• Laga bräda

    Publicerad av edorf på 27 september, 2006 vid 10:52

    Efter några smärre stenkollisioner på Parkvägen så måste jag plåstra om min bräda, men hur gör jag och vad ska jag använda för att laga kantskadorna ?

    simoneburgess svarade 17 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • magnus78

    Medlem
    27 september, 2006 vid 14:50

    Hej!

    Hur illa är det?

    Hade en spricka i min bräda. Fixade genom att slipa av slitlagret, la på 3 lager av glasfiber och sen ett lager Gel Coat. Därefter målade jag över lagningen. Är som ny dock 250 g tyngre, men det är det värt.

    Har du hål ta glasfiberspackel, Gel Coat och färg. Är du lat ta epoxy lim och tryck in i hålet.

    Hör av dig om du har några frågor…

    /Magnus

  • simoneburgess

    Medlem
    27 september, 2006 vid 14:56

    Vad är nackdelen med den betydligt lättare “tryck in epxoy”-strategin? Och framförallt, hur stor är nackdelen? Är det värt besväret att glasfibra sin gamla slitna bräd?

  • zo0

    Medlem
    27 september, 2006 vid 15:06

    fan av jobbigt dt värkar

  • johanw

    Medlem
    27 september, 2006 vid 15:07

    ja de e väll klart

  • edorf

    Medlem
    27 september, 2006 vid 17:45

    njae Magnus din skada ser juh riktigt snuskig ut, så allvarligt är det inte jag tror att ajg kommer gå på den här Lathets-versionen av lagnningen.. hur hittar man detta epxoy ?

  • magnus78

    Medlem
    27 september, 2006 vid 20:46

    Tja!

    Epoxy funkar på små ytor. Dock är det UV känsligt och bör täckas med gel coat eller någon vatten- och slitstark färg. Hur ser skadan ut?
    Har du en krossad yta mitt på brädan som är 2×2 cm så ta bort alla lösa delar. Köp glasfiberspakel på biltema eller vanligt två-komponents epoxy i samma butik. Spaklet är lättare att slipa ner. Tryck ner i hålet, låt stelna och slipa ner till slitlagret.
    Spraya över lagningen med enkel hobbyfärg. Detta är ett enkelt och billigt sätt att laga krossskador. Har du däremot en skada som påverkar brädans hållfasthet, som min var, så får du lägga ner lite mer energi på lagningen.

    Lycka till!

    /Magnus

  • jezaja

    Medlem
    27 september, 2006 vid 21:22

    Om man borrar ett minilitet hål på hälsidan, kan man få en rolig stråle rakt uppåt då? Lite som en motorbåt som sprutar ut kylvattenet uppåt.
    Vore en rolig effekt för en kitefilm eller nåt 🙂

  • bohm

    Medlem
    27 september, 2006 vid 22:37

    Om du köper en RRD XX och plockar bort småfenorna, (4 istället för 6 fenor, alltså samma fenuppsättning som alla andra brädor på marknaden) så kommer det komma en stråle från fenans hål, som är en centrerad och riktad raktin i ögat på dej… ibland undrar jag om produktfolket testar grejorna innan dom säljer det.

  • jezaja

    Medlem
    27 september, 2006 vid 23:14
    bohm wrote:
    Om du köper en RRD XX och plockar bort småfenorna, (4 istället för 6 fenor, alltså samma fenuppsättning som alla andra brädor på marknaden) så kommer det komma en stråle från fenans hål, som är en centrerad och riktad raktin i ögat på dej… ibland undrar jag om produktfolket testar grejorna innan dom säljer det.

    Nice, någon som redan tänkt på det 😉
    Man kan ju borra lite snett bakåt också, så blir stålen riktad som ett snöre bakom. Jag har borrmaskin, någon som bistår med bräda? 😉

  • edorf

    Medlem
    28 september, 2006 vid 09:23

    Tack för tipsen då bär det väl av till allas favorit affär biltema,, annars tänkte jag på att laga brädan med silvertejp, världens bästa innovation 😀

  • simoneburgess

    Medlem
    28 september, 2006 vid 14:13

    Jepp ,tack för svaret på brädlagingen Magnus

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.