar o går?

    Vad har ni för synpunkter?

    Mvh

    getwet svarade 21 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • getwet

    Medlem
    21 juli, 2002 vid 21:43

    Hej Pher!
    Har i båten en kylbox som fungerar utmärkt tillsammans med en batterysaver från mobitronic. Den halverar strömförbrukningen (något sämre kyla pga lägre fläkthastighet) och stänger med automatik av vid 10,7 volt.
    Däremot ger den fullt så fort generatorn levererar till batt.
    Vilket fabrikat av box tror jag inte spelar så stor roll, har kollat in boxar från 700-2000kr och samtliga drar ca 4amp, var skillnaden ligger har jag ej kommit på!!!! Sedan finns det boxar med lägre förbrukning, men då till ett pris av dubbla pengen, kanske relevant i en segelbåt men inte i en bil!!!
    Number one är dock att lägga en extra peng på gasolskåp/12v/220v, har det i bussen och det är oslagbart!!!!

  • pher

    Medlem
    10 augusti, 2002 vid 12:08

    Tjena!

    Jag valde en kylbox av märket Waeco, verkar iaf ha en schysst katalog och är tillverkad i Tyskland så jag hoppas den funkar bättre än en Biltema kylbox iaf = )
    Det där med gasolkyl låter intressant… Vilka säljer sånna o kan du beskriva hur mycket gasol den drar mm?
    Har blivit riktigt sugen på en surfbuss/campingbuss nu så jag vill veta allt!
    Skriv gärna lite mer om vad du har för nyttiga prylar i din buss. Har du nån typ av ugn?
    Hur stor gasolflaska är lämplig, en P6?

    Frågan jag ställer mig är om jag ska försöka hitta någon färdig campingbuss, mindre modell eller försöka bygga nånting i typ en Hiace, Carawelle, Master eller liknande? Ståhöjd, Hur mycket uppskattar man det?

    Mvh Pher

  • getwet

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 16:38

    Det är just en Waeco Tropicool som jag har, och den har fungerat i ett par års tid nu och varit flitigt använd.
    Har den i båten och bruksbilen när det behövs, det enda som jag irriterar mig på är fläktljudet när man ska sova…..
    I bussen har jag ett 30l Electrolux kylskåp som går på gasol/12v/220v. Förbrukningen är om jag inte minns helt fel ca 180g/dygn max förbr. En P6 eller P11 räcker LÄNGE med andra ord!
    En P6:a räcker gott och väl här hemma i Sverige, även om du monterar in ett gasolkök, men åker du utomlands (söderöver) bör du ha en P11 med dig. Det går nämligen inte att byta våra svenska flaskor utomlands, vad jag känner till. Dom kör med andra typer av kopplingar. Ugn har jag ingen, tycker det räcker med en Weber grill som går att använda som ugn.
    Värmare och rinnande vatten kan jag rekommendera, man kan använda bussen så otroligt mycket mer med en bra och vettig värmare i, från tidig vår till sen höst! Och hur skönt är det inte att krypa in i surfbussen efter en tuff surfdag i oktober och det är varmt torrt och skönt?
    Ståhöjd i bilen, det saknade jag ända fram till den dagen jag såg kompisen lasta på sina surfprylar på högtak…..
    Oerhört praktiskt att bo i, lika opraktiskt att ha surfgrejer på taket. Inte helt ovanligt med bekymmer i garage mm pga höjd. Men som sagt var, det är oerhört trevligt att bo i en högtakare!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Kylbox?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.