Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. laga cross…skada

  • laga cross…skada

    Publicerad av mexen på 16 juli, 2008 vid 17:17

    Hur grundligt måste jag gå till väga för att fixa denna mindre skada??
    Räcker det med att vattentäta med epoxykit o gelcoat??
    eller måste jag slipa ner o fylla med fiber och balonger?

    svenne svarade 15 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola_p

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 10:22

    Enkla varianten: Slipa bort färgen i hela bucklan + 2 mm. Blanda epoxi+microballonger, spackla, slipa, måla.

    Lite seriösare, slipa bort färgen, pilla bort skadade fibrer, lägg ett lager glasfiberväv, slipa om det behövs, spackla upp med epoxi+microballonger, slipa, måla.

    Å som alltid, tänk för fan på att epoxi är jävligt onyttigt. Kraftigt allergiframkallande och ibland cancerogent, en exponering kan räcka för att utveckla epoxiallergi.
    Slipdammet är värst.

  • mexen

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 11:53

    Tackar.
    Var o köpte mask o partikelfilter på C.O igår faktiskt. Hoppas den duger + att jag nog tänkt hålla till på balkongen.
    Får försöka mig på det hela då. Får väl höra av mig om jag fastnar på ngt men det finns ju en del schyssta guider har jag sett. Viste bara inte hur allvarligt jag skulle ta den här, de bilder jag sett har varit på större skador…

  • svenne

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 14:05

    Svårt att säga på bara några bilder, men jag skulle nog lägga en fiberbit på den där.

  • ola_p

    Medlem
    18 juli, 2008 vid 14:18

    @Svenne 483615 wrote:

    Svårt att säga på bara några bilder, men jag skulle nog lägga en fiberbit på den där.

    Jag med, beror lite på hur krossade fibrerna är och hur seriös man känner sig.

  • mexen

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 11:42

    Jag antar att risken med att “slarva” är att det kan gå upp igen, om området runt ikring tagit styk det med. Känns rätt hårt iaf. sviktar inte särskilt.
    Är ju mitt första försök på det här så jag tror jag nöjer mig med den enkla. Går det upp så blir det väl säkert mer jobb attordna det igen så då får jag väl köra på med fiber, men har iaf lite koll på blandning o så…

  • mexen

    Medlem
    24 juli, 2008 vid 15:59

    Har gjort ng nform av mittemellan variant. När det gäller målningen. Var o snackade med en billackare som nämnde ngt med lack med härdare. han trodde det skulle bli bättre. vad säger du om det? eller är det överambitöst??? räcker det med vanling “macklack” annars??

  • svenne

    Medlem
    24 juli, 2008 vid 17:39

    Beror väl på hur seriös du vill vara, men jag har bara 2K-lackat någon enstaka lagning.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. laga cross…skada

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.