Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Långa linor (50m) = svårare att kryssa uppvinds ?

  • Långa linor (50m) = svårare att kryssa uppvinds ?

    Publicerad av aviature på 18 februari, 2013 vid 10:28

    Igår var jag och Kneepad ute och körde lågvinds snökite på Mjörn.

    Jag körde med en foil 10kvm med förlängda linor 25+25=50m! totalt.

    Det blåste mycket varierat mellan 3-5 m/s. Underlaget var blötsnö med bra grepp. Det gick jättebra att köra, men det var svårt att hålla upp mot vinden. Bekväm körning gick hela tiden med vinden något. När man skulle tillbaka så var det mycket svårt att kryssa.

    Beror detta på de långa linorna ? Ger de kiten en bra skenbar vind relativt vinden (=fart) men vindfönstret vrider sig inte ? :confused2:

    Eller var det något annat ? :confused2:

    Nu blir det debatt i högre kiteskolan 😀

    aviature svarade 11 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pelle-surf

    Medlem
    20 februari, 2013 vid 22:27

    Försökte skriva ett svar i förrgår, men det “försvann”, så jag försöker igen ( med tanke på ditt inlägg i en annan tråd idag) 😉
    Jag tillhör inte den högre skolan, men däremot så lurar jag på en lättvindskite, där man ibland använder linförlängare. Som jag fattat, så är det lite så som du skriver, att man genererar mer kraft i kiten pga längre färdväg / fallhöjd med längre linor, men det innebär att man behöver jobba oavbrutet med kiten för att få effekt. Att bara parkera den i vindfönstret ger alltså ingen effekt av längre linor.
    Förstår inte riktigt vad du menar med att vindfönstret vrider sig ? Om inte vindriktning/styrka ändras, så ändras väl inte vindfönstret.
    Däremot bör det vara samma sak med foils som med sle, att det är svårt att ta höjd om man är underriggad. 10 kvm i 3-5 m/s låter lite klent, även för en foil på snö.

  • aviature

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 06:19

    Tackar för svar, forumet lever ! 🙂
    Nu var det så att samtidigt kördes det med en FS3 19kvm 25m linor och upplevde samma problem med att komma upp mot vinden.

    Skillnaden var att jag kunde hämta mer fart med min 10kvm 50m linor, jag kände inte att jag behövde jobba nämnvärt med oscillationer. Jag lyckades även hålla upp mer än FS3:an som slutade med promenad tillbaka, jag kunde efter envist kryssande komma hem.

    Jag trodde det var den skenbara vinden, resultatet av fartvind+vind som vrider fartfönstret ? :confused2:
    Men jag kan ha fel.

    Jag är nog mer inne på ett andra fenomen som kan delas upp i två delar, men först måste man “radera” sina erfarenheter från havet & stranden, och korta linor.

    1. De långa linorna gör att man kommer upp i vindgradienten, dvs. det område där vinden vrider sig & ökar i styrka. Det är detta som polarexpeditionerna utnyttjar genom 40-50meter långa linor, trots att det är näst intill stiltje på marken, blåser det alltid mer högre upp & med annan riktning.

    2. Markvinden påverkas i större utsträckning av omgivande höjder/träd/skogar på en insjö. Att komma upp ovanför trähöjd ger rejält vindtillskott. 250 meter (instruktionsboken) är tillräckligt för att undvika turbulens, men inte för att få upp farten på vinden vid marken ?

    Summa sumarium så har jag förstått att en ren foil race powerkite , typ Yakuzan, utklassar det mesta i att komma upp mot vinden.
    Dvs. att en 21kvm megadrake (som kostar fläsk) inte presterar bättre än en 12kvm med rejält förlängda linor(kostar inte fläsk) i lågvind.

    Men inget som de reklamspridande nasarna talar högt om. 😉

    Sedan finns det ju andra egenskaper som förändras med långa linor, tex att hoppa blir avsevärt mycket svårare. Men jag har inte sett så där värst många superhopp med 19-21kvm kite i lågvind heller…

  • pelle-surf

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 08:11

    Ja , som du skriver, så är det nog ett annat fenomen som du syftar på med så långa linor. Du skriver även att vindstyrkan är högre och har en annan riktning i det sk vindgradienten och det påverkar såklart vindfönstret jämfört med vad det är nere på backen.
    Den skenbara vinden ( fartvind+vind ) påverkar vindfönstret, men är det lite vind=lite fart=litet fönster= svårt att ta höjd,
    mycket vind =mycket fart= stort fönster = lätt att ta höjd.
    Du skrev att det var 3-5 m/s, men det var nere på backen du menade då ? Det kanske var bättre tryck uppe i vindgradienten ?

  • kneepad

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 10:37

    @Aviature 707169 wrote:

    Nu var det så att samtidigt kördes det med en FS3 19kvm 25m linor och upplevde samma problem med att komma upp mot vinden.

    Ja, det var surt. Nu hade ju du skidor och jag snowboard med MNKiteboy-skena. Snölagret fäste inte bra och inte heller fick jag ned skenan i isen. Fick ligga och bromsa för att inte glida iväg i medvind. Riktigt dåligt underlag med byig svag vind. Tror att du har ett bra koncept med en billigare mindre foil och linförlängare. Fast på sommaren har jag inget spot som funkar att lägga ut längre linor så jag är rätt nöjd med “den store” ändå….:tongue:

  • aviature

    Medlem
    21 februari, 2013 vid 15:12

    Har idag kört isbuggy för första gången. Med 50m linor. Det blåste sjukt lite vid marken (ja det var marken jag pratade om sist också), idag bara mellan 1-3 m/s, kanske byar på 5m/s.

    Vid kanske 2 m/s får jag lyft i kiten, men får “flaxa” upp den.
    När man väl kommer på refrängen med oscillationer kontra riktning går det hur fint som helst att ta fart och hålla upp mot vinden. Nu var det knepiga att ta sig hem i svag medvind, men det gick bra åndå.
    Det handlar om att hålla upp mot vinden, skota hem, när man kör upp kiten, då får man upp den i högre vindar, farten går ner något. När den går ner så riktar man med vinden något för att få fart whoohoo :laugh:

    Nu var det ju fett grepp i medarna och mycket lite friktion, så att jämföra med skidor blir nog inte helt rätt ?

    Ett av problemen förutom vindgradienten och terräng fenomen är den relativt stora ändring tex. från 3 till 1m/s. Från att ha haft fett drag och fart dör allt. :frown:

    Med isbuggyn toppade jag på 34,2 km/h, på marken blåser det kanske 3m/s. Kostnad linor: 250kr.

    Dock så är “de store” säkrare, det blir rejäla ryck i byarna med 50m linor, så de som har skaffat, hav förtröstan. Mjölken är inte spilld så det finns ingen anledning att gråta…

    Men när vindarna ökar behöver jag inte ens byta kite, plockar bara ner och förankrar, vevar in förlängaren och sätter fast original bom+linor, tjoff, upp igen. Inget packande, eller släpande på otal kiter.

    Det är en kompromiss med förlängda linor vs. lågvindskite som kan passa vissa, kanske plånboken också. ?

  • milkman

    Medlem
    22 februari, 2013 vid 08:19

    Teorin låter ganska sund ovan. Det stämmer till exempel utmärkt att en mindre kite kan leverera samma tryck när det är låg friktion mot marken. Skidor kräver lite kraft och då kan det ofta räcka med att optimera på en snabbare kite som man arbetar mer med. Samma jämförelse kan göras mellan en snabb respektive “trög” bräda för vatten.

    Men för att svara på de långa linorna så kan jag lägga till en faktor som inte diskuterats: Kanske du känt av vikten och vindmotståndet i själva linorna. Om det var marginell vind för ditt underlag den dagen så kan de extra metrarna lina både väga ner kiten och trycka den bakåt i fönstret. Det är till exempel väldigt stor skillnad mellan drakar som har få eller många/långa bridles, och linorna är ju egentligen bara en förlängning på bridlen.
    Effekten märks, men ibland väger fördelarna upp ändå.

    Angående längden på linorna så är det huvudsakligen två saker man vill åt. En är att det kan blåsa mer längre upp. Den andra är att man ökar storleken på PZ och kan köra kiten mer där det är kraft. Däremot så har det ingen effekt på hur högt mot vinden du kan segla annat än ifall vinden är hårdare högre upp.

  • aviature

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 10:29

    Jag tycker inte att det parasitiska motsåndet från linorna var nämnvärda i sammanhanget, men jag skall fokusera på detta nästa gång och återrapportera.

    Det var snarare så att när stallfarten över kiten uppnåddes tappades all kraft. Om vinden och/eller farten dog.

    Även om linorna inte var helt sträckta när man försökte lyfta kiten från marken, vilket krävde kanske 1,5-2 m/s så efter visst pump/flaxande så kommer kiten upp i PZ och med fart upp i vindgradienten.

    Därefter är det den skenbara vinden som gör jobbet. Linorna var då acceptabelt sträckta, ja tom helt. Men det krävs en hel del trimmande, från stillastående till marschfart blir det otroligt stor skillnad på trimläge pga. den relativt stora ändringen i vind/kraft.

    Även en 21kvm-kite har ju högre parasitiskt motstånd, fler & längre linor i kiten. Det enda vettiga sättet att ta reda på är ju att köra parallellt & jämföra. Det är bara gjort en gång och inte så vetenskapligt, men då “vann” förlängda linor. Dock blåste det då 3-5 m/s alltså “mycket” 😉

    Än dock. Lågvinds snö & iskite med 10kvm kite = sant. Kostnad 250 kr.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Långa linor (50m) = svårare att kryssa uppvinds ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.