Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga en liten ding

  • Laga en liten ding

    Publicerad av bladh på 9 april, 2007 vid 11:03

    Sådär, då är nya brädan invigd på riktigt.. Ett kastfall gjorde att masten träffade nosen på brädan vilket resulterade i en ful liten krosskada.

    Har inte börjat fixa med det ännu, tänkte försöka samla in lite tips först.. Såhär ser det ut nu.

    Fick tipset att slipa ner och se hur det ser ut undertill. Antar att det är för o kolla ifall det är någon spricka i kolfibern/glasfibern (Det är en naish playmate). Om det är det, vad gör jag då.. Och om inte, räcker det då att bara skaffa vit billack och måla över, eller bör man bygga över med lite epoxispackel först?

    Tacksam för svar då jag vill få ut min ögonsten på vattnet snart igen 🙂

    lars_k svarade 17 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lars_k

    Medlem
    10 april, 2007 vid 06:46

    Ser inte direkt allvarligt ut. Och det är i nosen där det inte krävs någon direkt strukturell styrka. Viktigast är att det inte läcker in vatten. Jag hade slipat ner till väven och kollat. Ser det inte alltför mosat ut bara spackla på och slipa+lacka.
    Har ytterväven spruckit mer rejält är det läge för ett lager glasfiber/epoxi innan spackel+lack.
    Är det ytterligare mer skadat är det läge för att reparera sandwichen med ny divinycell samt ett-två lager väv med epoxi innan spackel+lack.

  • bladh

    Medlem
    10 april, 2007 vid 11:54

    Ah, tack för hjälpen!

    Har kollat lite på kulingvarnings reperationsguideoch grävt i forumet men har inte riktigt förstått vad man ska använda som spackel. Mina erfarenheter av epoxi är att det är bra rinnigt o inte särskilt lätt att spackla med utan mer fungerar som ett tunt oformligt lager. Ska jag köra med någon plastic padding eller blanda ut epoxin med något för att få en “krämigare” konsistens?

    Finns grejjerna på biltema är det ett extra plus 🙂

  • lars_k

    Medlem
    10 april, 2007 vid 12:11

    Ja. Bara epoxi blir inget bra spackel. Blanda ut med microballonger till tandkräms-konsistens. Eller köp riktig epoxi-spackel.
    Är det bara ett tunnt lager som krävs så funkar nog vanligt finspackel. Det är lätt att våtslipa till en fin yta. Lacka sedan med sprayburk, typ billack.

  • svenne

    Medlem
    10 april, 2007 vid 12:30

    Det är garanterat fiberkras under den där dingen. Sen är ju frågan hur seriöst du vill laga det.

  • bladh

    Medlem
    10 april, 2007 vid 20:41

    Sådår, har sandpapprat ner en bit nu. Ser inte ut att vara någon spricka, känns inte heller mjukt. Men, precis som du säger Svenne så är det lite krossade fiber. Mår den bäst av att jag lägger på ett lager glasfiberväv då kanske?

    Bör jag slipa ner längre än jag gjort? Tänkte att även om fibrerna är lite skadade så förstärker de väl lite fortfarande.

  • lars_k

    Medlem
    11 april, 2007 vid 05:45

    Eftersom det är i nosen utsätts inte fibrerna för någon direkt dragbelastning. Jag hade strykit på epoxi så att fibrena binder ihop lite igen. Sedan epoxispackel+lack. I nosen är det dessutom risk för en ny smäll snart så frågan är hur seriös du vill vara. 😉
    Hade det varit på kanten, mitt på brädan där det blir störra krafter, så behövs ny väv. Jag hade nog också slipat bort lite mer av det gamla laminatet isåfall, kanske ända ner till divinycellen precis runt sprickan. Sen på med 2-3 lager väv innan spackel+lack.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga en liten ding

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.