Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängsele tampar??

  • mag

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 21:40

    Jag skulle i alla fall prova med längre linor för att få bättre hävarm ut med kroppsvikten om jag var lång med långa armar som du.

    /Magnus

  • calle_b

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 06:52

    Jag är 1.82 och kör bommen runt 1 – 1.5 dm från så högt det går. Om jag var 1.92 skulle jag smälla upp bomen så högt det bara går. Meeeen, nu är det juh så att detta är ruskigt individuellt… beror också på vilken stil man kör osv.

    ajja, långa linor, korta linor – pröva lite olika:D

    ha d gott

  • callep

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 08:44

    jag är 1,84 och jag kör med 30 linor och bommen så högt d nästan går!!
    jag kör ju freestyle det bör nog tilläggas….

  • callep

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 08:45

    jag är 1,84 och kör med 30 linor och bommen så högt det nästan går!!
    Jag kör freestyle

  • jomensaatt

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 16:12

    Jo, jag har testat längre linor, både 26 och 24″, men gillade 22″ bäst.
    En Edit, på mina vågsegel har jag i princip bommen så högt det bara går, och på mina freestylesegel så är det kanske en dm kvar på öppningen.

    Jag gillar att ha en upprättstående stance, kanske är det därför jag har så korta tampar… Vet ej. Det beror ju nog rätt mycket på hur man står, vissa sitter mer i stancen eller har en krokig position en del (inkl jag) har väldigt upprät nästan svankande stance…. det inverkar nog en del, vad vet jag.

  • hansson_

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 17:17

    Tack.
    De verkar nog som om ja får prova mig fram. Ja ska i alla fall inte ha längre, då armana inte räcker till.

  • bosso

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 10:00

    Precis. Prova dig fram. Var inte rädd att testa ytterligheterna.
    Jag testade 18″ i vintras och det passade mig perfekt.
    Mycket färre blåsor i händerna och jag sparar kraft i armarna mer än tidigare.
    Av nån anledning så seglar jag mer avslappnat med kortare tampar.
    Antar att selens + krokens utformning påverkar vilken längd på tampar som är optimal för ens seglings-stance, så det finns nog ingen tabell att gå efter direkt.

    (Är 1.83 och har bommen rätt högt, seglar mest våg.)

  • emil_h

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 19:21

    Jag är ca 177 lång, och kör 26 och bommen ganska högt upp. Strax över mitten mellan mitten och toppen. Seglar mest freestyle.

  • s66

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 10:22

    Köp långa tampar för jisses! Det är verkligen då du sparar kraften i armarna i all form av segling. Då kan du hålla ifrån dig riggen och “hänga på” lite mer…du hänger ut och skjutsar igång brädan och riggen står fortfarande upp= större vindfång i seglet vilket gör att du planar betydligt snabbare. Dessutom så slipper du klaustrofobi-känslan som du får me korta tampar…att du typ ska få kastfall varannan sekund. Jag vill påstå att grundorsaken till alla knäckta nosar på brädor är just för korta tampar.
    Jag kör 30 tamp och det är perfekt men jag har ganska långa armar också…jag skulle inte råda ngn att segla me kortare tampar än 26. Möjligen formula isf.
    Mvh Andreas

  • styret

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 16:16
    S66 wrote:
    men jag har ganska långa armar också…

    dagens underdrift. Du har ju så jävla långa armar att du kommer kunna krama skiten ur alla i huset samtidigt i vinter. (och samtidigt plocka gaypoäng utan dess like)

    håller helt med andreas. har börjat köra med långa tampar (28) och hänga ut kroppen som fan. orkar mycket mer och planar tidigare foe shoe.
    så ser man ju ut som ett sånt däringa häftigt proffs med.

  • ola_p

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 16:33

    28″ är bra skit tycker jag, ProLimits 28″or ligger iofs närmre NP 30″ än NP 28″. Lättare att skjuta fram riggen, det blir mycket lättare att dra igång planingen (särskilt om man flyttar bak tamparna på gränsen till lite för mycket). Och man får lite mer utrymme att flytta runt riggen på när man seglar vågor, praktiskt när man skall över vitvatten ex. vis.

  • thomme

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 22:58
    poppo wrote:
    183cm, midjesele, 28″ till 6,0/freestyle och 26″ till småsegel/wave. Funkar bra för mig. Har bommen högt (som man bör!) skall tilläggas. Med längre tampar får man då en bra stance och kan hålla ned grejerna även om det brallar i. Blir man överriggad sänker jag bommen ett par cm och hjälper inte det flyttar jag eventuellt fram mastfoten nån centimeter. Man ser många som seglar med alldeles för låg bomhöjd som därmed planar väldigt sent…

    Ricardo köra med stabilt långa snoddar och han kan ju både det ena och det andra!

    [img]http://www.shq.com.au/shq/ktml2/images/uploads/np%202007/ricardo%202.JPG?[/img]

    Det behövs väl int möe för att en 50 kilos räa som Poppo ska bli Överriggad !

  • bosso

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 12:00
    S66 wrote:
    Köp långa tampar för jisses! Det är verkligen då du sparar kraften i armarna i all form av segling.

    Härligt att vi har samma argument för både långa och korta tampar.
    Jag får ta och prova långa tampar om det blåser nån mer gång, maj 2008 kanske.

  • poppo

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 13:23
    thomme wrote:
    Det behövs väl int möe för att en 50 kilos räa som Poppo ska bli Överriggad !

    67 om jag får be! Och nog brukar jag hålla lika stora segel som både 10 och 20 kilo fetare göd-sälar, men över det Thomme – blir ju allt relativt… 😉

  • calle_b

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 18:57

    Halloj! Rekomenderar STARKT att du testar justerbara linor (24″ – 30″, eller vad dom är). På så vis kan du känna in vad DU gillar och hanterar. Risken är att dom blir lite slitna efter en säsong och börjar släppa lite, men det är ändå värt det eftersom du nu har hittat just “din längd”.
    If you hear anyone suggesteing, “27.5 Inch lines really are the only way to go”, you have to suspect he´s got a warehous full of them” – Peter Hart Windsurf sept 05.

    Ha d gott

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing längd på hängsele tampar??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.