Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lärande mastbrott med lyckligt slut :)

  • Lärande mastbrott med lyckligt slut :)

    Publicerad av sjoblom på 12 augusti, 2013 vid 17:32

    Köpte ett nytt segel med mast förra året på Bromma Skidsport. Eftersom jag redan hade en mastförlängare så skippade vi det tillbehöret, den verkade ju att passa bra.
    För någon vecka sedan så small masten av några minuter efter riggning. Masten var alltså “obelastad” förutom kraften från det riggade seglet.

    När vi kollade närmare visade det sig att masten gått av precis där mastförlängaren slutade. Mastförlängaren köptes inte med den här 430 riggen, den kom från en 470 camberrigg. När man kollar närmare på masten ser det ut som att den är förstärkt typ 40 cm i bottenänden, men mastförlängaren som är ovanligt lång har gått förbi den här “förstärkningen” och som sagt knäcktes masten där förlängaren slutar.

    Åkte idag till Bromma Skidsport och visade upp den havererade masten och mastfoten som jag använt. Menade att jag använt mastfoten i god tro eftersom ingen talat om att den inte passade (?) när jag köpte seglet och masten. Utan tjafs och diskussion ger man mig direkt en ny mast. Grymt bra kundservice på det stället, tack och bock 🙂

    Vad säger ni, finns det någon “grundregel” på hur lång en mastförlängare ska vara i förhållande till masten den sitter på? Tror även ni på min teori att mstförlängaren var för lång så att den gick upp på ett svagare parti på masten?

    Jag köpte i alla fall en kortare mastförlängare nu, vill inte riskera ett nytt haveri 😉

    kinetic svarade 10 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • bicless

    Medlem
    12 augusti, 2013 vid 19:39

    Att man skall köpa rätt typ eller längd av mastförlängare för att masten skall hålla har jag aldrig varit med om. De skall ju vara byggda både för korta och långa förlängare. Bra att du fick en ny mast, det skall man nog definitivt ha i detta fall.

  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 08:51

    Tror det helt enkelt var så att mastförlängaren var såpass lång att den gick in i biten där masten börjar smalna av, borde bli en punktbelastning just där då.

    Eller så hade masten en defekt från fabrik. Och är det så går masten sönder när den är ny. Så ibland är det bättre med begagnade master som man vet inte har defekter.. 🙂

  • jesper-b

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 09:52

    Bra service (men rätt självklar) av Bromma.

    Nej din teori är fel, master ska hålla för långa och korta förlängare.

    /JB

  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 10:55

    Mummel… 🙂

  • emmhmms

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 19:35

    En korrigering till “sjobloms” inlägg.
    Mastförlängaren tillhör en 490 mast.
    Sen hoppas jag att du köpt en ny mastförlängare och inte mastfot :smirk:

    Här är 2 bilder. http://imgur.com/a/G7iha
    Pilen på bild 1 markerar var förstärkningen (om det nu är en förstärkning) slutar. Förlängaren har alltså gått förbi det området och brottet uppstod precis där den långa förlängaren slutar.
    Bild 2 är en jämförelse med en mastförlängare som ingick i ett riggpaket med 460 mast. Runt 20cm skillnad.

    Mast

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 08:09

    Det finns inga förlängare som ’tillhör’ en viss mastlängd. Man skall kunna köra en 45 cm längare i vilken mastlängd som helst, från 340 till 550, precis som Jesper skriver. Att det sedan finns fördelar med att undvika att förlänga alltför mycket är en annan sak.

    Bra att ny mast kunde hämtas ut direkt.

  • jester

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 09:03

    Den där har ju 50cm förlängning, och sticker in en bra bit ovanför på längsta förlängning. Min teori kanske inte var så dum ändå? Om mastförlängaren är såpass långt in att den kommer upp till stället där masten börjar smalna av så borde det bli en punktbelastning?

  • dr-masse

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 09:44

    Ja, teorin är nog inte fel (jag gillar teorier!), men masten borde vara förstärkt och ha rätt diameter även för såpass långa förlängare tycker jag.

  • jester

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 11:11

    Hur långt upp börjar en mast böja sig med mycket nedhal, egentlgien? Kan vara det som var problemet också, ju..

  • kinetic

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 11:25

    Jag har kört med förlängare som förlänger 70cm, dvs en totallängd om ca 80-85 cm, men bara använt ca 40cm förlängning, inga problem. Så länge förlängaren inte tok-glappar i masten så skall det inte vara några problem.

  • jester

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 12:33

    Mjo, men här är nog tvärtom, alltså väldigt kort förlängning med en lång förlängare…

  • kinetic

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 12:38

    Ja men min förlängare stack in ca 50cm i masten, ungefär som i detta fall…

  • swe-496

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 17:18

    Vad sjutton är det för förlängare? Aldrig sett någon förlängare som är längre än Nautix som det finns bild på i den här tråden

  • kinetic

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 17:36

    SWE496: ART kolfiberförlängare från 1993/1994. Är egentligen ett kolfiberrör med steglös justering med hjälp av “halkskyddsyta+gummiring+alulhylsa som klämmer åt). Funkar bra så länge halkskyddet är fräscht, men glider när om det är dåligt…Använde denna förlängare till mitt ny inköpta 9.3, men med “ofixat halkskydd” så gled den ner några cm, dvs blev för lite nedhal efter tag (den trycktes inte ihop på land utan först vid segling, lite i taget, förmodligen så glider den ner när brädan “slår mot vattnet”…)

  • jr555se

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 17:45

    Är förmodligen ute och cyklar. Men om man tänker sig att man sätter ett snöre i toppen på masten och sedan spänner detta med blocken i förlängaren. Då blir det ju inte så mycket tryck där längaren slutar utan där masten slutar? Givetvis lite punkt tryck (därav olika beteenden med för lång vs kort) men inte så mkt som ju är därnere. Såvida blocken inte sitter jääättelångt ut så borde det ju inte spela så stor roll att masten bryts av.. . Låter som måndagsexemplar i min öron.. Och föredömligt agerande(som vanligt) av butiken.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lärande mastbrott med lyckligt slut :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.